Traditiegetrouw krijgt één student van de Antwerpse Modeacademie de kans om zijn examencollectie voor te stellen in de Weekend Knack-special ‘Mode dit is Belgisch’. Dit jaar stonden we in vuur en vlam voor de heldenpakken van de Japanner Yu Fukumoto.

Drie jaar geleden stond de Japanner Yu Fukumoto (31) voor een keuze. Verder studeren aan de modeafdeling van het Londense Saint Martins College, waar hij al twee jaar een basiscursus volgde, of onbekend terrein verkennen en naar de Antwerpse Modeacademie afzakken. Hij opteerde voor het laatste. Tijdens het examendefilé op het einde van het jaar presenteerde de derdejaarsstudent een etnische collectie van acht mannenpakken, getiteld Rocketman.

Bracht u uw inspiratie voor een etnische collectie mee uit Japan ?

Van kinds af aan ben ik gefascineerd door de traditionele kostuums van Japanse brandweermannen. Al eeuwen heerst er in Japan een soort obsessie voor vuur, nadat talrijke steden door brand in de as zijn gelegd tijdens het Edotijdperk, een periode tussen de zeventiende en de negentiende eeuw. Heldhaftige spuitgasten droegen in die tijd speciale pakken, gemaakt uit drie dikke lagen katoen die aan elkaar waren genaaid en doordrenkt met water om beter te beschermen tegen de hitte. Voor mijn collectie koos ik voor vilt, een stuk lichter dan de traditionele kostuums.

Ook een held als Raketman komt om de hoek kijken.

King of the Rocketmen is een sciencefictionserie in zwart-wit uit de jaren veertig. De puntvormige kap van één van de kostuums is ervan afgeleid. Rocketman is de titel van de collectie, maar ik focuste ook op andere figuren, zoals Superman met zijn cape. Dat heldenidee blijft me fascineren.

De jassen en broeken lopen knap in elkaar over, waardoor broekpakken ontstaan. Welk effect trachtte u daarmee te bereiken ?

Dit was mijn eerste mannencollectie, ik wilde er meteen iets heel klassieks en mannelijks van maken. Op het eerste gezicht doen de pakken denken aan formele slipjassen. Vanuit een andere hoek kan je de aan elkaar genaaide bovenstukken en broeken ook zien als een functionele overall voor werklui. Het contrast van beide mannenoutfits die in elkaar overvloeien vond ik heel boeiend.

Een aantal stukken van de collectie hebben sobere tinten zoals lichtroze en babyblauw. Niet meteen kleuren die met stoere mannelijkheid worden geassocieerd.

Dat is een verwijzing naar de kleurensymboliek van Japanse heldenfilms, waarin elk personage een eigen kleur en karakter heeft. De pastelkleuren verzachten ook die mannelijkheid, als een soort tegenwicht. Ik werkte vroeger vaak samen met een model, het prototype van een slungelige computernerd. Toen die jongen zijn bril afnam, kreeg hij een speciale kracht, een beetje zoals Clark Kent, het alter ego van Superman. Ik hou wel van dat idee van een antiheld.

Voor u uw eerste stappen in de mode zette, behaalde u in Japan een bachelor in management. Houdt die achtergrond u met beide voeten op de grond ?

Ik leerde toen inderdaad een ander stuk van de wereld kennen, dat houdt me nuchter. Ik probeer niet te veel na te denken en vooral zo draagbaar mogelijke stukken te ontwerpen. De hemden onder de pakken vallen bijvoorbeeld niet meteen op, maar ik beschouw ze wel als een essentieel onderdeel van mijn collectie. In combinatie met een basisstuk worden zo zelfs de meest extreme ontwerpen draagbaar. De arty dingen die studenten vaak maken tijdens een modeopleiding interesseren me minder.

Straks begint u uw laatste jaar aan de Antwerpse Modeacademie. Waar ziet u zichzelf over vijf jaar ?

Ik hoop in Europa te kunnen blijven en meer ervaring op te doen. Mijn ambitie is om een eigen stijl te ontwikkelen die je, zoals bij grote ontwerpers, meteen herkent.

Info : 0472 28 08 19, chocoball-fuku@hotmail.com

Grooming VaskoTodorof bij Touch voor Shiseido en Kérastase / Modellen Hugo, Matthias, Mara, Jonas, Benoni, Niko, Dannielli, Terumasa / Met dank aan het MuHKA (Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen) voor de locatie, www.muhka.be.

Door Joke Vermeersch I Productie Audrey Heselmans I Foto’s Annick Geenen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content