De nieuwste Jaguars hebben de oude modellen nooit kunnen doen vergeten. Op de 75e verjaardag van het merk doken jonge en oude fans toch weer op. Waarom?

Precies driekwart eeuw geleden stelde William Lyons op zijn 34e zijn eerste auto voor, nadat hij twaalf jaar lang met zijn vennoot William Walmsley elegante sidecars had gemaakt. Tijdens de oorlog ontmoette hij de briljante ingenieur William Heynes. Terwijl ze samen de nachtwacht optrokken, legden ze de basis voor wat een moderne Jaguar moest worden : een elegante, sportieve auto voor een betaalbare prijs.

Succes komt uit jezelf, uit het geloof in eigen kunnen, stelde Lyons jaren later toen de XK 120 (omdat die 120 mijl per uur haalde) waarvan hij de lijnen zelf had vastgelegd, al een instant classic was geworden. Een wereldrecord snelheid, en enkele overwinningen in de 24 uren van Le Mans, onderstreepten de ambities van het merk dat op talloze domeinen innoveerde. Jaguar monteerde als eerste schijfremmen, was een voorloper in aerodynamisch design en creëerde tijdloos elegante modellen.

Toen Jaguar door Ford werd gekocht, vreesden de liefhebbers het ergste. De komst van Ian Callum als designer zorgde echter voor een ommekeer. Met de XK8, de recente XF en de gloednieuwe XJ kreeg Jaguar een nieuwe lijn en een nieuw elan mee, dat vooral jongere kopers moet aanspreken. Want veel echte amateurs zweren alleen bij de historische modellen.

Dr. Ralf Speth, CEO : “omdat Jaguar zo vooruitstrevend is.”

“De eerste auto die ik me als kind herinner, is een donkerblauwe Jaguar E-type waarvan de hoorn het geluid van een koe imiteerde. Ik heb graag voor BMW gewerkt maar Jaguar is anders, omdat het merk alles te maken heeft met fascinatie, met een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht. Met een Jaguar rijden is een statement, de koper ervan manifesteert zich als een connaisseur. In de jaren vijftig tot zeventig was Jaguar een zeer vooruitstrevend merk. We brachten het eerste zelfdragend koetswerk uit in de racerij, de eerste schijf-remmen, en advanced design. Daarna werd te veel naar het verleden gekeken en kreeg een zekere nostalgie de overhand.”

“Geen merk heeft zoveel enthousiaste rijders en events, al hebben die vaak met het verleden te maken. Nu is het tijd voor verandering, voor het opnemen van de draad – zonder in de val van een massaproduct te trappen. De XF en de XJ definiëren opnieuw wat schoonheid is en Britse elegantie. Voor die sprong in de toekomst kunnen we rekenen op de steun van de nieuwe eigenaar, de Indische industrieel Ratan Tata, die een echte kenner is en een perfect gevoel voor proporties heeft. Met hem wordt Jaguar opnieuw Jaguar. Dat is de uitdaging waarvoor wij staan.”

Norman Dewis, testpiloot en recordbreker : “omdat we de snelste waren.”

“Onder Sir William Lyons was ik vele jaren hoofd van de ontwikkeling bij Jaguar. Ik testte vrijwel alles uit en zette mijn handtekening onder het eindresultaat. De auto’s waren sportief en erg snel. In 1952 en in 1953 verbeterden we op de afgesloten snelweg in Jabbeke verschillende wereldrecords. Een C-type klokte 152 mijl per uur (245 km/u) af in de regen. Het jaar daarop verbeterde een Pegaso dat record en Sir Lyons kon er niet mee lachen. Dewis, I see that you lost the record, zei de baas, die zelden lachte, niet rookte en nooit dronk. Ik wist hoe laat het was. Ik overlegde met aerodynamicaspecialist Malcolm Sayer, die alle mogelijke details wilde verbeteren. Hij gooide het windscherm eraf en verving dat door een perspexbubbel die op het koetswerk werd vastgevezen nadat ik had plaatsgenomen achter het stuur. Een akelig gevoel, omdat ik nooit op eigen kracht kon ontsnappen.”

“Het was een perfecte ochtend, zonder wind en met wat mist boven de velden. Ik zweette me te pletter onder die bubbel maar ik had geen keuze en ik ging snel. Zeer snel. Ik haalde een gemiddelde snelheid van 172 mijl/uur (277 km/u) op een publieke weg, een record dat nooit meer werd verbeterd. Want de politie had gezien hoe de auto lift kreeg en een beetje zigzaggend voortsnelde. Men besloot een punt te zetten achter de snelheidsrecords in Jabbeke.”

Door Pierre Darge – Foto’s PPI en Jaguararchief

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content