Een hedendaags interieur hoeft geen fauteuil, televisie of witte muren. Kijk maar naar het interbellumappartement van Brecht Baert, de man achter Studio Helder. “De inrichting mag best wat wringen.”

Vreselijk deprimerend.” Dat was de eerste indruk van Brecht en Marian toen ze dit donkergrijs geschilderde appartement bezochten. Enkele maanden en wat emmers verf later, is de sfeer volledig anders. “In plaats van witte muren, werkten we hier met kleurvlakken : een roze lambrisering in de keuken, een gele wand in de badkamer, en een blauwe band in de zithoek. De verf is van Emente. Zij maken heel diepe kleuren met veel pigment”, vertelt Brecht Baert enthousiast.

De Antwerpse interieurarchitect slash designer richtte Studio Helder op, samen met modeconsultant Diana Keller. Het duo runt ook de gelijknamige winkel op de Antwerpse Vrijdagmarkt. Sinds maart woont Brecht hier met zijn vriend, architect Marian Beschoner. “Veel licht, een terras, en authentieke elementen, dat stond op onze verlanglijst. Jammer genoeg worden veel appartementen kapotgerenoveerd. Hier zijn veel originele elementen gespaard. Kijk maar naar de marmeren schouwen, mooie tegelvloeren, sierlijstplafonds, glazen binnendeuren en guillotineramen.” Opvallend : nergens is een fauteuil te bespeuren. “We hebben geen tv, dus wat moeten we met een bank ?”, lacht Brecht. “’s Avonds zitten we aan tafel, te tekenen, te lezen of te computeren. Als we ooit een fauteuil kopen, dan zeker geen L-vormig exemplaar. Dat oogt veel te zwaar.”

TOTAALONTWERPER

De gezellige leefruimte combineert antieke elementen, zoals de plankenvloer en de marmeren schouw, met hedendaags design. De eyecatcher in het knalblauwe salon is een marmeren wandkastje van Muller Van Severen. Naast de stoere houten tafel in de eethoek staat een dressoir in blauw staal van het Nederlandse Vij5. De kastdeuren zijn bekleed met NewspaperWood : samengeperste oude kranten die de look hebben van hout. Papier dat weer ‘hout’ wordt : een mooi voorbeeld van cradle-to-cradlerecyclage. “De eetkamerstoelen van Jean ProuvĆ©, Ć©Ć©n van mijn favoriete designers, vond ik per toeval bij Vitra. Daar stonden nog vier van deze donkergroene exemplaren, een kleur die ze speciaal maakten voor een tv-programma. Voor een prikje kon ik ze op de kop tikken”, aldus Brecht.

In de keuken zien we, naast hanglampjes van Vij5, een zwartgeschilderde tafel met oude Superleggerastoelen van GiĆ² Ponti. “Ik vind GiĆ² Ponti fantastisch, omdat hij net als ProuvĆ© een totaalontwerper is. Hij tekende niet alleen de architectuur, maar ook het interieur, de meubels en zelfs de deurkrukken. Haast niemand werkt nu nog zo. Al die disciplines zijn nu verdeeld over architecten, interieurontwerpers en productdesigners.”

Een totaalontwerper wil hij zichzelf niet noemen, maar als interieurarchitect ging Brecht wel zelf aan de slag in het huis. Zo maakte hij een keukenmeubel, enkele opbergrekken en een bureautje. Marian : “Wij houden van een persoonlijk inte- rieur dat langzaam groeit, als een mix van verschillende stijlen en periodes. Ik combineer mijn schilderijen met meubels van Brecht, familiestukken, trouvailles, vakantiesouvenirs en designmeubels. In de zithoek bijvoorbeeld ligt een kleurig tapijt, een erfstuk dat ik niet wil wegdoen. Het past misschien niet perfect, maar dat stoort ons niet. Een interieur mag best wat wringen. Perfect harmo- nieuze huizen zijn niet leefbaar.”

VĆ³Ć³r het koppel hier kwam wonen, had Brecht een appartement elders in Antwerpen en woonde Marian in Berlijn. Brecht : “In mijn vorige appartement besliste ik alles alleen. Nu deden we dat samen. We weten allebei goed wat we willen, dus dat zorgde soms voor discussies. Maar daardoor vind ik dit appartement wel geslaagder dan mijn vorige. De dialoog maakt het rijker.”

DOOR THIJS DEMEULEMEESTER & FOTO’S LIESBET GOETSCHALCKX

“We zitten ’s avonds vooral aan tafel, te tekenen, te lezen of te computeren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content