in de wind
PIERRE DARGE
Vandaag gooien we alle conventies overboord, schieten een sportieve outfit aan, zetten onze voorgevormde zonnebril op, knopen een veelkleurige Kenzo-sjaal om en nodigen een vrouwelijke Smart-fan uit om rond te toeren in de Crossblade. De meest eigenzinnige Smart is het levende bewijs dat er in de autowereld nog lui met fantasie achter de tekentafels zitten. Een bedrijfsboekhouder die instemt met zo’n uitzonderlijk product is zelfs ronduit moedig.
Want de Crossblade bezit geen dak, geen voorruit (alleen een smalle windafleider), balken in plaats van portieren, kan dankzij de speciale materialen tegen een fikse regenbui en werd verder aangepast om voor wat extra fun te zorgen. Zo werd het spoor zowel voor- als achteraan verbreed, het zwaartepunt verlaagd en het motorvermogen elektronisch tot 71 pk opgevoerd. Van het eindresultaat worden maximaal tweeduizend exemplaren gebouwd. Het machientje wordt daardoor zeldzamer dan een Ferrari – maar met ongeveer hetzelfde sex-appeal.
Aan zoveel eigenzinnigheid is het even wennen, om in te stappen worden de balken opgeklapt, aan boord zitten rijder en passagier opvallend bloot, maar het uitzicht is fenomenaal. Anders dan bij welke cabrio ook zitten ze geheel in de wind – en dat op een moment waarop andere constructeurs zich te pletter denken om oplossingen te vinden die juist elk zuchtje wind uit het interieur moeten weren. We horen saaie typetjes de neus ophalen, maar voor wie dat motorfietsgevoel weet te appreciëren werkt die confrontatie met de elementen verfrissend en uitdagend. Opeens lijkt het interieur van een klassieke auto bekrompen, ogen de andere automobilisten als bange, burgerlijke beunhazen.
We hebben ons van een truitje voorzien en zelfs van een sportjasje en bij de invoerder liggen ook nog twee helmen klaar, maar dat alles blijft lekker in de kleine koffer. Nu hebben we wel geluk met het weer: het zomert als nooit tevoren, dus kunnen we met de Crossblade blootshoofds en in hemdsmouwen een tempo van 120 km/uur op de snelweg aan. Al geldt dat wellicht niet voor pruikdragers of dames met vervangwimpers. Wat wel een probleem blijkt: op de snelweg krijgen we de volle lading uitlaatgassen, geurtjes en kleine steentjes binnen, kleine landwegen bieden toch een beter alternatief.
Om meer van het cruisegevoel te genieten sturen we onze Smart dan ook door het Pajottenland, waar hij zich (terwijl Klara-muziek uit de boxen rolt) ten volle in zijn sas voelt. Net als in hartje Brussel, waar zich een interessante karakterstudie ontrolt. De mensheid blijkt daar opeens uit sip kijkende criticasters en enthousiaste wuivers te bestaan.
Het bredere spoor en die zestien procent extra vermogen voor eenzelfde gewicht, in combinatie met de open zit zorgen voor behoorlijk wat extra sensaties. De trekkracht ligt voelbaar hoger dan bij de klassieke Smart, waarmee we enkele dagen op stap zijn geweest en de wegligging voelt indrukwekkend stabiel aan. De Crossblade, die probleemloos alle crashtests heeft doorstaan, krijgt wel de inmiddels klassiek geworden zesbak met automatische koppeling en sequentiële bediening mee waardoor hij zowel geheel automatisch als handgeschakeld rijdt, door de pook naar voren te toetsen voor het opschakelen en naar achteren om in een lagere versnelling te gaan.
Zelf rijden we nagenoeg de hele tijd automatisch en de prettige reacties op het gaspedaal overtuigen ons ervan dat zo’n origineel hebbeding ook op grotere oplagen een succes zou kunnen worden, als wat aan de prijs zou worden gedaan. Want vergis u niet: doordat op die exclusiviteit van tweeduizend exemplaren wordt gemikt en de researchkosten dus op dat lage aantal moeten worden afgeschreven, moet de koper wel 25.000 euro neertellen en dat is toch echt niet niks. Vooral omdat er straks een roadster aankomt die pakweg 15.000 euro zal kosten.
En wat als het regent? De vraag komt van het nuchtere boekhouderstype. Dan moeten rijder en passagier zich daarnaar kleden, want enige bescherming is er niet. Dashboard en stoelen zijn bekleed met waterbestendige, vuurrode kunststof, terwijl de bodem als een eendelige kunststof bak is uitgevoerd (met vier afwateringskanaaltjes). Ook de stoelen hebben ter hoogte van de achterste dwarsnaad twee afwateringskanalen. De rijdersairbag wordt tegen het water beschermd door een zwarte, waterbestendige hoes. Wie de wagen tijdens een plensbui parkeert, kan wel een zwarte nylon doek over het interieur spannen.
Wie het allemaal wat te extreem en te opvallend vindt, kan terugvallen op de gewone Smart. Die krijgt nu een 11 liter grotere benzinetank mee, en stuurschakeling. Om op- of af te schakelen volstaat het de ‘lepels’ te activeren die achter het stuur zitten gemonteerd (rechts om op te schakelen, links om in een lagere versnelling te gaan). Daar waren we helemaal gelukkig mee, tot de dag dat we hem inruilden voor de Crossblade nummer 124. Een ‘gewone’ Smart is er al vanaf 8330 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier