“In 2005 breekt urban art verder door in juwelen en mode en blijven plasmaschermen en citytrips populair. Daaruit blijkt de angst er niet bij te horen en om niets gepland te hebben voor het verlengd weekend.”

Sven Mastbooms, creative director

Seven Productions.

“Volgend jaar willen we onze plannen concretiseren om van Brussel in 2006 een Modestad te maken en een Huis van de Mode te openen.”

Linda Van Waesberge & Véronique Heene,

Modo Bruxellae.

“Ontwerpers zullen eindelijk inzien dat ze moeten stoppen met dure oplossingen te bedenken voor onbestaande problemen.”

Sven Grooten, B-architecten.

“In 2005 gaan mensen en bedrijven meer samenwerken. Menselijkheid, warmte en solidariteit zijn geen loze begrippen meer en we willen ons ’s avonds goed voelen bij wat we die dag gedaan en gelaten hebben.”

Ninette Murk, consultant en curator Beauty Without Irony.

“Less is more slaat eerdaags eindelijk ook op het prijskaartje. Goedkope winkelketens en topontwerpers zullen vaker de handen in elkaar slaan. Goedkoop is niet per definitie afschuwelijk meer.”

Ferry Schoew, trendwatcher.

“In 2005 hebben mensen geen interesse meer voor expliciete seks en erotiek. De tepels, het schaamhaar en de blote buik gaan weer onder het textiel.”

John de Greef, journalist Elsevier.

“Volgend jaar zullen gezaghebbende islamieten pleiten voor een verlichting in de moslimwereld. Net als de bijbel is de koran een wonderlijke inspiratiebron en een nuttig baken, maar niet letterlijk te nemen.”

Jan Bernheim, hoogleraar VUB.

“Kantoren worden gezelliger : flitsende bedrijven vergaderen voortaan op barkrukken en presentaties zijn niet langer te zien op een groot scherm maar op een

handpalmdisplay.”

Johan Op de Beeck, netmanager Canvas.

“Volgend jaar ga ik mijn rijbewijs halen.”

Xavier Delcour, modeontwerper.

“Er is een algemeen verlangen naar duidelijkheid en organisatie, naar op zijn minst aanschouwelijke eenvoud. Ik vermoed dat de energie volgend jaar daarop gericht zal zijn.”

Luc Derycke, auteur en vormgever.

ôIn de komende zomermode zullen magische elementen een grote rol spelen.”

Peter Pilotto, modeontwerper

“Via het internet start volgend jaar een grote, wereldwijde solidariteitsactie voor de slachtoffers van een milieu- of klimaatramp ergens in de wereld.”

Fons Van Dyck, VVL BBDO.

“Kunst kan de wereld redden en extreem-rechts bestrijden. Dus gaan we mensen nog meer sensibiliseren om open te staan voor actuele kunst en vreemde culturen.”

Jan Hoet junior, Beaulieu Gallery.

“Voor hun zomervakantie hebben steeds meer reizigers genoeg van de betonnen mastodonthotels. Ze zoeken persoonlijkheid, authenticiteit en rust, in kleine hotels met geschiedenis en karakter.”

Dominique Tanaka, general manager

Transeurope.

“President Bush zal aanlopen tegen de grenzen van zijn maakbaarheid van de wereld. De Amerikaanse overheidsfinanciën zijn bedroevend en Bush moet vroeg of laat met andere landen samenwerken om internationaal nog iets te verwezenlijken.”

Wim Devilder, Koppen-presentator.

“Voor 2005 verwacht ik evenwicht. Het is op mezelf en iedereen van toepassing, en het is een mooi woord.”

Christophe Coppens, ontwerper.

“Kunst, vooral vernieuwende kunst, ligt volgend jaar goed in de markt. In een wereld van massaproductie en overcapaciteit wordt de honger naar wat uniek is en dieper gaat dan de massacultuur steeds groter.”

Jacqueline Goossens, correspondente.

“Via het internet start volgend jaar een grote, wereldwijde solidariteitsactie voor de slachtoffers van een milieu- of klimaatramp ergens in de wereld.”

Fons Van Dyck, VVL BBDO.

“Volgend jaar begint televisie aan een nieuw tijdperk. Sterke inhoud wordt de focus. Sterke verhalen bijvoorbeeld, waarin mensen zichzelf herkennen.”

Jean Philip De Tender, programmamanager TV1.

“Dankzij draadloze communicatie tussen dingen, niet alleen mensen, zullen we opnieuw vrije tijd veroveren. Bij Wal-Mart, de grootste kruidenier ter wereld, worden je boodschappen straks automatisch gescand aan de uitgang. De klant betaalt maandelijks. Gedaan met het wachten aan de kassa.”

Herman Konings, trendwatcher.

“2005 ? Less Rolex, more time. Less perfume, more feeling. Less leather, more skin. Less skin, more politics. Less stress, more candies. Less logo, more words. Less luxury, more lust.”

Own, ontwerpers.

“Door de toenemende informatiestroom en ons verlangen om behoeften hic et nunc te bevredigen, worden emoties en een persoonlijke aanpak belangrijker in commerciële communicatie. Daarnaast groeit in 2005 de media-aandacht voor het privé-leven van politici.”

Frank Thevissen, hoogleraar VUB.

“Het leven wordt alsmaar drukker. Terwijl iedereen praat over onthaasten, verschijnen dagelijks dingen die het haastige leven nog haastiger maken. Denk aan borstelkast-hotelkamers en plekken waar managers hazenslaapjes kunnen doen.”

Greet De Keyser, VRT-correspondente.

“Zuid-Amerika wordt geherwaardeerd. Niet alleen bij programmatoren, maar ook in de vraag naar cursussen Spaans en de toeristische sector. Mensen willen opnieuw verre reizen maken.”

Jeroen Janssens, cultuurbeleidscoördinator Herent.

“Meer zorg voor het milieu, meer respect voor de medemens, minder Vlaams nationalisme, gratis tram in Antwerpen, minder stomme tv-programma’s, zwembad later open, meer aandacht voor cultuur in België, winkels later open, gratis parkeren op straat, een hete zomer en veel

liefde.”

Christian Wijnants, modeontwerper.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content