HYPES & HIGHLIGHTS
WAT HEEFT HET NAJAAR ZOAL TE BIEDEN AAN ACCESSOIRES ? EEN OVERZICHT VAN DE TIEN OPVALLENDSTE HYPES EN HIGHLIGHTS VAN HET SEIZOEN.
1. HET THEMA: The Collector van Coppens
Christophe Coppens is een geboren verzamelaar. Zijn herfst/wintercollectie The Collector komt daarom niet als een verrassing. Na twintig jaar in de modesector verzamelt de Belg herinterpretaties van zijn bestsellers, lievelingsstukken en dada’s in één accessoireseizoen. Een collectie vol uitschieters dus, met thema’s als leven en dood, clowns, schedels en skeletten en maskers.
Léon Lepagestraat 2, 1000 Brussel.
02 538 08 13, www.christophecoppens.com
2. DE WEBSITE: www.solestruck.com
Opgepast ! Deze e-shop is levensgevaarlijk voor schoenverslaafden. Of toch voor hun portemonnee. Het aanbod bestaat louter uit bijzondere schoenen van al even bijzondere merken als Finsk, Opening Ceremony en Jeffrey Campbell. Solestruck gaat er prat op een klein, onafhankelijk bedrijf te zijn dat zelf zijn schoenen verscheept en zelf de telefoon opneemt. Daarvoor moet u wel naar Portland in de Verenigde Staten bellen. Gelukkig zijn ook de verzendingskosten klein, voor aankopen boven 199 dollar (ongeveer 137 euro) – en dat kost een paar schoenen er al gauw – worden zelfs geen kosten aangerekend.
3. DE TREND: FETISJ
Zwart glansleder, studs en gespen voor de onbevreesde femme fatale.
1 Pumps in zwart lakleer (99,99 euro), Steve Madden. www.stevemadden.com
2 Handtas met ketting (365 euro), Pinko. www.pinko.it
3 Handboeien (750 euro), Louis Vuitton. www.louisvuitton.com
4. DE SAMENWERKING: Preppy penny loafers
Amerika’s meest preppy schoen, de ‘Weejuns’ penny loafer van het iconische schoenenmerk G.H. Bass & Co, wordt gemoderniseerd door – wie anders dan – Tommy Hilfiger, de koning van American Prep. De collectie bevat penny loafers voor mannen in ponyhuid, suède, glanzend leder en traditionele plaid, en voor vrouwen met en zonder hoge hak, in ponyhuid en leder. Ook het kleurenpalet is lekker preppy, van bordeaux en flesgroen tot donkerblauw. Bij aankoop van een paar ‘Weejuns’ mag u bovendien kiezen uit penny’s in drie kleuren, om uw schoenen te personaliseren.
Prijzen tussen 149,90 euro en 269,90 euro. Verkrijgbaar vanaf oktober in Tommy Hilfiger-boetieks. 02 456 17 40, www.tommy.com
5. HET JONGE TALENT: Lore Langendries
Als een jurylid een van uw juwelen wil kopen tijdens de beoordeling ervan, voorspelt dat niets dan goeds. Het overkwam Lore Langendries (23) vorig jaar, toen ze afstudeerde aan de Provinciale Hogeschool Limburg. Haar gedurfde, vormelijke juwelen doen ook ons verlangen naar meer.
Wat typeert uw juwelen ?
Langendries : Ik houd van strakke, vormelijke juwelen in diverse materialen. Een concept vind ik minder belangrijk, als de esthetiek van het object maar klopt. Mijn juwelen hebben ook vaak een ronde, bolle vorm, omdat het goed aanvoelt.
Waaraan werkt u nu ?
Ik neem deel aan Toegepast van Design Platform Limburg. Zij geven jonge ontwerpers het budget om zichzelf te ontplooien met nieuw, vrij werk. Op 30 oktober opent de tentoonstelling in Z33 in Hasselt. De juwelen die ik daar zal tonen, zijn ook de start van mijn vier jaar durende doctoraatsstudie.
Waarover gaat die studie ?
Ik zal het spanningsveld tussen het ambachtelijke en het industriële maakproces van juwelen verder onderzoeken. Ik ben in mijn afstudeercollectie begonnen met het bewerken van industrieel vervaardigde voorwerpen, een massaproduct uniek maken dus. Nu wil ik onderzoeken of je beide werkwijzen kan verenigen. Want daar ligt de toekomst, klanten willen een exclusief juweel, maar zonder er veel voor te betalen.
Waar worden uw juwelen verkocht ?
Vanaf 16 september worden mijn ‘bolpons’ verkocht in de MAD-shop in de Genkse C-minesite. Dat zijn zilveren broches met een houten bal die je op je bloes kan bevestigen. Bij Multiple in Hasselt worden mijn leren halskettingen en ringen van plexiglas verkocht. En uiteraard kunnen mensen me ook gewoon een mailtje sturen.
MAD-shop, C-mine 5, 3600 Genk. Multiple, Maastrichterstraat 66, 3500 Hasselt. Lore.langendries@gmail.com, www.lorelangendries.com
6. DE TREND: Geometrie
Belgische juweelkunstenaars flirten met meetkunde.
1 Prijs : 875 euro. Uit de limited edition collectie GeoDeco van Elisa Lee. www.elisa-lee.be
2 Prijs : 95 euro. Uit de collectie Pili Collado van Les Précieuses.
3 Prijs : 85 euro. Uit de collectie Fruit van Oxx. www.oxx.me.uk
7. DE BESTSELLER: Célines Luggage BagHet modevakblad Women’s Wear Daily deed een rondvraag bij vijftien internationale multimerkenwinkels (o.a. Saks Fifth Avenue, Printemps en Harrods) naar de – voorlopige – bestsellers van het seizoen. Wat blijkt ? Ballerina’s gaan nog steeds goed over de toonbank, net als de tassen van Chloé, maar de absolute nummer één in een derde van de winkels is de Luggage Bag van Céline. De prijs, vanaf 1100 euro, lijkt kopers niet af te schrikken.
8. DE EXPO: Materie & Meesterschap
Juweelkunstenares Daisy Verheyden viert haar veertigste verjaardag met een tentoonstelling, Materie & Meesterschap, in haar atelier/galerie in Antwerpen. U ontdekt er haar nieuwe collectie en topstukken van vier kunstenaars : schilder Piet Raemdonck, textielkunstenares Hilde Metz, haar partner en juweelkunstenaar Peter Vermandere en artiest Jean Decoster. “Ik ga in dialoog met verwante kunstenaars die me inspireren. Die kruisbestuiving geeft me nieuwe inzichten”, zegt Verheyden. Samen met iedere artiest ontwierp ze ook een broche, in een gelimiteerde oplage van veertig exemplaren. De broches worden verkocht in een exclusieve verzamelbox.
Van 20 oktober tot 19 november, van do. t.e.m. zat., Leopoldstraat 29, 2000 Antwerpen. 03 770 59 29, www.goudwerk.be
9. DE TREND: Slangen- en krokodillenleer
Exotische ledersoorten aan de voeten, en in de hand.
1 Handtas Rose Bud in pythonleer (2200 euro), Sonia Rykiel. www.soniarykiel.fr
2 Handtas Liaison in geprint krokodillenleer (1800 euro), Donna Karan. www.donnakaran.com
3 Enkellaarzen in zwart pythonleer (463 euro), Alberto Fermani. www.albertofermani.com
10. HET NIEUWE ACCESSOIRE: Koptelefoons van Molawi
Mogen wij u voorstellen : Molawi, een nieuwe generatie hoofdtelefoons. Molawi is het geesteskind van de Zweedse Maria von Euler. Twee jaar lang bestudeerde ze, als afstudeerproject, hoe een technisch product als een koptelefoon zo hoog mogelijk op de modeladder kon geraken. “Ik wilde de jongens jaloers maken”, zegt von Euler. “Koptelefoons zijn altijd producten uit een mannelijk universum geweest. Ik wilde drie ontwerpen bedenken die een meisje kan combineren met haar outfit, kapsel, make-up. Ik heb er de beste sounddesigner bij betrokken, ik wilde geen enkel compromis sluiten. Noch qua materialen, noch qua geluid.”
Koptelefoons gaan vandaag dezelfde weg op als horloges en brillen : van een praktisch instrument naar een stijlvol modeaccessoire. Von Euler liet zich inspireren door het gedachtegoed van Elsa Schiaparelli, Coco Chanel en Rei Kawakubo, drie van de meest invloedrijke ontwerpers uit de moderne geschiedenis. Het meer dan geslaagde resultaat komt in vier kleuren (zwart, wit, zilver, goud) en drie modellen (als oortjes, als haarband, als hoofdtelefoon). (EL)
Molawi wordt vanaf november verkocht bij Renaissance, Nationalestraat 28, Antwerpen. Prijzen vanaf 150 euro. www.molawi.com
Knack Weekend nodigt zijn lezers uit op 19 oktober om de hoofdtelefoons van Molami te ontdekken. Info op pagina 76.
DOOR ELLEN DE WOLF; (EL)
“DE FETISJ-COLLECTIE IS GEÏNSPIREERD OP HET IRRATIONELE VERLANGEN NAAR ACCESSOIRES VAN VUITTON.”
Marc Jacobs, artistiek directeur van Louis Vuitton.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier