HET WITTE HUIS OP DE ZWARTE LIJST

© GETTY IMAGES

Er zijn maar weinig merken die openlijk toegeven dat ze de Trump-clan willen kleden. En ook de kledinglijn van Ivanka wordt geboycot…

In vaktaal heet het een style alert : de berichten naar kranten- en tijdschriftenredacties, compleet met foto’s, die signaleren dat een celebrity gezien is in de kleren van het merk dat de informatie de wereld instuurt. Michelle Obama was wat je noemt ‘een goede klant’ voor dit soort berichten. Dankzij haar populariteit leerde de wereld niet alleen het werk van jonge ontwerpers kennen, maar ook meer betaalbare merken als J.Crew, naast uiteraard de vaste vertegenwoordigers van de Amerikaanse mode : Carolina Herrera, Oscar de la Renta of Ralph Lauren. Die laatste was daarentegen niet echt gehaast om te melden dat de witte jumpsuit die Melania Trump op de avond van 8 november 2016 droeg, uit zijn collectie kwam. Dat hij dat uiteindelijk toch aanhaalde in de krantenkolommen van The New YorkTimes, was om duidelijk te maken dat de nieuwe presidentsvrouw het kledingstuk zelf had gekocht, op eigen kosten.

Op papier lijkt het nochtans een gouden kans voor een industrie die altijd op zoek is naar aantrekkelijk ogende vertegenwoordigers van een merk : een ex-topmodel in het Witte Huis. Maar sind de overwinning van de republikeinse kandidaat staan de labels niet bepaald te dringen aan de Trump Tower.

Open brief

De Franse ontwerpster Sophie Theallet, die in het verleden verschillende stukken voor Michelle Obama ontwierp, heeft al laten weten dat ze de vrouw van de nieuwe president van de Verenigde Staten niet wil kleden. In een open brief, die al snel andere ontwerpers aanspoorde om ook hun kaarten op tafel te leggen, verklaarde ze dat ze “op geen enkele manier” met Melania geassocieerd wil worden. De boodschap die Humberto Leon, samen met Carol Lim artistic co-director van het Parijse merk Kenzo en het label Opening Ceremony, op Facebook postte, was van dezelfde strekking. “Niemand zou het moeten doen (haar kleden, red.) en als ze je kleren koopt, maak dan duidelijk dat je haar niet steunt.” En de site Fashionista, maandelijks goed voor 2,5 miljoen lezers, wil zo weinig mogelijk brengen over de outfitkeuze van Melania Trump. “We willen niet meedoen aan de normalisering van deze familie”, aldus de verantwoordelijken. “We willen niet bijdragen tot hun vermenselijking, noch de aandacht vestigen op een beleid dat een enorme bedreiging vormt voor vrouwen, minderheidsgroepen en immigranten – om maar enkele van de ernstige problemen te noemen die ons te wachten staan.”

Hoewel de First Lady ongetwijfeld de middelen heeft om te shoppen waar ze maar wil, kan ze in het ergste geval nog altijd reclame proberen te maken voor de modecollectie van haar schoondochter. Een collectie die bijna volledig gemaakt wordt in… Azië. Want in een familie met als motto ‘doe wat ik zeg, maar niet wat ik doe’, doet Ivanka Trump niet onder voor haar vader. Donald Trump draagt weliswaar maatpakken van Brioni – made in Italy dus – maar laat het grootste deel van zijn merchandising maken in het buitenland. Ivanka’s kledinglijn staat op de lijst van merken die geboycot worden door de #GrabYourWallet-beweging, wat #GrijpJePortefeuille betekent en verwijst naar “grab them by the pussy”, de fameuze uitspraak van haar vader. Aanleiding voor de boycot is de beschuldiging – via een style aler overigens – dat Ivanka bij de presidentiële verkiezingen een publieke verschijning gebruikte om reclame te maken voor een van haar armbanden van 10.000 dollar. Op die zwarte lijst staan onder andere ook de sneakers van New Balance. Die worden op het internet publiekelijk geboycot sinds de vicepresident van het bedrijf de protectionistische stellingname van Donald Trump verdedigde.

Samenstelling Katrien Huysentruyt – Tekst Wim Denolf, Ellen De Wolf, Veerle Helsen, Katrien Huysentruyt, Elke Lahousse, Delpine Stefens en Isabelle Willot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content