Zappend val ik op Komen eten, want ik hoor het uitlacherige stemmetje van Peter Van Asbroeck vrolijk ene Kurt voorstellen en het is vooral de uitspraak “in het wellustige Wevelgem” dat mijn aandacht trekt. Het dorp waar ik in lang vervlogen tijden opgroeide, kwam recentelijk nog meer in het nieuws met haar zonen en dochters. Met acteur Stefaan Degand uit De Ronde, met Miss BelgiĆ« Justine De Jonckheere en vorige week dus met kandidaat Kurt in Komen eten. Kurt had tien jaar een restaurant, feestte de wereld rond – netjes gedocumenteerd op een volledige muur vol foto’s – en probeert het nu te maken als kunstenaar. Op muziek van Gainsbourg gooit hij verf op een doek waarbij hij dan met beide handen lijnen aanbrengt. Met hetzelfde enthousiasme kwakt hij verder in het programma ook enorme boterbergen in de pan. Mag ik er iedereen wel op wijzen dat dit geen ’typisch’ West-Vlaamse keuken is ?

Ik weet niet goed wat ik van Komen eten moet denken. Het is een programma dat ik trouwens maar mondjesmaat consumeer, kwestie van een indigestie te voorkomen.

Natuurlijk is het hilarisch. Door de montage en de commentaarstem van Peter Van Asbroeck. De gevleugelde uitdrukking “Oei, oei,…” gevolgd door een met hoge stem uitgesproken pseudo zorgelijke commentaar, hebben we bij ons thuis ondertussen overgenomen.

“Hoezo uitlachtelevisie ?” reageerde Van Asbroeck in een interview met Dag Allemaal. Volgens hem kun je dan veel programma’s als uitlachtelevisie bestempelen. Daar heeft hij gelijk, maar het wordt er niet minder uitlacherig door. Geen probleem echter, aldus Van Asbroeck in hetzelfde interview: “De kandidaten komen zich massaal aanbieden.”

Na zoveel jaar reality-tv kun je inderdaad moeilijk nog beweren dat de kandidaten niet weten waar ze aan beginnen. Geen compassie dus. Bovendien hebben ze meestal iets te slijten, een schlagercarriĆØre, een shakende goeroe, een winkel, of een ontluikend kunstenaarschap.

Toen een Komen eten-kandidaat ‘met paranormale gaven’ zich er achteraf over beklaagde dat hij niet meer durfde buiten te komen omdat hij uitgelachen werd, las ik op Facebook de gniffelende commentaar : “Paranormaal, maar duidelijk niet helderziend.” Komen eten is een rijke voedingsbodem voor grappen. Ook een voedingsbodem voor kleurrijk taalgebruik. “Er komt pastinaak in haar op”, bezweert Peter Van Asbroeck de kijkers terwijl kandidate Monique uit Geel gestrest de groente probeert te schillen. Maryline uit Kapellen wordt een “binnenhuiscarriĆØre” toegedicht, toch een creatieve manier om huisvrouw te zeggen.

Wat mij het meest fascineert aan het programma is de manier waarop mensen elkaar kritiek geven. We zijn bedolven onder de kookprogramma’s en daar hebben we blijkbaar veel van geleerd. Of dat denken we toch. Kritiek dus, als waren het volleerde chefs of doorgewinterde culinaire recensenten. En dan die etiquetteregels, op de ontvangst staan immers ook punten. De glazen moeten juist staan, het bestek correct liggen en de gastheer of gastvrouw moet tegelijk koken en de gasten vermaken alsof het allemaal vanzelf gaat.

Heel burgerlijk allemaal, maar een beetje basic goede manieren, dat is te veel gevraagd. Het gesnol in andermans huis, de kleerkast incluis, terwijl de kok van de avond zich uitslooft in de keuken, levert tenenkrullende scĆØnes op. En bestaan er geen etiquetteregels over alcohol en tv ? Tipsy mensen op tv, het is geen gezicht. Ik heb het dan nog niet over de lavelozen van Temptation Island of Oh Oh Cherso, ook bij Komen eten is alcohol een handig hulpmiddel om de verhaallijn wat bij te kruiden. Dacht u anders dat die arme Piero zich op bed had laten sleuren door de “sowieso al een tikje seksueel aangelegde” Monique ?

Maar misschien krijgen we binnenkort alcoholvrije reality-tv : in Finland werd vorig jaar een zesdelige serie uitgezonden waarin de kandidaten moesten afkicken van de drank. “Oei, oei, zou dat wel goede televisie opleveren ?”

trui.moerkerke@knack.be

Trui Moerkerke

PUNTEN GEVEN VOLGENS ETIQUETTE-REGELS, MAAR EEN BEETJE GOEDE MANIEREN, DAT IS TE VEEL GEVRAAGD.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content