Nieuw seizoen, nieuwe look. We signaleren de belangrijkste trends backstage en stellen de opvallendste nieuwkomers voor.

1.Sterke wenkbrauwen

Niets beter dan een paar stevige wenkbrauwen om een gezicht te laten spreken. Geen vrijbrief evenwel om wilde borstels te kweken. Met Helena Rubinsteins Brow Fix (25,50 euro) maak je de wenkbrauwen voller en hou je ze in bedwang.

2.Eyeliner

Terug van nooit weggeweest, maar dit seizoen mag het wat meer rock-‘n-roll à la Amy Winehouse zijn : een ruw afgewerkte, dikkere lijn die net iets breder uitloopt dan we gewend zijn. Het beste resultaat krijg je met een vloeibare of een crèmetextuur, zoals Shiseido’s Accentuating Cream Eyeliner (27 euro).

3.Zwart & rood

Ravenzwarte haren zijn onmisbaar voor de dark princess-look van dit seizoen. Ook rood doet het goed : op de catwalk is Lily Cole de perfecte ambassadrice van Venetiaans blond. Een iets vuriger versie was de rode pruik waarmee Marc Jacobs zijn modellen het podium op stuurde. Een rode gloed blijkt ook in het dagelijkse leven aan te slaan, volgens de kappers van Mod’s Hair en Jean-Claude Biguine.

4.Korte kopjes

Lang haar blijft, maar wie echt wil opvallen laat zich een pittige jongenscoupe aanmeten zoals modellen Cecilia Mendez en Agyness Deyn. Deze laatste belandde alvast op Vogue’s shortlist van de nieuwe generatie topmodellen.

5.Hollywoodglamour

Een onderhoudsintensieve watergolf, perfecte wenkbrauwen, een smetteloze teint en rode lipstick zijn de typische ingrediënten voor een klassieke glamourlook. Kapper Jean-Claude Biguine liet zich inspireren door filmiconen als Lauren Bacall, Rita Hayworth en Brigitte Bardot. Ook bij Valentino waren de filmdiva’s nooit ver weg. Sleutel-element is de rode lipstick, waarvan de mooiste tinten dit seizoen te vinden zijn bij Clinique (Colour Surge Butter Shine Lipstick N°432 : 18,70 euro), Guerlain (Kiss Kiss N°531 : 25,07 euro) en Chanel (Rouge Hydrabase N°124 : euro).

6.Een pony

Kort verliest veld, ten voordele van lang en zwaar, op ooghoogte.

7.Nagellak

Nagellak is terug. En liefst in onderhoudsintensieve, dat wil zeggen donkere tinten : vlammend rood (Chanel N°455 : 20,33 euro), diep bordeaux (Nivea Calcium Power Vampire : 8,10 euro, Lancôme Le Magnetique N°01 : 20 euro) of mysterieus paars (YSL N°34 : 20,17 euro).

8.Bloemige parfums

Bloemenparfums zijn altijd de populairste categorie geweest, maar dit najaar zetten ze een grootscheepse aanval in. Vooral rozen voeren de hoogste toon in: Dior Midnight Poison (EDP 50 ml : 75,31 euro), Paco Rabanne Black XS for Her (EDT 50 ml : 50 euro), Shiseido Zen (EDP 50 ml : 62 euro), Hermès Kelly Calèche (EDT 50 ml : 64 euro) en Paul Smith Rose (EDP 50 ml : 50 euro).

9.Mineralen

Make-up op basis van mineralen was al een trend, nu zijn mineralen in de verzorging ook weer prominent aanwezig (zie ook p.194). Je vindt ze in de nieuwe oogcrème van La Mer (173 euro) en de langverwachte Crema Nera (275 euro) van Armani. Maar ook bij Vichy, Biotherm en Payot komen ze volop aan bod.

10. Goudkoorts

Goud garandeert niet alleen een mooie verpakking (Donna Karan Gold EDP 50 ml : 70,47 euro en Shiseido Zen EDP 50 ml : 62 euro). Het heeft ook zijn verdiensten in make-up (Guerlain L’Or make-upbasis : 56,40 euro) en huidverzorging (La Prairie Cellular Radiance serum : 510 euro) voor een stralende teint.

11.Bio (in de apotheek)

De vraag naar biocosmetica blijft groeien. Nieuwe paden worden verkend. Dit najaar experimenteert de apotheek met een nieuw merk, Kibio, dat het Cosmebio- en Ecocertlabel draagt (www.kibio.com, van 15 tot 62 euro). Het Franse Sanoflore wordt volgend jaar verwacht op de Belgische markt. Sinds kort heeft België een eigen ecogarantielabel. Erkende merken zijn : Weleda, Lavera, Dr. Hauschka, Pranarom en Euphia. Meer info op www.probila-unitrab.be

12. Smokey eyes, vandaag

Donker omrande ogen blijven het goed doen. Voor een modern, mysterieus en intens effect gebruiken visagisten Filbur (Nivea) en Bouzouk (Lancôme) de donkerste tint aan de binnenkant van de oogleden (tegen de neus). Een toets lichtere, glanzende kleur erbovenop houdt de blik levendig.

Een dergelijke zware oogmake-up vraagt om een sobere, lichte tint op de mond. Visagist Paul Van Rompaey (Helena Rubinstein) raadt aan om voor oudroze te kiezen : “Dat is een bloedkleur die iedereen flatteert.” Helena Rubinstein, YSL en L’Oréal brengen een Nudecollectie uit, maar ook bij de andere merken zijn er dit seizoen flatterende nuances. Mooi voor blondines zijn Guerlains KissKiss N° 550 Beige Nude (25,07 euro) of Rouge Dior N° 447 (27,22 euro). Voor brunettes mag het wat meer karamel zijn (Chanel Aqualumière N° 83 : 23,90 euro, L’Oréal Accords Naturels N°231 : 10,99 euro of M.A.C. Lipglass Bare Truth : 16,75 euro).

13.Het nieuwe zwart

Zwart met een kleurglans geeft kohllijntjes en oogschaduw iets intrigerends. M.A.C. maakte een studie van grijs tot steenkoolzwart (oogschaduwkwartet Gentle Fume : 48,50 euro) en Sisley heeft een mooi nachtblauw (oogschaduwmono : 27,50 euro). Edelsteentinten vindt u vooral in de kohlpotloden van Sisley (zwartpaars en diep kaki, 32 euro), T. Leclerc ( Topaz en Amethyste, 13,50 euro), M.A.C. (Orpheus : 14,75 euro). Lancôme laat de keuze met zijn tweekleurig potlood Black/Or (20 euro).

14.Huidtinten

Nude blijft populair, op voorwaarde dat de ‘opmaak’ modern is. Met glans dus, flink wat zwarte mascara en geen te bleke tinten die je er ziekelijk doen uitzien. Helena Rubinsteins Naked Beautylijn heeft een Magic Primer (39 euro) voor een stralende teint en lipsticks (Wanted Naked Rouge : 28 euro) voor elke huidtint. Onze favoriet uit The Naturalscollectie van YSL is Rouge Pur N°24 (22,40 euro). Mooie nuances zijn ook te vinden bij Shiseido (lipgloss : 22 euro ; dit merk heeft ook een flatterend oogschaduwkwartet Q10 : 38,50 euro) en Givenchy (Rouge Interdit N°25 & 26 : 25 euro).

15. Nieuwe niche

Winkels als Senteurs d’Ailleurs en Cosmeticary voorzien Brussel al een tijdje van de leukste nichemerken, nu is het de beurt aan Antwerpen. M.A.C. begon er dit voorjaar met een eigen boetiek, Kiehl’s volgt in oktober en een multimerkenboetiek met nichebeauty, Magnolia, opent in september de deuren. Initiatief komt van Audrey Heselmans, die als ex-model en Weekend Knack-stiliste op haar vele reizen leuke cosmeticaproducten ontdekte die zij al gauw niet meer kon missen maar hier te lande niet kon vinden. De frustratie omdat die producten alleen in het buitenland te koop waren, dreef haar ertoe om zelf een winkel te openen met persoonlijke favorieten. Grote namen als Laura Merciermake-up en kleinere labels (Rich Hippieparfums, Rosie Janecosmetics,…) en nog veel meer, wist ze – vaak in exclusiviteit – binnen te halen. Deze ‘schatkist’ omvat een vijfendertigtal merken, die u vanaf begin september kan ontdekken in een van Antwerpens hipste straten.

Magnolia, Volksstraat 28, 2000 Antwerpen.

di-za. 11-18.30 u

Door Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content