HET NAJAAR IN 17 HIGHLIGHTS
1. OLLEKEBOLLEKE
SAMENWERKING
Het Franse huis Louis Vuitton brengt hulde aan de excentrieke kunstenares Yayoi Kusama met een collectie vol polkadots, het handelsmerk van de intussen 83-jarige Japanse. In oktober volgt ook de iconische Monogram in een gelimiteerde editie. Kusama is op haar oude dag weer helemaal in. Haar overzichtsexpo (eerder dit jaar in Parijs, Londen en nog tot 30 september in het Whitney Museum in New York) was een groot succes.
Marc Jacobs, artistiek directeur van Louis Vuitton, is een groot bewonderaar van de kunstenares. “Bollen hebben geen punten, geen harde randen en zijn oneindig. En wat is er mooier dan het beeld van oneindige, eeuwige liefde ?” Wereldwijd worden er zeven conceptstores geopend voor deze collectie, zoals vorige week in Parijs (Le Printemps) en Londen (Selfridges). Dichter bij huis kunt u terecht in de Vuittonboetieks in Brussel, Knokke en Antwerpen.
De Louis Vuitton x Kusama applicatie is gratis beschikbaar op iTunes.
2. STIJLTIP : DE MUST HAVES
DRIE VAN DE MEEST INVLOEDRIJKE VERKOPERS VAN BELGIË GEVEN TIPS.
1. SEVENS : 2JOURS VAN FENDI
Karin Sevens, zaakvoerster : “Het verrassende element bij de nieuwe it-bag van Fendi is de combinatie van materialen, al dan niet ton sur ton of contrasterend.” www.sevens.be
2. VERSO : TOTAL LOOK
Lydie Leers, verantwoordelijk voor de damesafdeling : “Enkellaarsjes, een skinny broek en een bontje, met deze look kunt u zowat elke gelegenheid aan.?www.verso.com
3. SMETS : TYPO-JURK VAN MARY KATRANTZOU
Pascaline Smets, inkoper en creatief directeur : het samenspel van het volume, de nauwkeurige snit en het unieke design met duidelijke kunstreferenties maakt van deze jurk het winterhebbeding. www.smets.lu/en/stores/brussels
3. LIP-EXPERIMENTEN
BEAUTY
Gezien bij Nina Ricci : spelen met verschillende lipstickkleuren. Max Factor lanceert de Flipsticks (5T, 12,49 euro in grootdistributie) voor een effect op maat.
4. POSTUUM OVERZICHT
BOEK
Dertien jaar lang fotografeerde Anne Deniau alle designs, shows en modellen van de Britse bad boy Alexander McQueen, die zich in 2010 van het leven benam. Die foto’s worden nu gebundeld in een intrigerend boek over de carrière van de controversiële designer. Omdat het boek chronologisch is opgebouwd, biedt het tegelijk een boeiend overzicht van de afgelopen modeseizoenen.
(EDW)
Lee Alexander McQueen. De liefde kijkt niet met ogen (59,90 euro) wordt uitgegeven door Ludion in september.
5. DE TIJDGEEST GEVAT
FOTO-EXPO
Negen decennia modefotografie, samengevat in één tentoonstelling. Fashion ! A Selection of Photographs from the Camera Work Collection pakt uit met een bijzondere selectie van topfotografen als Helmut Newton, Irving Penn, Richard Avedon en Steven Klein. De expo loopt tegelijk met de fotografiebeurs Unseen, waar meer dan vijftig galeries niet eerder vertoonde of nieuwe foto’s van bekende fotografen zullen tonen.
Ellen De Wolf
Fashion ! A Selection of Photographs from the Camera Work Collection, van 20 tot en met 23 september 2012 in de Zuiveringshal West in Amsterdam. www.unseenamsterdam.com
6. CHANELS ZWARTJE
BOEK
Vergeet de little black dress, het nieuwe basisstuk voor uw garderobe is de little black jacket. En dan nog het liefst eentje van Chanel. Karl Lagerfeld fotografeerde 109 beroemdheden (van Sarah Jessica Parker tot Yoko Ono) in het jasje voor het boek The Little Black Jacket : Chanel’s classic revisited by Karl Lagerfeld and Carine Roitfeld. De foto’s worden al tentoongesteld, voor het boek is het wachten tot de herfst.
The Little Black Jacket : Chanel’s classic revisited by Karl Lagerfeld and Carine Roitfeld (78 euro) wordt uitgegeven door Steidl in de herfst. Voor een blik achter de schermen : thelittleblackjacket.chanel.com.
7
“Ik kan het nog altijd niet geloven. Er is zo veel waar ik aan moet wennen. Ik heb nu een personal driver, wat moet ik daar in godsnaam mee ? Bij Dior is echt alles in detail geregeld”
Belg Raf Simons over zijn nieuwe baan als artistiek directeur bij Dior, de meest besproken modetransfer van het seizoen. Lees het volledige interview met Raf Simons volgende week, exclusief in Mode dit is Belgisch van Knack Weekend.
8. STIJLTIP : DE LUXESWEATER
SHOPPING
9. THE LIVING DEAD
COLUMN
Elk seizoen maakt de textielsector tabula rasa met het verleden. Na lang komt kort en op zwart volgt kleur. Alles nieuw. Alles fris. Dat is mode : de economie van het efemere. Het idee, misschien, dat je in je nieuwe outfit van Dries Van Noten of H&M een man of vrouw bent van je tijdperk (najaar 2012). Mode komt, mode gaat. Maar de mannen en vrouwen achter de mode willen van geen wijken weten. Ze blijven, tenzij uitzondering, op hun post. Dat is de paradox van de mode : de sector die forever young wilt zijn, wordt gedomineerd door bejaarden.
Er was begin dit jaar veel te doen over de terugkeer, voor de tweede keer, van Jil Sander bij het merk dat haar naam draagt. Jil Sander is 68. Teneur van de berichtgeving over haar comeback : kon de Duitse zich niet beter concentreren op haar residenties, haar tuinen, haar kunstcollectie ? Wat moest ze nog bewijzen ? Enkele dagen na de show van Jil Sander in Milaan, eind juni, stond Pierre Cardin voor het eerst in jaren nog eens met een defilé op de kalender van de Parijse mannenmodeweek. Hij was een week later ook uitgenodigd voor het debuut van Raf Simons bij Dior. Cardin was in 1946 de eerste tailleur van Christian Dior, en allicht de enige aanwezige die nog persoonlijk contact had gehad met de uitvinder van de new look. Cardin vierde die dag, 2 juli, zijn negentigste verjaardag. Goed : Cardin telt niet echt meer mee in de mode van nu, en zijn mannenshow had vooral retrospectieve waarde.
Maar Karl Lagerfeld (geboren in 1933, al betwist hij dat zelf), Giorgio Armani (1934), Mariuccia Mandelli (van Krizia, 1935), Ralph Lauren (1939), Vivienne Westwood (1941) en Rei Kawakubo (1942) zijn wel nog hyperactief en, in de meeste gevallen, hoogst relevant. Ze zijn ook een eind voorbij de pensioengerechtigde leeftijd (Miuccia Prada, misschien de radicaalste ontwerpster in het luxesegment, is met haar 63 lentes nog piepjong.)
Karl Lagerfeld ontwerpt niet onmiddellijk kleren die worden gedragen door een brede schare van modebewuste vrouwen (met uitzondering van de Chanel-tailleur, die nog door Coco Chanel zelf is getekend). Maar de man heeft desondanks enorm veel jonge fans. Zijn eenmalige collectie voor H&M was een eclatant succes, zeker in de media, en diende als voorbeeld voor 101 andere samenwerkingen tussen winkelstraatketens en ontwerpers.
Armani kleedt jonge actrices en popsterren in de jurken van zijn hoofdlijnen, maar verdient zijn brood hoofdzakelijk met een matuur publiek. Anderzijds dragen honderdduizenden jongens en meisjes ondergoed van Emporio Armani (dat EA-logo straalt om onbegrijpelijke redenen seks uit) en ’s mans parfums. Lagerfeld en Armani zijn in eerste instantie succesvolle merken. Personages (iconen, zeg maar), eerder dan echte mensen. Die, als alles meezit, worden omringd door jonge medewerkers met de vinger aan de pols van de tijdgeest.
Hubert de Givenchy (1927) is een van de weinige legendarische ontwerpers die wel is opgestapt, in 1995. Onder leiding van Riccardo Tisci is zijn huis toonaangevender dan ooit. Maar Givenchy zelf zou, volgens de geruchtenmolen, een verbitterd man zijn. Dan blijf je misschien beter, als dat kan, werken tot je erbij neervalt. “Ik blijf werken omdat ik dat graag doe”, zei Pierre Cardin voor zijn show. “Ik leef om te werken.”
Alles welbeschouwd is er niets verkeerd met bejaarde ontwerpers. Omdat discriminatie verkeerd is, en omdat de Lagerfelds en Armani’s eigenlijk het goede voorbeeld geven : we moeten straks allemaal langer werken. En tenslotte ben je zo jong als je je voelt. Onze senioren dragen ook bij tot het melodrama van de mode, het grote verhaal. Wat gebeurt er als ze morgen niet meer wakker worden ? Wie volgt hen dan op ? Wat wordt er van hun namen ?
De mode haalt ons altijd in, maar de dood doet dat ook, elk op hun eigen ritme.
10. STIJLTIP : DE RIJLAARS
SHOPPING
1. 695 euro, Jil Sander. www.jilsander.com
2. 650 euro, Burberry. www.burberry.com
3. 527 euro, Nathalie Verlinden. www.nathalieverlinden.com
4. 549 euro, Marc Cain. www.marc-cain.com
11. SAINT YVES
JUWEEL
Ook voor de winter werkt de Franse juweelontwerper Franck Montialoux rond doodshoofden. Onze favoriet is deze neonhanger van Yves Saint Laurent.
Prijs : 365 euro, te koop bij Smets in Brussel. www.franckmontialoux.com
12. PAS GEOPEND
2 X ANTWERPEN, 1 X GENT
1. Coccodrillo for Verso
In de ruimte waar vroeger de Martinibar van luxeboetiek Verso was, werd onlangs een schoensalon geopend. De selectie is in handen van Geert Bruloot en Eddy Michiels van Coccodrillo. Nieuw en exclusief voor de Belgische markt zijn de schoenen van de jonge ster Burak Uyan en de hoofdlijn van Giorgio Armani.
Lange Gasthuisstraat 11, 2000 Antwerpen. 03 226 92 92, www.verso.be
2. Rio
Het beste wat Rio te bieden heeft, ligt in Gent, in de winkel van Christina De Kerpel. U vindt er iconische stukken zoals de Muse-tas van YSL of een portefeuille van Comme des Garçons, aangevuld met seizoensgebonden accessoires en it-bags van onder andere Alexander McQueen en Maison Michel.
Lange Kruisstraat 29, 9000 Gent. 09 233 50 25, www.riostore.be
3. Malìparmi
Het Italiaanse label Malìparmi, bekend voor zijn fleurige prints, opent eind augustus een winkel in Antwerpen. Het is de eerste winkel van het merk in de Benelux. Aanvankelijk werden alleen tassen en sjaals gemaakt, maar al een tiental jaar horen daar ook schoenen en kleding bij.
Leopoldstraat 3, 2000 Antwerpen. www.maliparmi.it
13. OPKLEEDKAST
DESIGN
Deze Malmladenkast van Ikea, die een plek heeft in veel Belgische huishoudens, is bijna niet te herkennen in deze glamoureuze spiegelversie. Ideaal voor dressing of badkamer. (LC)
Malm met speciale lades en achterwand, 250 euro, beperkte oplage van 216 exemplaren voor heel België. www.ikea.be
14. DESIGNBELOFTES
JONG TALENT
Esprit werkt opnieuw samen met het Royal College of Art in Londen. Het label wil zo nieuw, opkomend talent aanmoedigen en zelf een frisse kijk houden op mode. De studenten werd gevraagd een innovatieve collectie must haves te creëren, met oog voor duurzaamheid. Ryan Mercer, Rachael Hall en Julia Mackenroth kwamen als winnaars uit de bus. Hun creaties werden gecommercialiseerd tot een collectie, die vanaf half september voor het eerst ook bij ons te koop zal zijn, in de concept store van Esprit op de Meir. (EDW)
Prijzen van 39 tot 299 euro. www.esprit.com
15.
“Vroeger was ik Assepoester, hardwerkend in de keuken. Nu word ik uitgenodigd op het bal”
Anna Dello Russo, editor-at-large van Vogue Japan, over haar lange carrière achter de schermen en haar recente status als überfashionista. Op 4 oktober ligt haar juwelencollectie voor H&M in de winkels.
16. TERUG NAAR DE TOEKOMST
EXPO
Het museum Les Arts Décoratifs in Parijs wijdt volgende maand een tentoonstelling aan Star Wars-memorabilia, de sciencefictionsaga van regisseur George Lucas die exact 35 jaar geleden in de zalen kwam. Het genre diende in de loop der jaren als inspiratie voor heel wat designers (Balenciaga’s Nicolas Ghesquière is een fan), en dat is dit seizoen niet anders. Op de catwalk zagen we innovatieve materialen, het gebruik van lasertechnieken en metalliek. Heel veel metalliek, ook in de make-up.
17. KEN UW CINDY
SUPERMODEL CINDY CRAWFORD LANCEERT HAAR EERSTE COLLECTIE BIJ C&A : TRENDY KLEDING VOOR ELKE DAG.?’S WERELDS BEKENDSTE MOEDERVLEKJE BLIJFT ONS VERBAZEN.
1. La Crawford werd ontdekt op haar zestiende door een krantenfotograaf, terwijl ze bijkluste op een maïsplantage. Een jaar later werd ze tweede in een wedstrijd van Elite, waarna ze in 1986 naar New York vertrok.
2. Ze ontving een beurs om een opleiding tot scheikundig ingenieur te volgen. Die hield ze na enkele maanden voor bekeken.
3. Het handelsmerk van het supermodel is een moedervlekje naast haar bovenlip. Dat ‘schoonheidsfoutje’ werd aanvankelijk geretoucheerd, zoals op Crawfords eerste Vogue-cover.
4. Crawford verzilverde haar naam als gezicht van onder andere Pepsi, Omega, Revlon en Kellogg’s. Ze leverde ook fitnessvideo’s af, een beautylijn bij Dr. Jean-Louis Sebagh en diverse interieurlijnen. Minder lof was er voor haar steun aan Republikeins presidentskandidaat Mitt Romney, nadat ze in 2008 nog achter Obama stond.
5.Fair Game (1995) moest een filmcarrière inluiden, maar de prent werd slecht onthaald en een financieel debacle. Een tweede poging volgde met The Simian Line (2001), maar die flop haalde bij ons zelfs nooit de zalen.
www.c-and-a.be
Samenstelling Ellen De Wolf; Annelien Boens; www.louisvuittonkusama.com; Sofie Albrecht; Ellen De W
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier