Het kendall jenner-effect

Kendall Jenner en Liu Jo, allebei van 1995. © GF

Alles wat ze aanraakt, verandert in goud. Of op zijn minst in dollars. Want met haar 121 miljoen online volgers is Kendall Jenner een van de invloedrijkste modellen van het moment. Dat is ook Liu Jo niet ontgaan.

Kendall Jenner viert in 2020 haar vijfentwintigste verjaardag. Net als Liu Jo, het Italiaanse modemerk waarvan ze dit jaar het gezicht is. Meer dan de helft van die 25 jaar bracht ze voor de camera door. Kendall Jenner is namelijk de oudste dochter van Bruce (nu Caitlin) en Kris Jenner, en een van de sterren van de Amerikaanse realityserie Keeping Up with the Kardashians. Toch zegt ze zelf “een relatief normale jeugd” te hebben gehad. “Mijn kinder- en tienerjaren waren gevuld met school, cheerleading en rondhangen met vrienden. Er zijn uiteraard momenten dat ik wilde dat ik wat meer privacy had, maar ik begrijp ook dat werken in deze industrie opofferingen vereist. Ik probeer er niet te veel aan te denken en gewoon mijn leven te leiden.”

Haar eerste stappen in de mode zette Jenner in 2014, op de catwalk van designer Marc Jacobs. Sindsdien liep ze zowat elke grote show, sierde ze de covers van bladen als Vogue en Harper’s Bazaar en haalde ze tal van lucratieve campagnes binnen. In 2018 was ze, volgens de berekeningen van zakenblad Forbes, het best betaalde model ter wereld, met een salaris van meer dan 20 miljoen euro. De tweede in dat lijstje was Karlie Kloss, die ‘amper’ 11,7 miljoen euro verdiende.

Jenner is dan ook niet zomaar een model, maar een ‘ social super model‘, dat haar carrière – zoals de zusjes Hadid – net zo goed dankt aan haar astronomische aantal volgers (121 miljoen op Instagram alleen) als aan haar looks. Wie Kendall weet te strikken voor een show of shoot, krijgt er ineens ook haar volgers bij. En dat is voor een merk goud waard. “Ik ben vereerd om een inspiratie te zijn voor mijn volgers,” zegt Jenner, “maar ik besef dat ik ook een verantwoordelijkheid heb. Daarom ga ik alleen in zee met merken die ik leuk vind.” Een van die merken is Liu Jo, dat in het verleden nog grote namen, zoals Kate Moss, wist te strikken voor zijn campagnes. “Het is een eer om haar op te volgen. Liu Jo is een merk dat vrouwen oproept om zichzelf te zijn. Dat is een boodschap die ik alleen maar kan bijtreden.”

liujo.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content