Het elixir van de Berbers
Arganolie uit Marokko kwam in Frankrijk in opspraak door cosmetische producten met een veel te lage concentratie van de olie. Er was ook sprake van onderbetaalde vrouwencoöperatieven. Onze markt wordt eveneens overspoeld door het exotische elixir. Tijd voor duidelijkheid.
Het is mijn favoriete sausje ! Heerlijk bij yoghurt, in soepen, op een stukje gegrilde vis, en subliem op een geitenkaasje !” Aan het woord is de Antwerpse Annamaria Stoop (52), die een vijftal jaar geleden in Marokko arganolie ontdekte. Ze richtte haar eigen bedrijfje op, Amal, waarmee ze biologische arganolie invoert in België en het product ook voorstelt op bio-markten. Intussen zijn er al achtentwintig verkooppunten en binnenkort opent ze haar eigen eethuis (Dries 45, 2000 Antwerpen). Daar zal ze wereldkeuken serveren met arganolie, waar ze lyrisch over is. “Deze olie is culinair heel bijzonder, want ze bevat van nature tachtig procent onverzadigde vetzuren, en is dus heel geschikt voor diëten : ze helpt tegen aderverkalking en werkt cholesterolverlagend.” Annamaria Stoop werkt uitsluitend met culinaire arganolie, maar kent ook goed de cosmetische werking van het product. “Arganolie bevat een groot aandeel aan vitamine E, een natuurlijke antioxidant die enerzijds rimpelwerend is, en die daarnaast ook herstellend en verstevigend werkt. Bovendien zitten er delta 7-sterolen in – toch zeer uniek voor een plantaardige olie – en die helpen bij celvernieuwing.”
De term ‘olie’ kan misschien wat afschrikken als het om beauty gaat, maar wees gerust, niet alleen mensen met een kurkdroge huid kunnen de olie benutten : “Het is een droge olie, die bruikbaar is voor iedereen. Toch zullen vooral mensen met een droge huid erbij gebaat zijn, er wordt zelfs eczema mee behandeld. En het werkt littekenwerend, zelfs oudere littekens kan je ermee versoepelen”, weet Annamaria.
Vrouwencoöperatieven
Achter het culinaire en cosmetische elixir schuilt ook nog eens een mooi verhaal, met een feministische inslag, zo blijkt. Annamaria : “In de jaren negentig vroeg een vrouwelijke professor van de universiteit van Rabat zich af waarom de berbervrouwen zo’n mooie huid hadden. Ze bracht dat in verband met de olie van argannoten, die de vrouwen gebruiken in hun voeding en op hun huid. Zo ging de bal aan het rollen. Ze besloot hulp te bieden aan alleenstaande vrouwen zonder inkomen en verenigde hen in coöperatieven. Daar leren ze na hun dagtaak ook lezen en schrijven.” Dat laatste is geen overbodige luxe, want uit onderzoek in 2004 bleek dat bijna 40 procent van de vrouwen in Marokko analfabeet was. Er werken uitsluitend vrouwen in de coöperatieven, en per groep is er een soort ‘leidster’ die in contact staat met een overkoepelend vrouwenorgaan. Dat laatste zorgt voor de handel met de buitenwereld. Dat moet er uiteraard ook voor zorgen dat de arbeidsters een eerlijke prijs krijgen, en Annamaria Stoop gaat er prat op dat zij die betaalt.
Dat geldt ook voor Kiehl’s, het Amerikaanse cosmeticamerk dat producten op basis van arganolie lanceert. Zijn mission statement is vooral gebaseerd op engagement en community-werking, en dus is het fair-tradeaspect van de arganolie essentieel. Daarnaast wordt ook moeder natuur niet vergeten : de bewuste producten zitten in gerecycleerde verpakkingen, uitgenomen het dekseltje en pompje.
Meer dan twee procent
Over de natuur gesproken : voor één liter olie is maar liefst 30 kilo argannoten nodig. In totaal is er wel ongeveer 800.000 hectare arganbomen. De arganbossen worden sinds eind de jaren negentig beschermd door de Unesco. De coöperatieven hebben er zich toe moeten verbinden jaarlijks nieuwe bomen aan te planten, om de boomgaarden in stand te houden. Die zorgen trouwens niet alleen voor olie, maar gaan ook de verwoestijning tegen.
De beperkte productie maakt arganolie exclusiever dan pakweg olijfolie, en daarom wordt de verdeling ervan door grootdistributiemerken weleens in vraag gesteld. Bepaalde producten zouden een te lage concentratie van de olie bevatten, zodat er geen enkele cosmetische invloed zou zijn. Kiehl’s wil op dat punt stevig tegenwicht bieden : ook al wil het hoofdkantoor in New York de precieze percentages niet vrijgeven, toch drukt men ons op het hart dat zij boven het minimum van twee procent zitten, in ieder geval een voldoende percentage om effectief te zijn. En er wordt gewerkt met zuivere arganolie, luidt het als reactie op een aflevering van het programma Envoyé Special, die een tijdje geleden werd uitgezonden op France 2. Daarin werd immers gesuggereerd dat bepaalde spelers op de markt arganolie ook versnijden met andere oliën.
Info over de arganolie van Annamaria Stoop op www.amal.be
Door Stefanie Van den Broeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier