AMOR IS AL ALTIJD EEN VAN DE GROOTSTE MUZEN VAN KUNSTENAARS EN ANDERE CREATIEVELINGEN GEWEEST. OOK VAN PARFUMEURS, DIE ONVERGETELIJKE, ROMANTISCHE GEUREN CREËERDEN.

Een Fransman die verliefd wordt op een Britse maakt het zichzelf niet gemakkelijk. Het overkwam eind negentiende eeuw Aimé Guerlain, meesterparfumeur en zoon van de stichter van het gelijknamige huis, toen hij studeerde in Groot-Brittannië. Of het iets werd tussen de twee is niet bekend. Wat wel een succes werd, is het parfum dat hij naar zijn vlam noemde : Jicky (1889), een aromatische houtgeur met citrus en lavendel, ontworpen voor vrouwen, maar ook erg geapprecieerd door mannen. Een uniseksparfum avant la lettre.

Bij Guerlain is het een familietraditie om zich door de liefde te laten inspireren. Ook Ai-més neef Jacques maakte zijn beste parfums met de liefde als muze. Voor zijn vrouw Lily bedacht hij een poederachtige oriental die de unieke sfeer oproept van het tijdstip waarop de dag in de nacht overgaat : L’Heure Bleue. Zijn grootste succes boekte hij echter met het oosterse parfum Shalimar uit 1925, geïnspireerd door de passie van de zeventiende-eeuwse Indiase grootmogol Shah Jahan voor zijn favoriete vrouw, Mumtaz Mahal. Shalimar betekent ‘de tijd van de liefde’ en verwijst naar de prachtige tuinen in Lahore die Shah Jahan voor zijn geliefde liet ontwerpen en waar hun amoureuze ontmoetingen plaatsvonden. Toen zij stierf, liet de ontroostbare Shah het wereldberoemde Taj Mahalmausoleum bouwen om haar te gedenken. Ook Jacques Guerlain zette een monument neer : zijn Shalimar roept de bedwelmende sfeer op van de Indiase tuinen, met bergamot, tonkaboon en vanille. Een geurig eerbetoon aan liefde en sensualiteit.

SENSUELE SCHOONHEID

Jean-Paul Guerlain, de laatste telg van de parfumeursdynastie, is al even gevoelig voor vrouwelijk schoon als zijn voorgangers. Hij bekende ooit dat hij besefte dat hij geen adonis was en daarom rekende op zijn neus om een vrouw te verleiden. Een van zijn eerste parfums was Chamade, ingegeven door de katachtige sensuele schoonheid van een vriendin. Het werd verpakt in een hartvormige flacon. Na het zien van de film Benjamin ou les mémoires d’un puceau geraakte hij gefascineerd door actrice Cathérine Deneuve. In zijn boek Les routes de mes parfums vertelt hij hoe hij van slag was door de scène waarin Deneuve in een gouden kooi met rozen stond, gekleed in een jurk van witte zijde en met haar haar als een aureool om haar hoofd. Hij verwerkte die indrukken in een zeer feminiene geur op basis van rozen, Nahéma (1979), een ode aan Deneuve en aan de ultieme vrouwelijkheid.

Minder platonisch was de creatie van Sam-sara (1989), die hij voor de Britse Decia de Pauw maakte. Hij leerde de jonge amazone kennen via een oude vriend en viel als een blok voor haar. Toen hij ontdekte dat ze nauwelijks parfum droeg, ging hij meteen aan de slag met jasmijn en sandelhout, haar lievelingsingrediënten. Hij doopte de geur Delicia. Decia was meteen verkocht en droeg haar persoonlijke parfum tot aan de lancering in 1989. Toen het bedrijf het parfum wilde commercialiseren maakte Jean-Paul nog driehonderd varianten. Maar zijn ooms waren niet helemaal overtuigd. Ze plaatsten zijn creatie in competitie met externe parfumproducenten (een gangbare praktijk in de parfumwereld). Uiteindelijk kozen de testpanels toch voor Delicia, maar de naam werd veranderd in Samsara, wat ‘levenswiel’ betekent in het Sanskriet. Het parfum is gelukkig een langer leven beschoren dan Jean-Pauls onmogelijke liefde voor de getrouwde Decia. Het is vandaag nog altijd een klassieker. Toen Guerlain zijn uiteindelijke echtgenote leerde kennen, haalde hij opnieuw zijn trukendoos met succes naar boven, en verleidde haar met Chant d’Arômes.

DE ULTIEME GEUR

Ook meesterparfumeur Edmond Roudnitska (bekend van Eau d’Hermès en Diors Diorissimo, Eau Sauvage en Diorella) maakte in 1961 een parfum voor zijn vrouw, Thérèse. Het fruitige boeket intrigeerde verschillende parfumhuizen die Roudnitska herhaaldelijk vroegen om hen de formule te verkopen. Na de dood van Roudnitska in 1996 wist Frederic Malle de weduwe te overtuigen om Le Parfum de Thérèse (EDP 50 ml : 110 euro) te lanceren in zijn parfumhuis, Les Editions de Frederic Malle. Malle positioneert zichzelf als een uitgever van parfums, die de beste neuzen carte blanche geeft om de ultieme geur te maken. Omdat het parfum zelf moet primeren, krijgen alle geuren eenzelfde sobere flacon met de naam van de ontwerper. Dat trok Thérèse over de streep om haar persoonlijke parfum met anderen te delen. Geen mooiere manier om je man te gedenken.

Maar ook romantische plekken zijn een dankbare inspiratiebron. Het rozenparfum Eau Suave (EDP 50 ml : 66 euro) van nichemerk Parfum d’Empire neemt ons mee naar de beroemde serres van Château Malmaison, het optrekje van Napoleon Bonaparte en Joséphine de Beauharnais. De rozentuin inspireerde de Franse schilder Pierre-Joseph Redouté en bezorgde Joséphine haar eretitel van Rozenkeizerin.

Corisca is dan weer het decor van de romance tussen de Italiaanse filmmaker Federico Fellini en zijn vrouw, actrice Giulietta Masina. Het koppel reisde herhaaldelijk naar het Franse eiland, waar ze de verhalen bedachten voor Fellini’s films. Tocca maakte van Giulietta (EDP 50 ml : 89 euro) een zoete bloemengeur met onder andere roos, lelietje van dalen, lelie, muskus, amber en sandelhout.

INFO: Parfum d’Empire: 016 491445. Frederic Malle te koop bij Het Modepaleis in Antwerpen en Senteurs d’Ailleurs in Brussel. Tocca: www.magnolia.be. Guerlin, Calvin Klein, Ralph Lauren, Aramis, Kenzo en Chloé: in de parfumerie.

DOOR SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content