HET SALON DE LA HAUTE HORLOGERIE IN GENÈVE IS MET BASELWORLD HET TOPEVENEMENT VAN HET HORLOGEJAAR. WE NOTEERDEN DE UITSCHIETERS DIE BINNENKORT OP DE MARKT KOMEN.

A. Lange & Söhne heeft het niet nodig om met toeters en bellen uit te pakken. Discretie staat immers voorop en de kwaliteiten van het merk zijn alom bekend. De Lange 1 Tourbillon Perpetual Calendar van de Duitse horlogebouwer brengt een nieuwe interpretatie van een klassieke complicatie, waarbij de tourbillon slechts aan de achterzijde zichtbaar is. Een uitzonderlijk stuk dat degelijkheid uitstraalt en waarin eenvoud en leesbaarheid vooropstaan.

Naast horloges met als thema Les Bals de Légende en Poetic Wish excelleerde Van Cleef & Arpels met een sublieme recreatie van het horloge dat Pierre Arpels in 1949 ontwierp. Het kleinood kreeg een witte ’tapisserie’-achtergrond mee, een centrale aanhechting met de armband, een discrete diamant in de kroon, een extra plat loopwerk en een armband van alligatorleer met verborgen stiksel. Een voorbeeld van verfijnde eenvoud.

Cartier pakte uit met een nieuwe versie van zijn klassieke Tank, de Tank Anglaise, waarbij de kroon geïntegreerd werd in de zijkanten van de kast, zo kenmerkend sinds de lancering van het model in 1917. De Tank Anglaise komt er in drie formaten aan waarbij de kleinste voorzien werd van kwarts-techniek, terwijl de andere een mechanisch loopwerk krijgen.

Montblanc pakte uit met een hoogtechnologisch staaltje van zijn kunnen in de chrono- graaf TimeWriter bi-fréquence 1000, die mechanisch tijden kan vastleggen tot 1/1000ste seconde en daarvoor twee aanduidingen gebruikt : een klassieke wijzer en een langwerpig venster bovenaan. Een wonder van nauwkeurigheid dat ook een pittige knipoog wil zijn naar de Minerva uit 1936, die al tot op 1/100ste seconde nauwkeurig was.

Girard Perregaux combineert al jaren elegantie met vakmanschap en illustreert dat geloof andermaal bij de sublieme afwerking van de 1966 répéti- tion minutes met zijn wijzerplaat in émail grand feu, zijn blauwe wijzers en zijn wonderlijke eenvoud.

Piaget blijft de uiterste verfijning najagen onder meer door steeds dunnere horloges te ontwerpen. De Altiplano, voorzien van een skeletstructuur, is slechts 5,34 mm hoog en is daarmee ’s werelds dunste in zijn genre. Het loopwerk zelf is slechts 2,40 mm hoog en sommige van de radertjes zijn amper 0,12 mm dik. Een technisch wonder dat een schitterend inzicht biedt in de transmissie van energie.

Techneuten haalden hun hart op bij Jaeger-LeCoultre (1231 kalibers, 398 brevetten…) en stonden in bewondering voor de duomètre à sphérotourbillon, waarbij nauwkeurigheid nagestreefd wordt door middel van een nieuw soort tourbillon. Het schitterende mechanisme werd ingebouwd in een kast van titanium.

Vacheron Constantin bracht in de Patrimony-reeks een traditionele Tourbillon uit met een loopreserve van maar liefst veertien dagen. Dat is mogelijk door de aanwezigheid van vier veertonnen. Bij de meer betaalbare horloges schitterde de Malte Lady waarvan de lunette bezet is met vijftig diamantjes, die samen ongeveer één karaat wegen. Het loopwerk van dit bijzonder elegante vrouwenhorloge maakt gebruik van kwartstechniek.

De Diverscope LPR van Jean Richard is het eerste stalen duikhorloge van het merk, voorzien van een originele aanduiding van de loopreserve van 48 uur, waarbij het oversized cijfer twaalf van zwart naar wit kleurt naarmate de autonomie vermindert. Te koop met een armband in rubber of in kevlar.

Ralph Lauren lanceerde drie jaar geleden zijn drie horlogelijnen, in samenwerking met enkele gevestigde waarden als Piaget en Jaeger-LeCoultre, die voor het loopwerk zorgden. In Genève sprong de Sporting Chronograph in keramiek in het oog met zijn heldere kleurcontrasten. Degelijk, sportief en perfect afleesbaar met een binnenwerk van Jaeger.

De horloges van Roger Dubuis mogen dan iets soberder geworden zijn, het blijven imponerende werkstukken. De nieuwe lijn Pulsion staat voor avontuur, gevaar en risico en moet het hebben van een zeer persoonlijke stijl. Onder die uiterlijke vorm schuilt wel de indrukwekkende technische kennis van het huis.

Richard Mille houdt van technische uitdagingen en demonstreerde dat onder meer in zijn RM56. De kast bestaat uit een blok saffier dat na duizend werkuren werd uitgeboord tot zijn uiteindelijke vorm. Het resultaat lijkt op een loopwerk vervat in een blokje ijs, waardoor letterlijk elk onderdeel van de chronograaf met tourbillon zichtbaar blijft. Een huzarenstukje dat slechts op vijf exemplaren wordt gebouwd.

Bij Parmigiani was een voor westerlingen kitscherige salonklok met een draak op een sokkel van rotskristal het middelpunt. De gewone bezoeker had echter meer oog voor de Tonda-reeks. Vooral de retrograde annual calendar oogstte alom applaus, in een kast van roze of wit goud met een zeer precieze aanduiding van de maanstanden.

De lijn Linea bij Baume & Mercier verwijst naar elegante vrouwelijkheid en bezit een extra troef dankzij de verwisselbare armband. De kalfslederen armbandjes die in twee kleuren worden uitgevoerd, zien er patent uit en twee keer per jaar worden nieuwe tinten gelanceerd. Nieuw is het model waarin trapezoïdale diamantjes rondom de wijzerplaat werden aangebracht.

De horloges voor piloten stonden bij IWC in Genève in het centrum van de belangstelling, en wel met drie lijnen : de Spitfire, de Classic en de Top Gun. In die laatste reeks bleek de Miramar de meest opgemerkte verschijning door zijn high- techuiterlijk met een militair tintje.

Bij Audemars Piguet werd de veertigste verjaardag gevierd van de lancering van de Royal Oak (‘van avant-garde naar icoon’), een ontwerp van de betreurde Gérald Genta. Voor die gelegenheid werden onder meer twee sublieme horloges in een beperkte oplage van veertig stuks gelanceerd. Vooral de geskeletteerde, extra platte versie bleek een juweeltje van techniek, transparantie en elegantie.

Panerai grijpt graag terug naar zijn geschiedenis en pakt, naast het gebruik van nieuwe materialen, uit met een heruitgave van de California uit 1936. De kast is in staal en het venster zoals eertijds… in plexiglas. Een must voor de amateur die van nostalgie houdt. Al vonden we persoonlijk de Tuttonero (‘alles in het zwart’) in keramiek van een onsterfelijke eenvoud en schoonheid.

DOOR PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content