Geen zintuig vergeten

Met de polysensoriële benadering bewandelt de cosmetica nieuwe paden.

Voor een cosmeticaproduct op de markt komt, wordt heel wat aandacht besteed aan de textuur van het product, aan de geur en de kleur en aan de verpakking. Al die elementen samen moeten immers een coherent geheel vormen. Zo is de textuur van bijvoorbeeld crèmes die een lifting-effect claimen zelden dun noch zeer vloeibaar, hoewel dat technisch zou kunnen. Zeer hydraterende crèmes zijn vaak geformuleerd als nat aanvoelende gels. En omdat van kuurproducten veel verwacht wordt, worden ze in ampullen gestopt, waardoor de gels en serums een medisch aureool verwerven.

Afhankelijk van de doelgroep waarvoor ze bestemd zijn, krijgen verzorgingsproducten ook een specifieke geur mee. Hydra Serum van Chanel ruikt naar lelie en kamperfoelie, het Issima-gamma van Guerlain naar eglantier, geuren die het bij 45-plussers goed zouden doen. Relaxing Fragrance van Shiseido bouwt voort op de aromatherapie en ruikt naar sandelhout, pioen en theeroos voor een ontspannende werking.

Voor lippenstiften zijn niet alleen de kleur en de geur van belang, ook de smaak bepaalt mee het succes. Yves Rocher geeft zijn lippen een kersensmaak, bij Yves Saint Laurent proef je framboos, Guerlain en Lancôme kiezen voor vanille en Christian Dior voor honing.

Hypo-allergene formules zitten meestal in sobere verpakkingen, zonder al dat zilver en goud, om zo meer ernst uit te stralen. Producten op plantaardige basis ( The Body Shop, Yves Rocher) krijgen vaak een groene verpakking omdat die kleur de ecologische boodschap benadrukt.

Een zintuiglijke benadering van cosmetica is dus niet nieuw, maar een echte coherente aanpak is dat wel. Die eer komt toe aan Primordiale Nuit van Lancôme, een nachtcrème die een schoolvoorbeeld is van een polysensoriële benadering. Kleur, geur, textuur, uitzicht van de nachtcrème en zelfs het geluid van de verpakking werden getest en vergeleken met de concurrentie. Lancôme voerde studies uit om met de nachtcrème polysensoriële effecten te bekomen die in de richting gaan van ontspanning, rust en slaap.

“We weten uit verschillende studies dat melancholie en de tint paars samengaan, dat wit sereniteit uitstraalt, geel optimisme aangeeft, blauw rustgevend is en bleekroze verwijst naar droom en ontspanning”, zegt Edith Clar, wetenschappelijk directeur van Lancôme. “De kleur van de crème is daarom roze, in de verpakking overwegen blauwe tinten. Qua textuur kozen we voor een smeltende, romige en zachte textuur van het balsemtype. Het parfum, een lichte hesperide, werd geformuleerd volgens de principes van de aromatherapie. De poederachtige geur roept de rust van de nacht op. We hebben ook aan het geluid gedacht: als je de pot crème neerzet, hoor je alleen een gedempt geluid.”

Rond Primordiale Nuit werden verschillende wetenschappelijke testen georganiseerd en de vrij nieuwe sensoriële analyse hoorde daar bij. De Contingent Negative Variation-methode laat toe de reactie van de hersenen te meten op een stimulerende of rustgevende prikkel. “We hebben die methode gebruikt om de formule een zo rustgevend mogelijk parfum te geven”, zegt Edith Clar. “Achteraf konden we vaststellen dat Primordiale Nuit hetzelfde effect had als de geur van lavendel, een van de meest rustgevende parfums.”

Edith Clar werkte ook met de Functionele Magnetische Resonantie, een methode die het mogelijk maakt de activiteit (en intensiteit) van de verschillende hersenzones te meten. “Bij een streling reageert de linker cortex van de hersenen, wanneer iemand aan een streling denkt, reageert de rechter cortex. Toen de proefpersonen de vingers in een potje Primordiale Nuit stopten, reageerden zowel de linker als de rechter cortex, wat overeenkomt met een fysische en psychische stimulans. We hebben dus kunnen vaststellen dat iets aangenaams aanraken, een zeer preciese reactie van de hersenen oplevert. Dat opent dus perspectieven voor de cosmetica.”

Linda Raats

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content