Geen titel
In deze maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwtjes van de wijnwereld.
Paniekvoetbal op het wijnetiket ?
Binnenkort zult u op Franse wijnruglabels een boodschap aantreffen die, net als in de VS, zwangere vrouwen radicaal afraadt wijn te drinken. Het ontwerp voor deze wet verscheen al in oktober jl. in het Franse Staatsblad en draait om een pictogram van een zwangere vrouw met een glas in de hand, net zoals een verkeersbord omgeven door een rode doorstreepte cirkel plus de boze boodschap : “Het drinken van alcoholhoudende dranken tijdens de zwangerschap – ook in kleine hoeveelheden – kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van het kind .” Vreemde beslissing, want enerzijds geldt deze waarschuwing alleen voor wijn en niet voor andere, soms véél gevaarlijkere alcoholische dranken, en anderzijds zijn er heel wat studies die aantonen dat een (weliswaar zeer) matige consumptie beslist geen schadelijke gevolgen heeft voor moeder en kind.
Disneyland voor bordeauxfans
Als alles volgens plan verlopen is, kunt u het sinds 1 maart bezoeken : La Winery, een 26 hectare groot wijntoeristisch complex in Arsac-en-Médoc. Een Franse oenologische trekpleister, maar dan wel geïnspireerd op Amerikaanse voorbeelden, volgestouwd met tentoonstellingszones, picknickplekken, een park met waterpartijen, een amfitheater, restaurants, 1000 vierkante meter wijnwinkel met dik 40.000 flessen in de aanbieding (van 3 tot 2000 euro/stuk en ook niet-Frans), plus de nodige proefruimtes, waar zowel gratis als betalend degustaties plaatsgrijpen.
Négociant en wijnmaker Philippe Raoux, onder meer eigenaar van Château d’Arsac in Margaux, investeerde maar eventjes 12 miljoen euro in het initiatief. Hij zorgt voor de primeur, want in Bordeaux kijkt men al langer jaloers naar Californië (en Australië) waar mega-inkomsten worden gegenereerd dankzij dit soort wijntoerisme. De lat ligt hoog : men rekent op 80 à 100.000 dorstige bezoekers per jaar.
Siamese tweeling
De markt van wijngadgets is het voorbije jaar geëxplodeerd, parallel met de toenemende consumptie en vooral de ‘cool’-factor van wijn. Maar natuurlijk zijn de Australiërs ons weer een stapje voor met hun ‘innovaties’. De voorbije weken lanceerde Hardy Wine Company, een van de giganten bij onze tegenvoeters, de Shuttle. Een eenmalig te gebruiken plastic wijnflesje van 187 ml inhoud waarop een speciaal ‘glas’ werd gemonteerd. Het onderliggende idee is natuurlijk briljant : of je nu adept bent van klassieke flessen of bag-in-box (wijndozen), nog steeds heb je iets nodig om uit te drinken, tenzij je natuurlijk een halve hooligan bent die wijn rechtstreeks uit blik slurpt. Het design van deze Siamese tweeling fles/glas liep technisch niet van een leien dakje. Zo moesten absoluut lekken of oxidatie vermeden worden, en diende het bekertje makkelijk van de top van het flesje verwijderbaar. Er moest ook een niet-schadelijk additief gevonden dat ervoor zorgt dat de ‘wijn’ minstens 12 maanden drinkbaar bleef in deze kleine petflesjes. De testfase lijkt nu achter de rug, met een shiraz en chardonnay die down under per stuk 4,95 Australische dollar kosten.
Witte bourgogne weer duurder
De jaarlijkse traditionele wijnveiling voor het goede doel in de Hospices de Beaune in het hart van Bourgogne is in de praktijk ook een barometer die grosso modo aangeeft hoe de wijnprijzen in de regio evolueren. De trend is duidelijk : we zullen onze witte bourgognes van 2006 een flink stuk duurder moeten betalen, want de veilingprijzen werden gemiddeld zo’n 63 procent hoger afgehamerd dan in 2005. Eén troost : rode bourgogne steeg slechts matig (+ 1,1 procent).
Tekening Jan Vanriet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier