Geert Zagers
Geert Zagers Journalist bij Knack Focus

Geert Zagers (27) observeert en rapporteert vanuit de twilight zone tussen X en Z.

Manhattan, New York, persreis. Tijdens het avonddiner haalt de Mexicaanse journalist tegenover mij zijn iPhone boven en toont een bericht : “17 meter ver”, begeleid door een foto van een ietwat pafferige man.

Het blijkt een bericht van Grindr, the largest all male location-based mobile social networking tool for the iPhone, iPod touch, iPad and compatible BlackBerry devices. Voor wie een beetje buzz spreekt : het is een dateversie van Foursquare. Voor wie géén buzz spreekt : het is een programma met gps-technologie voor homoseksuele mannen dat je op je iPhone kunt installeren. Als je inlogt en een persoonlijke foto instelt, kun je op je toestel zien waar er zich in jouw nabije omgeving andere homo’s met Grindr bevinden. Gaydar, tot op de meter nauwkeurig.

“Te dik”, zegt de Mexicaanse journalist en hij klikt de foto weg. Het principe achter Grindr is simpel. Staat de foto u aan, dan kunt u de persoon privéberichten sturen en kan het versieringsspel beginnen. Staat de foto u niet aan, dan kunt u de persoon onmiddellijk blokkeren zodat hij geen verder contact kan opnemen. Tenzij hij op u toestapt en vraagt waarom u hem geblokkeerd hebt, uiteraard. Het leven als eeuwig durende message party.

Wellicht denkt u nu : niemand is zó zot. Dat dacht ik dus ook, tot de Mexicaan tegenover mij diezelfde avond nog drie andere berichten van geïnteresseerde mannen kreeg op zijn iPhone. ’t Is niet voor mij, ’t is voor mijn eenzaamheid. Nauwelijks een jaar na de lancering, gebruiken al een half miljoen mannen Grindr. De heteroseksuele variant is al in de maak. Geef het nog een jaar, en online daten zou er wel eens helemaal anders kunnen uitzien. Want Grindr heeft een groot voordeel op datingsites : de ander is niet meer anoniem en kan je niet belazeren.

Het is het privacydebat op zijn scherpst gesteld. Een stuk van uw anonimiteit opgeven in ruil voor liefde, of in dit concrete geval : een snelle wip, zo bleek uit de toon van de berichten. Op zich verschilt het niet zo veel van de evolutie die zich al enkele jaren voltrekt. In de Delhaize geeft u uw privacy op voor pluspunten. Op Facebook geeft u uw privacy op om contact te houden met uw vrienden. In de luchthaven geeft u uw privacy op voor een veiligheidsgevoel. Zolang de voordelen opwegen tegen de nadelen, zullen we onze privacy verder blijven uithollen. Dat klinkt misschien als een doembeeld, maar het is gewoon een vaststelling.

Big Brother is watching you. Sinds George Orwell en zijn 1984 is het zowat het angstbeeld van wat onze privacy te wachten staat. Het lijkt tijd voor een update : Big Brother als een totalitair instituut boven onze hoofden, dat het doen en laten van de mensheid controleert via surveillance en informanten, is onzin. De echte Big Brother zit in ons.

Geert Zagers

Partner Content