Gamen is gezond
De doorsnee gamer is een 22-jarige jongen, lui, te dik, asociaal en getrouwd met zijn console. Om dat imago te veranderen, mikt Sony met het fitnessspel Eye Toy Kinetic op een nieuwe markt : de lifestyle- en wellness-sector.
Ik zeg niet dat gamen dik maakt, maar met Eye Toy Kinetic bewijst Playstation dat consolespelletjes niet per se ongezond moeten zijn”, zegt Tom Holmes, de producer van het fitnessspel. “We krijgen geregeld het verwijt dat gewelddadige games kinderen agressief maken. Of dat zo is, laat ik in het midden. Maar als Eye Toy Kinetic mensen aanzet tot sporten, dan is ons doel geslaagd.” Onderliggend doel : Playstation wil voet aan de grond krijgen in de lifestyle- en wellnessbranche en zo nieuwe klanten lokken. Meisjes bijvoorbeeld, want amper twaalf procent van hen heeft een Playstation. “Strikt genomen is het spel niet op meisjes gericht, maar omdat het over lichaamsbeweging en fitness gaat, zullen ze automatisch meer geïnteresseerd zijn”, hoopt Sophie Docx van Playstation Benelux.
“Eye Toy Kinetic verlaagt ook de drempel voor mensen die geen fitnesszaal durven binnen te stappen”, zegt de bekende Amerikaanse fitness- coach Paul Lubicz. “Iemand die beschaamd is om te gaan trainen, of zich te dik voelt om in een fitnesszaal te vertoeven, blijft vaak thuis wegens een te laag zelfvertrouwen. Die mensen kunnen in hun woonkamer trainen met Eye Toy Kinetic.” Bovendien is het spel betaalbaar voor iedereen, en je hoeft er niet veel zelfvertrouwen, juiste kleding of een duur fitnessabonnement voor te hebben. “Ouders zullen het spel kopen voor hun kinderen, want het is technologie die je doet bewegen, en dat is nieuw. Fitnesscentra kunnen dit spel installeren in een speciale gamezone en ook in een turnzaal kan het perfect van pas komen”, vermoedt Lubicz.
De verwachtingen zijn duidelijk hooggespannen. Maar hoe zit het fitnessspel precies ineen ? Heel simpel : installeer een Eye Toy Kinetic-camera op je televisie en richt hem op jezelf en je woonkamer. Kies daarna een van de vier trainingssessies, waarin je oefeningen doet die inspelen op de playstationomgeving. In de Cardio Zone doe je aerobics-achtige dansbewegingen. “Uitstekend om te vermageren, of je evenwicht en je uithouding te trainen,” aldus spelproducer Tom Holmes. De Combat Zone haalt inspiratie bij kickbox en karate : je schopt tegen imaginaire boksballen, slaat virtuele muren aan diggelen, of ontwijkt een onzichtbare springbal. “Je maakt de vreemdste capriolen voor je televisiescherm, en staat in geen tijd in het zweet”, weet Holmes. “We merken dat fans van Playstation-vechtspelletjes diezelfde karatebewegingen in het echt uitproberen met Eye Toy Kinetic.” Spierversterkende oefeningen zoals sit-ups en pompen doe je in de Toning Zone. Een virtuele coach toont alles voor en geeft je feedback en aanmoedigingen. Yoga, tai-ji en meditatie staan centraal in de Mind & Body Zone. “Ideaal om tot rust te komen na een drukke werkdag of een lastige training”, weet Lubicz.
Jane Fonda
“Vergeet de fitnessvideo’s van Jane Fonda in spandex-badpak. Dit gaat veel verder”, garandeert Lubicz. “Met Jane Fonda interageer je niet, je kunt alleen schaapachtig haar bevelen volgen. Eye Toy Kinetic is wél interactief, want jouw bewegingen bepalen het spelverloop.” Jane Fonda heet in het spel Matt en Anna. Matt is zeer prestatiegericht, avontuurlijk en drijft je tot het uiterste, terwijl Anna voorzichtiger werkt en traint op uithouding. Het virtuele trainersduo toont de oefeningen voor, geeft feedback als het fout gaat, moedigt aan om beter te doen, of feliciteert wanneer je goed bezig bent. Voor en na elke oefening vertellen ze je in een nieuwsflash hoeveel calorieën je verbrandt of welke spieren specifiek getraind worden.
Matt of Anna kunnen je ook een trainingsschema van twaalf weken opleggen met de Personal Trainer Mode. Ze zorgen ervoor dat je elke dag traint en tikken je op de vingers als je het schema niet volgt. Om nog gerichter te kunnen trainen, kun je de Routine Builder Mode instellen. Op een gepersonaliseerde memorystick sla je je favoriete oefeningen in volgorde op. Stop je de memorycard in je Playstation, dan krijg je alleen die reeks oefeningen die je hebt voorgesorteerd. Maar Eye Toy Kinetic blijft een Playstation-game en daarbij hoort een spelelement : scoor je genoeg punten of werk je de proef foutloos af, dan stoot je door naar een moeilijker niveau. “We wilden doorgewinterde gamers niet uit het oog verliezen. Het spel moet ook bij hun speelstijl passen, vandaar het competitie-element”, aldus Holmes. “Maar de fanatieke gamers moeten wel beseffen dat ze niet per definitie lui op de sofa moeten zitten om zich te amuseren.”
Of Eye Toy Kinetic bij de traditionele gamers zal aanslaan, is zeer de vraag. Fitnessexpert Paul Lubicz gebruikt het alvast in zijn beroepspraktijk. Hij is de coach van Britse royalty’s en tal van andere celebrity’s. “Mijn klanten kunnen met het spel thuis gericht trainen, zelfs als ik er niet bij ben.” Of personal trainers daardoor binnenkort werkloos zullen worden ? “De fitness- industrie moet deze technologie met open armen ontvangen. Ik heb zelf het spel aan een aantal collega’s getoond, en sommigen voelden zich gepasseerd door de technologie. Maar ik denk dat veeleer de mensen die geen oog hebben voor dergelijke evoluties op fitnessvlak, hun job zullen verliezen. Als je die technologie gebruikt, aanraadt en integreert, zal je er als coach later zeker de vruchten van plukken. Het is hetzelfde als halsstarrig blijven typen op een typmachine, als Word geavanceerde tekstverwerking aanbiedt. Wie zich hierin niet wou bijscholen, is werkloos geworden. Wie onmiddellijk computerles heeft gevolgd, is nu veel beter gekwalificeerd.”
Net omdat ze bij Playstation geen knowhow hebben over fitness, gingen ze te rade bij zo’n gekwalificeerde bron : Nike. Onder het motto ‘sport- en gamesgigant slaan de handen in elkaar om de jeugd uit hun luie zetel te krijgen’ dokterde het Nike Motion Works-onderzoekscentrum de fitnessoefeningen voor Eye Toy Kinetic uit. “Ons studiewerk moest garanderen dat de juiste spieren getraind werden, de oefeningen veilig waren en dat ze haalbaar waren voor iedereen,” aldus Jeff Pisciotta van Nike Motion Works. “De samenwerking van Sony en Nike verhoogt de geloofwaardigheid van het spel, het geeft je vertrouwen dat het vakkundig is samengesteld”, zegt Paul Lubicz. “Mensen die Nike kennen, zullen daardoor ook Playstation leren kennen en vertrouwen.” Het goede imago van Nike moet afstralen op dat van Playstation. Hopelijk voor Nike werkt de imago-overdracht niet wederzijds.
Tekst Thijs Demeulemeester
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier