Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.

THE CHAOS SOCIETY

Onze leefwereld mag dan virtualiseren, tegelijk worden artisanale producten en lokale tradities steeds populairder. En terwijl we met de hele wereld kunnen communiceren, willen we zowel meer privacy als minder eenzaamheid. Chaos, paradoxen en tegengestelde trends beheersen de wereld. Sommigen noemen dat zelfs het belangrijkste kenmerk van deze tijd. De voorbeelden zijn legio. Steeds meer gezinnen gaan on line, maar ze definiĆ«ren het huis als een veilig toevluchtsoord dat hen van een vijandige wereld afschermt ( bunkering). We willen steeds meer – meer producten en informatie, meer communicatiemiddelen en mogelijkheden tot zelfontplooiing – en toch zoeken we wanhopig naar rust en echte levensvreugde. We keren terug naar onze spirituele roots, houden vast aan het verleden, verkennen hogere bewustzijnsvormen en lezen meditatieve boeken ( anchoring, soul searching). Spirituele en medische alternatieven uit het Oosten moeten onze innerlijke kracht en harmonie versterken ( chi).

Zulke tegenstellingen zijn eigen aan periodes van truncated equilibrium of afgebroken evenwicht. Evolutie is dan geen regelmatige opeenvolging van pieken en dalen, maar een gigantische sprong voorwaarts gevolgd door een relatief evenwicht. Volgens futuroloog Watts Wacker zitten we nu in zo’n sprong. De voorbije eeuwen was de maatschappij georganiseerd rond logica en orde. De basissystemen werden aangeleverd door John Locke (filosofie), Machiavelli (politiek), Adam Smith (economie) en Da Vinci (wetenschap). Nu volgen oorzaak en gevolg elkaar zo snel op, dat logica en reden niet volstaan om de snelle veranderingen te vatten. Chaos wordt het sturende principe. Zekerheden vallen weg: oude lifestyle-indicatoren vervagen, culturen spelen intensief samen en trends spreken elkaar tegen. Alleen bedrijven die daarop inspelen, kunnen in een dergelijke samenleving overeind blijven. Wacker onderzocht onder meer 300 bedrijven die minstens 150 jaar bestaan: hun voornaamste inkomstenbron had vandaag niets meer te maken met hun oorsprong. Alleen door aanpassing en heroriĆ«ntatie konden ze overleven. Dat zal ook in de toekomst nodig zijn. In essentie illustreert de kritische consument immers het verval van de maatschappelijke instituten die inadequaat zijn om ons de volgende eeuw binnen te leiden. Hij speurt naar bedrijven die hem meer en beter bieden dan wat hij nu krijgt, bedrijven die hun beloften nakomen en zekerheid bieden in de chaos. (Wim Denolf)

Dit was de laatste in onze reeks futuristische woorden. Voor meer info over Opus XXI, het seminarie over de toekomst, lifestyle en trends, georganiseerd door Weekend Knack: www.opusXXI.com.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content