Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.

DIGI-LEREN

Vergeet huiswerk en toetsen! Wat als uw kind nu eens kennis vergaart via een bij de geboorte ingeplante brain chip? De taak van leerkrachten blijft dan beperkt tot het downloaden van informatie. Wees gerust, de chip wordt pas verwacht rond 2070. Dat neemt niet weg dat het onderwijssysteem in het digitale tijdperk heel anders zal functioneren. Multimedia, computernetwerken en cyberspace wijzigen de dynamiek in klaslokalen: meer nadruk op de kinderen zelf, autonomie, interactiviteit en samenwerking. Experimenterend leren wordt de norm. En leerkrachten evolueren van docenten naar begeleiders van het leerproces.

Via interactieve software kunnen kinderen de eigenschappen van meetkundige figuren ontdekken, kikkers bestuderen door hun gedrag te simuleren of geografische locaties verkennen. Met programma’s als ThinkTool en E-Rater kunnen ze hun eigen denkproces bij natuurkundige experimenten of het schrijven van opstellen beoordelen.

Internet gooit de deur van het klaslokaal open en maakt leerstof echter. Zo kunnen kinderen on line bibliotheken, musea of ruimteschepen bezoeken. In het Live from Antartica-project biedt een NASA-robot hen de mogelijkheid de oceaanbodem te verkennen en veldverslagen van onderzoekers te raadplegen. In het MicroObservatory-project kunnen ze, via honderden digitale met netwerkcomputers verbonden telescopen, in hun klas de sterrenhemel bestuderen. Zelf ontworpen virtuele werelden maken dan weer het oude Egypte of een middeleeuws Vlaams landgoed tastbaar. In cyberspace scheppen kinderen zelf hun lesmateriaal.

E-mail en webcams geven de mogelijkheid om vragen te stellen: aan ministers, gevangenen, onderzoekers of experten in bedrijven en universiteiten. On-line-spreekuren worden mogelijk.

Ook computernetwerken van scholen zijn nuttig. Zo gaven kinderen in Honduras na El Niño first hand-informatie aan hun Amerikaanse leeftijdgenoten. Op GlobalLab, een wereldwijd wetenschappelijk netwerk voor middelbare scholen, verzamelen leerlingen gegevens over de lokale ecologische toestand, die vergeleken worden met data op het netwerk. Leerlingen in Texas ontdekten zo dat hun gezondheidsklachten het gevolg waren van te hoge concentraties kooldioxide.

Keerzijde van de medaille? Een gebrek aan lichaamsbeweging. Vooral als blijkt dat zelfs Lego zijn bouwsteentjes met computertechnologie wil uitrusten. Bevat elk Lego-blokje straks de sticker Intel Inside? (Wim Denolf)

Op 21 oktober organiseert Weekend Knack Opus XXI, een seminarie over de toekomst, lifestyle en trends. Info via onze website: www.opusXXI.com. Of: Tel. (02) 467.58.54.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content