Het succes van de twee jaar geleden gelanceerde Nissan Qashqai kan nauwelijks verbazen. De Japanse SUV oogt niet agressief, terwijl hij toch erg functioneel is en redelijk in het verbruik. De nieuwe Qashqai+2 is zo’n 21,1 cm langer en 3,8 cm hoger, kreeg ook een langere wielbasis mee én twee extra zitplaatsen. Al moet men zich van die extra zitplaatsen op de derde rij niet te veel voorstellen : alleen heel kleine volwassenen zitten er comfortabel.

Interessant is dan weer dat die derde stoelenrij opgeklapt voor een perfect vlakke laadvloer zorgt en een laadvolume van 550 liter vrijmaakt. Door de achterpartij te herzien, werd de laaddrempel iets lager, terwijl de breedte van de laadopening met 22,4 cm toenam. De tweede stoelenrij kan over een lengte van 24 cm verschoven worden.

De zevenzitter met het indrukwekkende panoramische glazen dak wordt in ons land verkocht met twee benzinemotoren (1.6 en 2.0 liter, met respectievelijk 115 en 140 pk) en een turbodiesel. Die laatste leenden we ter kennismaking. Hij kan gekoppeld worden aan een manuele of een automatische zesbak en aan voor- of vierwielaandrijving.

Zelf kozen we voor de automaat en de vierwielaandrijving, maar het is aan de rijder om onderweg een tweede keuze te maken. De schakelaar op de middenconsole geeft drie opties : tweewielaandrijving, een permanente vierwielaandrijving met een 50-50 verdeling van het koppel, of een automatische stand waarbij de elektronica voor de meest gunstige verdeling kiest. Gekoppeld aan het elektronisch stabilisatieprogramma ESP, ABS en andere hulpsystemen trekt de Qashqai+2 zich aardig uit de slag buiten de weg. Terwijl hij op de weg alert en soepel reageert op het gaspedaal.

Dankzij de vijfvoudige inspuitcyclus werden de schadelijke uitlaatgassen verder teruggebracht. Er staat een maximumkoppel van 320 Nm ter beschikking en dat wordt in een akoestisch goed gedempte sfeer afgeleverd. De zevenzitter met de talloze opbergvakjes en de standaard meegeleverde achteruitrijcamera weegt ongeveer 100 kg meer dan de vijfzitter, maar daar valt nauwelijks wat van te merken. Ook het testverbruik van 7,6 liter/100 km bleek aan de redelijke kant, gezien het laadvolume, de automaat en de vierwielaandrijving, die een niet te onderschatten extra portie actieve veiligheid biedt.

Alle versies krijgen standaard airco, een zeer lang glazen dak en elektrisch bediende ruiten mee en dat jaagt de prijs wel de hoogte in. Wie het allemaal wat te veel vindt, kan wachten op de baby Qashqai die volgend jaar op de markt komt.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content