functionaliteit met zuinige pit
PIERRE DARGE
Toen de Ford Focus drie jaar geleden met een opvallend nieuw design uitpakte, leverde hem dat onder meer de titel van Auto van het Jaar op. De afgeleide break, Clipper gedoopt, die ondanks eenzelfde wielbasis liefst 28 cm langer uitviel dan de 3- en 5-deurs, was niet meteen de meest populaire verschijning. Dat is merkwaardig omdat hij een aantal praktische kwaliteiten wist te bundelen. Misschien wachtten de kenners op de geavanceerde 1.8 TDCi turbodiesel. Met die nieuwigheid trekken we vandaag op testrit. Hij moet de Focus Clipper een tweede adem geven.
De constructeur vertrok van het inmiddels vertrouwde motorblok, maar gaf de viercilinder wel een heuse gedaanteverandering. Dat heeft te maken met de common rail-techniek (oorspronkelijk door Fiat gecommercialiseerd), waarbij de inspuitdruk van de brandstof kan worden verhoogd door die in een buis onder druk te houden. Die hoge druk is een absoluut voordeel door de grotere precisie waarmee de correcte hoeveelheid brandstof wordt toegediend, de verbranding verloopt dan ook vollediger. Dat levert niet alleen een hoger rendement op en dus een lager verbruik, maar ook een schonere uitlaat. Bij de TDCi, ontwikkeld door de Amerikaanse specialist Delphi, kunnen we spreken van een tweede generatie. De buis is nu bolvormig, de tweetraps rotatiepomp genereert een druk van maximaal 1400 bar, zodat de brandstof tot 3000 keer per seconde in de cilinders kan worden geïnjecteerd. Ook is een trillingssensor aan het motorblok toegevoegd die met grote precisie meet hoeveel brandstof per cilinder nodig is voor een optimaal rendement. Dat is buitengewoon belangrijk omdat daardoor eventuele verliezen door slijtage van de motoronderdelen kunnen worden opgevangen. Zo blijft de verbranding optimaal en treedt er geen verhoogde lawaailast op. In de praktijk betekent dit dat in uiterste gevallen om de drie milliseconden een injectie van 1 kubieke millimeter kan plaatsvinden. De moderne turbodiesel is inderdaad uitgegroeid tot een constructie vol onvermoede subtiliteiten.
Op papier stijgt het vermogen tussen de vorige rechtstreeks ingespoten turbodiesel met hetzelfde motorblok (de TDdi, die overigens in productie blijft) en de nieuwkomer van 90 naar 115 pk, terwijl het koppel naar 250 Nm klimt. Opmerkelijk is wel dat die trekkracht bij het accelereren gedurende een paar seconden naar 280 Nm kan worden opgevoerd. Op de weg zijn we bepaald onder de indruk van de trekkracht van de Clipper die zowat bij elk toerental probleemloos stevig optrekt. Ondanks die potige prestaties is de TDCi geen zuipschuit. Met een normaal rijgedrag (we gaan ervan uit dat de kopers veeleer praktisch zijn ingesteld en niet van het racerstype) blijft de Clipper probleemloos onder de 7 liter/100 km. Wie een beetje uitkijkt, duikt zelfs onder de zes liter.
Ook over de wegligging valt niet te klagen, we hebben nooit het gevoel dat we met een break onderweg zijn, al hadden we daarvoor een beetje gevreesd met die grote overhang.
Gebruikers van de Clipper kunnen rekenen op een groot koffervolume van 520 liter en een laadlengte met neergeklapte achterbank van liefst 159 cm – bijna genoeg om in te slapen. Die achterbank is standaard in twee ongelijke delen opgedeeld die individueel kunnen neerklappen zodat een vlakke vloer ontstaat. Een bagagescherm beschermt de lading tegen nieuwsgierige blikken.
De basisuitrusting van de Clipper TDCi bestaat uit een airbag voor de bestuurder en zijn passagier voorin, ABS, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De zijruiten vooraan worden elektrisch bediend, evenals de zijspiegels die ook nog verwarmd zijn. De stuurkolom is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar en voor het geheel wordt een redelijke 18.450 euro gerekend.
FORD FOCUS CLIPPER 1.8 TDCI
MOTOR: voorin gemonteerde viercilinder turbodiesel met rechtstreekse inspuiting en een slagvolume van 1753 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.
POTENTIEEL: maximaal vermogen van 115 pk / 85kW bij 3800 toeren/minuut en max. koppel van 250Nm bij 1850 toeren/minuut.
AFMETINGEN: 443,8 (l), 169,9 (b), 144,7 (h), 261,5 (wielbasis).
VERBRUIK IN LITER/100 KM: 7,2 (stad), 4,4 (buiten stad), 5,4 (mix).
CO2-UITSTOOT: 145 g/km.
PRIJS, INCLUSIEF BTW: 18.450 euro, vermeerderd met 123,95 euro BIV.
JAARLIJKSE AUTOBELASTINGEN: 338,55 euro.
ANDERE VERSIES: 1.4 benzine (15.250 euro), 1.6 benzine (15.950 euro) en 2.0 benzine (18.600 euro).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier