Zonder het alweer te hebben over de opgang van de mannencosmetica, de Grote Doorbraak wordt al jaren aangekondigd, staat het nu wel vast dat de nieuwe-millenniumman meer zal smeren dan de oude. Een groeiend aantal jonge mannen stapt zonder complexen de parfumerie binnen en koopt er niet alleen scheerschuim, maar ook hydraterende crĆØmes, peelings of zelfs een masker. Voor gevorderden is de volgende logische stap een bezoek aan een beautysalon of waarom niet een beautyhotel.

In het Friese Hoge Noorden, op net geen 3 uur van Antwerpen, biedt het Bilderberg Landgoed Lauswolt alle faciliteiten – een 18-holes golfterrein, tennisvelden, wandelmogelijkheden – om (even) te ontsnappen aan het stresserende stadsleven. De beauty-arrangementen van het EstĆ©e Lauder Skin Care Center dat in het hotel gevestigd is, zijn de kers op de taart. Voor mannen is er een volledig aangepast schoonheidsprogramma met producten van Aramis (een label dat tot de Lauder-groep behoort).

“De markt van mannenhuidverzorging voelde de afgelopen jaren niet de verwachte groei. Daarom werd weinig geĆÆnvesteerd in deze sector, behalve door Aramis.” Althans dat verzekert ons Karel Heutink, directeur bij EstĆ©e Lauder Companies Benelux. Heutinck en zijn team verwelkomen een groep journalisten in het idyllische Lauswolt. Behalve de voorstelling van Body Power, een lijn lichaamsproducten van EstĆ©e Lauder, staat ook een nadere kennismaking met Aramis op het programma. De boom in mannencosmetica lijkt er nu toch aan te komen – zie ook de opening van de eerste Boots Men in Groot-BrittanniĆ« – en dit is dus het moment om Aramis’ positie als gevestigde waarde te benadrukken. Het merk kan inderdaad een pionier in mannencosmetica genoemd worden: in 1964 werd een parfum uitgebracht en een reeks van 17 verzorgingsproducten met die geur en sinds 1988 is de hoogtechnologische serie Lab Series op de markt.

Vrouwelijke journalisten werd gevraagd een man mee te brengen zodat die het beauty-arrangement “aan den lijve” kan ondervinden. Proefkonijn van dienst is Hendrik, mijn broer. Op cosmeticavlak is hij zeker een goed voorbeeld van de Nieuwe Man. GeĆÆnteresseerd in huidverzorging, bezoekt hij geregeld de parfumerie en gebruikt elke dag drie tot vier verschillende producten, ja van Aramis. “Mannen zijn veel trouwer aan een productgamma dan vrouwen”, leren we nog van de persverantwoordelijke Francine Oerter. “Ze vragen van een product dat het snel en makkelijk te gebruiken is en dat het werkt op verschillende fronten, genre twee of drie-in-Ć©Ć©n. Ze willen een sobere verpakking en klare taal. Als ze overtuigd raken, speelt de prijs niet zo’n rol.”

Met zijn productkennis maakt Hendrik indruk in het Skincare Center. Het genoegen is wederzijds: de uitgebreide Aramis gezichtsbehandeling (inclusief scheren) maakt indruk op hem. “Ontspannend en een huid die wel nieuw lijkt”, luidt het verdict. Voor het hydromassagebad of een voetreflexologiemassage is nu geen tijd, voor het zwembad wel.

Onder de gasten in het Skincare Center Lauswolt zijn er tijdens de week maar 10 procent mannen. In het weekend loopt dat op van 25 tot zelfs 40 procent. “Dan komen er meestal paren. Ze maken er een rust- en beautyweekend van”, aldus Henriette Keun, verantwoordelijk voor het Center. Volgens haar gaat het met mannen de goede kant uit. “Het is tegenwoordig voor hen veel gewoner om naar hier te komen. Er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen willen het liefst hun behandelingen meteen na elkaar. Vrouwen lassen graag een pauze in om tussendoor te zwemmen, in de sauna of het stoombad te gaan. Of om gewoon wat te rusten. Mannen kiezen eerder voor lichaamsbehandelingen, vrouwen gaan hier niet weg zonder gezichtsverzorging.”

Wie een weekend of een midweek naar Lauswolt komt, moet serieus tegenwerken om niet relaxed naar huis terug te keren. Het landgoed – opgetrokken in 1868 – ligt aan de rand van een bos, een uitstekende uitvalsbasis voor fietstochten en wandelingen. Ook zeiltochten, bezoeken aan Friese stadjes of aan de Waddeneilanden kunnen vanuit Lauswolt geregeld worden. Maar met het golfterrein, de tennisvelden en het zwembad heeft niet iedereen nog de behoefte om zich buiten het landgoed te begeven.

“De meeste hotelgasten komen uit Nederland en BelgiĆ«. Ze blijven gemiddeld twee nachten”, vertelt Henriette Keun. De sfeer in het hotel is losser dan vroeger, smart casual, maar er wordt nog wel in gala gefeest. “We hebben hier een tijd geleden in enkele uren tijd 50 dames moeten opmaken en coifferen”, zegt Henriette. “We hadden alle schoonheidsspecialistes en kapsters opgetrommeld. Na afloop was het Skincare Center een puinhoop, maar het resultaat was prachtig. Al die uitgedoste en opgemaakte mensen in dit majestueuze kader.”

Tijdens de week ontvangt het Skincare Center veel dagjesmensen: moeders en dochters, groepjes vriendinnen. Er zijn verscheidene dagarrangementen of men kan er Ć  la carte uit een volledig aanbod kiezen – van pedicure en manicure over gezichtsbehandeling tot stimulerende algenpakkingen.

Na een anderhalf uur durende en ontspannende gezichtsbehandeling kies ik voor een rugmassage en -peeling. De schromelijke verwaarlozing van de rug – bent u misschien zo lenig? – wordt bij deze voor een hele tijd goedgemaakt.

Na een korte wandeling, een lichte maar exquise lunch, rijden broer en zus terug naar Belgiƫ. Relaxed en met een glimmend babyvel.

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content