Foodie in hart en nieren

De Ierse Mary Fehily heeft een lange liefdesrelatie met ‘good food’ : na veertien jaar verbouwde de cordon bleu haar smakelijke snackbar The Fresh Company tot een lunchbar. Vooral dames waar-deren de nieuwe formule

:: The Fresh Company, good food : lunch- bar, traiteur : Lesbroussartlaan 120, 1050 Brussel. 02 648 56 58. www.fresh-company.be. Geopend op weekdagen van 12 tot 15 uur.

I love cooking“, zegt Mary Fehily, ook na al die jaren hard werken in de keuken. Zij kwam als au-pairmeisje van Dunmanvay in West Cork naar Brussel. De genegenheid voor een Portugees, die later haar man zou worden, hield haar in Brussel. Omdat koken haar leven is, begon the cook from Cork met een kleine catering business. De basiskennis van de keuken deed zij eerder op als keukenhulpje in restaurant Scheltema in de Brusselse Predikhe- renstraat en als leerling van de Ritz-kookschool in Parijs. Veertien jaar terug opende Mary Fehily een bescheiden gourmet snack- en sandwichbar in de Lesbroussart- straat. Van achter de toog verkocht zij kleurrijke salades, groentebereidingen van over heel de wereld en liefdevol bereide dagschotels op basis van dagverse producten. Driemaal per week ging Mary naar de markt. Deze perfectioniste heeft altijd haar uiterste best gedaan en was steeds puur in haar benadering. Voeding is voor haar een serieuze zaak.

Nieuw elan

De Ierse foodie is inmiddels de vijftig gepasseerd en had met haar gourmet snackbar tot haar pensioen kunnen doorgaan. Maar Mary voelde dat het werk routine werd en merkte dat er sleet op haar enthousiasme kwam. Zij realiseerde zich dat, wanneer zij nog iets anders wilde, het de hoogste tijd was om te veranderen. Het is goed voor de mentale gezondheid om alles door elkaar te schudden en vervolgens met iets nieuws uit te pakken en weer geestdriftig aan de slag te gaan. Daarom werd de snack- en sandwichbar gemetamorfoseerd tot een lunchbar met hedendaags sobere inrichting en vooral, zonder opgeklopt gedoe.

Mary Fehily zit nu opgesloten in haar kelderkeuken en dat was aanvankelijk moeilijk. De nieuwe lunchformule maakt het echter mogelijk om meer geconcentreerd met eten bezig te zijn, wat de variatie en de verfijning ten goede komt. The Fresh Company is ook een traiteurbedrijf dat levert aan bureaus en bij mensen thuis. Deze inkomsten maken het mogelijk om de prijzen in het lunchrestaurant laag te houden.

Beschaafde sfeer

Wij reserveerden, moesten ons tussen twee tafels door wringen om op de bank plaats te nemen en bevonden ons tussen vierentwintig babbelende dames en twee stille heren. Het gezonde en lichte eten met veel groenten en vis, en de beschaafde sfeer vallen vooral bij vrouwen in de smaak. De tafeltjes staan dicht tegen elkaar, zodat je meeluistert en meerookt met je buren. Mary Fehily is van plan om het rookprobleem, naar Iers voorbeeld, radicaal aan te pakken : vanaf september mag in The Fresh Company niemand meer roken !

Er is keuze uit vijftien gerechten, aangevuld met enkele suggesties en drie nagerechten. Op de spijskaart wordt geen onderscheid gemaakt tussen voor- en hoofdgerechten, want in The Fresh Company eet men meestal slechts één gerecht. Het goedkoopst is een Plough- mans lunch met soep, sandwich en salade voor 9 euro. De duurste gerechten zijn : tempura van scampi met kerriegroenten of mille-feuille van kalf met gegrilde groenten (beide 12,50 euro). Onze keuze ging naar een assortiment gevulde minigroenten (9,50 euro). Op een groot bord lagen : champignons gevuld met kaviaar van aubergine, courgette gevuld met miniratatouille, artisjokbodem gevuld met spinazie en gegratineerd met kaas, tomaat gevuld met risotto en versierd met twee kaaskrokantjes, een boeket raketsla en blokjes tomaat.

Daarbij kwamen een correct glas huiswijn (3 euro) en een halve liter water (3 euro, binnenkort is water duurder dan wijn). Wij vonden het eten lekker en gingen met een gezond gevoel naar buiten.

Pieter van Doveren I foto’s Jan Caudron

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content