Op de Londense autosalon schreeuwen twee nieuwigheden om aandacht. De vierde generatie van de Opel Corsa, die op het platform van de Fiat Punto staat, krijgt volgens de ontwerpers een sportief design mee. Zo sportief vinden we dat niet, want Opel houdt zich heel strak aan de vormentaal die ook in de andere modellen te zien is. Daardoor krijgt de nieuweling een al te voorspelbaar exterieur. Wel interessant is de geïntegreerde fietsdrager Flex-Fix, een uitschuifbaar draagsysteem voor twee fietsen dat onder de achterzijde van de auto en achter de achterbumper verborgen zit. De innovatie is zowel ruimtebesparend als praktisch en kost slechts 600 euro. Ook de adaptieve halogeenverlichting AFL is een opzienbarende verschijning in die klasse. Hij zit bovendien standaard op de Sportversie. In het algemeen krijgen de klanten meer auto en meer vermogen voor minder geld. De basis Corsa driedeurs, die in oktober in de showroom staat, zal slechts 9999 euro kosten.

De nieuwe Land Rover Freelander is slechts vijf cm langer geworden, maar niettemin een pak groter binnenin. Zo groeit het laadvolume met liefst 38 procent. Dat kon door het reservewiel van de achterklep te halen en die vrijgekomen ruimte te gebruiken. Het uiterlijk is niet ingrijpend veranderd, maar de motoren zijn nieuw. Populair wordt allicht de viercilinder 2.2 turbodiesel, die een trekkracht van liefst 400 Nm aflevert en een vermogen van 160 pk. Ondanks die extra kracht komt hij rond met 7,5 liter/100 km. De 3.2 liter zescilinder in lijn krijgt 30 procent extra vermogen en verbruikt toch 10 procent minder, zodat hij uitkomt op gemiddeld 11,2 liter/100 km. De Freelander krijgt een permanente vierwielaandrijving mee met terrainresponse, zeg maar aangepast aan elk terrein – want elke Land Rover moet ook in het veld zijn mannetje kunnen staan. Zo waadt de nieuwe Freelander probleemloos door een halve meter water.

Echt innoverend is de Urge, een concept car van Nissan, die de voorloper wil zijn van een affordablesportscarfortheechoboomergeneration. Het designmotief achter de driezitter is minimalismtothemaximum’ (dat klinkt als Smart-taal), in de praktijk geeft dat een aluminium geheel op smalle, vrijstaande wielen, en voorzien van uitgesneden deurpanelen zodat de wind dwars door het geheel kan blazen. De Urge heeft gestalte gekregen na de bevraging van 2000 jongeren. Die blijken vooral prestaties en technologie te willen in een kleine, betaalbare funsportwagen, waar plaats is voor de producten die ze dagelijks gebruiken, zoals gsm, mp3-spelers en gameconsoles. Vice-president design Bruce Campbell heeft ook nog gezorgd voor een snuifje motorfietservaring : een kleine, voorin gemonteerde motor die dankzij een glazen motorkap zichtbaar is en via een zesbak de achterwielen aandrijft. De Urge deelt zijn wielbasis met de 350Z, maar is dankzij zijn korte voor- en achteroverhang liefst 40 cm compacter. Een derde zitje zit verborgen achter rijder en passagier.

Veel aandacht is er ook voor de nieuwe Lotus Europa en de vierdeurs Aston Martin Rapide die nauwelijks te onderscheiden is van de tweedeurs, met evenveel stijl en onderkoelde agressie en elegantie. De Rapide mag dan vijf meter lang zijn, in zijn combinatie van traditioneel vakmanschap en hightech is hij een echte Aston Martin en op en top Brits. Al vinden we de TVR Sagaris en de lichtblauwe Morgan 4-seater minstens zo British.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content