BETOVEREND

De onafhankelijke Amerikaanse filmmaker John Sayles verzaakt met “The Secret of Roan Inish” aan zijn realistische stijl, om in de wereld van Keltische myten en Ierse folklore te duiken. Hij vertelt het betoverend verhaal van een meisje dat aan de noordwestkust van Ierland naar haar broertje speurt : de jongen werd jaren geleden door de zee meegesleurd en is volgens het lokale bijgeloof getransformeerd tot een Selkie, een mytologisch wezen dat half mens, half zeehond is. Deze magisch-realistische fabel is mooi neergezet in een geloofwaardig geobserveerde vissersgemeenschap en toont hoe de beproefde familie langzaam het irrationele in haar leven leert aanvaarden en begrijpen. De stoere vissers leven in harmonie met een afwisselend wrede en weldadige natuur, die door cameraman Haskell Wexler fors schilderachtig in beeld wordt gezet.

* * “The Secret of Roan Inish” van John Sayles, met Jeni Courtney, Eileen Colgan, Mick Lally.

ANAKRONISTISCH

Blijkbaar is er in Hollywood niemand die nog een onbeschroomd ouderwetse historische kostuumfilm kan maken. “First Knight” is de zoveelste inkarnatie van de legende van koning Arthur. Zoals de meeste vroegere versies gaat het om een echte travestie, alleen nu eentje met geringe amusementswaarde. We moeten het zonder Excalibur, Merlijn en de Heilige Graal stellen, in plaats daarvan krijgen we een breed uitgesmeerde hoofse liefdesgeschiedenis waarin de makers zelf niet lijken te geloven. Regisseur Jerry Zucker schiet pas wakker als er vergeetputten, stunts met kruisbogen of duivelse folterattrakties aan te pas komen. Lancelot is nu een dolende huurling die steevast op het juiste moment komt om Genuivere te redden, maar net te veel respekt heeft voor zijn koning en haar gemaal om de liefde ook te konsumeren. Hij slaat ook de uitnodiging om mee te zitten aan de Ronde Tafel en om de snoodaard van dienst, Malagant, te bestrijden, niet af. Rond het would-be overspel wordt een onwaarschijnlijke tragedie geweven die dank zij Sean Connery enige grandeur krijgt, wat ook meteen wordt afgebouwd door de miscasting van Richard Gere als “Arthurian Gigolo” de beroemdste boeddhistische akteur straalt nooit de spirituele dimensie uit waar de makers op aansturen. Stilistische inkonsekwenties (heeft iemand een idee wat de betekenis is van het Disneyland Camelot kompleet met turkooizen daken en bijpassende kostuums ?) bevestigen het vermoeden dat regisseur Jerry Zucker niet weet of hij nu een pastiche, een parodie of een kitschversie brengt van de onsterfelijke legende.

– “First Knight” van Jerry Zucker, met Sean Connery, Richard Gere, Julia Ormond, Ben Cross, John Gielgud.

REPRISE TIJDROVEND

Anno 1959 was “Sleeping Beauty” de duurste tekenfilm van Walt Disney en een financieel fiasko voor de studio. Een vijfendertigtal jaren later hebben deze ekonomische feiten natuurlijk niets meer te betekenen. Wat nu telt, is dat deze verfilming van het wereldvermaarde sprookje van de Schone Slaapster (gebaseerd op de versie van Charles Perrault) een meesterwerkje in animatiekunst op breedbeeldformaat is. Het was de laatste keer voor de versobering van de jaren zestig, dat er op geen kosten, werkuren of tijdrovende metode werd gekeken. Lijnenspel, kleur, diepstescherpte, perspektief en pikturale effekten (geïnspireerd op middeleeuwse Franse manuskripten) zijn van een perfektie waarvan men ook in dit tijdperk van de computeranimatie alleen maar kan dromen. De kwaaie fee Maleficent is één van Disney’s meest perfide kreaturen en haar transformatie in een draak is echt angstaanjagend.

* * * “Sleeping Beauty” van Clyde Geronimi ; stemmen van Mary Costa, Bill Shirley, Vera Vague.

PATRICK DUYNSLAEGHER

“The Secret of Roan Inish” : Keltische myten.

TOP 10

1. The Godfather Part II : (1974) Francis Ford Coppola’s epische visie op de korruptie van de Amerikaanse droom is waarschijnlijk de beste vervolgfilm ooit gemaakt.

2. Reservoir Dogs : (1991) sensationeel filmdebuut van Quentin Tarantino, een nihilistische, archibrutale dekonstruktie van een bankroof die slecht afloopt. (Antwerpen, Cartoon’s)

3. Man of Aran : (1934) legendarische dokumentaire van Robert Flaherty over hard labeur van vissers in westen van Ierland. (Brussel, Ecran Total)

4. De Wilde Aardbeien : (1957) Victor Sjöström is in deze Ingmar Bergman-klassieker vol doodssymboliek een eminente professor die terugblikt op zijn mislukt leven. (Brussel, Ecran Total)

5. Otto e Mezzo : (1963) Federico Fellini over het enige onderwerp waar hij nooit genoeg van krijgt : zijn eigen persoon. Deze hypernarcistische visie op de regisseur als middelpunt van de wereld is virtuoze autobiografische kitsch. (Brussel, Ecran Total)

6. Novecento : (1976) afwisselend grandioos en ridikuul epos van Bernardo Bertolucci waarin het kommunisme een zegen is en het nazisme een gesel voor Italiaanse boerenbevolking. (Leuven, Studio)

7. Gilda : (1946) mytische “film noir” die het vooral moet hebben van de uitstraling van liefdesgodin Rita Hayworth. (Gent, Studio Skoop)

8. The Baby of Macon : (1993) schokkende allegorie van Peter Greenaway over exploitatie van een mirakelkind in de zeventiende eeuw. (Gent, Sphinx)

9. Swoon : (1992) experimentele rekonstruktie door Tom Kalin van geruchtmakende Leopold-Loeb-moordzaak waarin twee vrienden voor de lol en uit superioriteitsgevoel een jongen vermoorden. (Antwerpen, Cartoon’s)

10. The Reflecting Skin : (1990) opmerkelijk debuut van de Brit Philip Ridley over Amerikaanse Grand Guignol, gezien door kinderogen. (Gent, Sphinx)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content