Wat hebben Paris Hilton en Eric Van Bruggen gemeen ? Ze houden zich fulltime bezig met feestjes bouwen. Paris schuimt ze af, Eric steekt ze in elkaar voor the rich and famous. Een decadent gesprek.

Info : www.vipdeco.com.

De opleiding feestenorganisator kan je nergens volgen. Hoe bent u in het vak gerold ?

Eric Van Bruggen : Samen met een vriend begon ik 25 jaar geleden evenementen in te kleden. Ik was gerant in het Brusselse restaurant Maxim’s en had daar ook de bloemendecoratie verzorgd. Op een dag vroeg een klant of ik voor hem een liggend Romeins banket wou organiseren. Alle gordijnen die we in huis hadden toverde ik om tot Romeinse draperieën en dito tafellakens. Aangevuld met wat samengeraapte antiekspullen zag de immense feestzaal er schitterend uit.

Feesten bouwen was aanvankelijk kunst- en vliegwerk. Hoe pakt u het nu aan ?

Mijn taak is feesten bedenken, decoreren en organiseren. Vergelijk mijn job met een dirigent : de klant bepaalt de muziek maar kiest mij voor mijn interpretatie. Ik hou me nauwgezet aan de partituur en coördineer de muzikanten, zeg maar de catering en het personeel dat ik inhuur. Het enige wat ik helaas niet kan dirigeren is het weer.

Hoe begint u concreet aan de organisatie van een feest ?

Een feest op touw zetten neemt ongeveer een halfjaar in beslag. In die tijd pols ik naar de wensen van mijn klanten en bedenk ik samen met hen de formule en de invulling. De catering moet ik heel vroeg reserveren.

Wordt dat op de duur geen bandwerk ? Opnieuw die traiteur bellen, opnieuw de decorateur laten komen,…

Neen, elk feest is compleet anders. Steeds jezelf overtreffen en vernieuwen zonder over het budget te gaan, dat is het moeilijkste. Maar het is essentieel, want je verkoopt ook niet dezelfde haute-couturejurk aan twee vrouwen die elkaars pad zullen kruisen. Telkens nieuwe ideeën zoeken of oude in nieuwe vormen gieten is de boodschap. Op het laatste trouwfeest dat ik in elkaar stak, vroeg de vader van de bruid bezorgd : “Fenomenaal feest, Eric, maar hoe ga je dat de volgende keer overtreffen ?” In die zin is het laatste feest dat ik voor anderen organiseerde ook telkens mijn eigen ultieme droomfeest.

Welke exuberante party’s staan er al op uw palmares ?

Zonder te willen pochen : elk feest dat ik organiseer, is extraordinair. Een paar voorbeelden : een huwelijk in het Zwitserse Gstaad waar ik alle genodigden op strobalen zette, de decoratie van de serres in Laken voor het diner van de Europese top, een trouwfeest op het Pichola-meer in het Indiase Udaipur, een trouwfeest in een privémanège, waar de genodigden in een circusarena tijdens het diner naar de kunstjes van Lucien Gruss en zijn paarden konden kijken…

Wat is een goede feestenbouwer ?

Hij heeft organisatietalent en veel geduld, een fikse dosis verbeelding en originaliteit. Verstand van psychologie en diplomatie komen ook van pas, bijvoorbeeld bij een huwelijksfeest dat voor beide veeleisende families aan de hoge wensen voldoet.

Is uw clientèle altijd zo lastig ?

Mijn klanten komen uit België, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Italië, India, Marokko,… Erg verfijnd maar veeleisend, luxe gewoon en gevoelig voor details. Vaak zie ik dezelfde mensen terug op mijn feesten, en net daarom mag ik nooit in herhaling vallen.

Geldt de regel ‘hoe decadenter, hoe geslaagder’ ?

Een feest staat of valt met de gasten. Het is niet omdat je er miljoenen tegenaan gooit, dat het slaagt. Al moet ik zeggen dat het soms wel een handje helpt ( lacht). Let wel, ik spoor mijn klanten nooit aan tot verspilling. Want massaal geld verbrassen terwijl er mensen op straat sterven van de honger, dat is pas decadent. Wat niet betekent dat ik mijn gasten droogleg of doe vasten.

Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content