Fair trade is modieus

Fair Trade is not a Freakshow. Met die slogan lokken fluyers ons naar het event van het Nederlandse jeanslabel Kuyichi in de Antwerpse binnenstad. Het opzet is duidelijk : potentiële klanten ervan overtuigen dat faire trade wél hip en trendy kan zijn. “Het geitewollensokkenstigma doorbreken is het moeilijkste”, vertelt marketingmanager René Rozendael. “We richten ons op jongeren tussen 16 en 30 jaar, de bevolkingsgroep die zich het meest bewust is van ecologie en ethiek, maar tegelijk de groep die de modetrends wil volgen. Kuyichi speelt hierop in : we creëren stijl maar zijn ook zeer bewust bezig met de manier waarop.”

Kuyichi is de naam van de Peruaanse regenbooggod, die de bevolking volgens de legende van alle kleur beroofde. Toch slaagden de indianen uit Peru erin met hun weeftechnieken opnieuw kleur te creëren. Die positieve mentaliteit wil Kuyichi uitdragen. De cirkel in het logo verwijst naar de wereld, het plusteken staat voor positivisme.

Ecologische kledinglabels zijn niet langer een uitzondering. Het is de combinatie met het fair tradecertificaat dat Kuyichi tot een unicum in Europa maakt. Dat betekent dat het jeansmerk enkel zaken doet met productieateliers waar “normale werkomstandigheden” gelden. “Leefbare lonen en werkuren, geen kinderarbeid, dat soort zaken.” Tot nu toe spitste Kuyichi zich toe op Peruaanse katoenboeren, vandaag lopen er ook onderhandelingen met India, Turkije en Tunesië. Eerlijke handel betekent ook dat de boeren in Peru partners in het jeansbedrijf zijn. Een derde van de aandelen is in hun handen, ze hebben een stem in het beleid en delen in de winst.

In 2000 richtte de Nederlandse ngo Solidaridad, dat ook Max Havelaarkoffie introduceerde, Kuyichi op. Vandaag verkoopt het label in 12 landen, waaronder België, waar het vorig jaar gelanceerd werd. Kuyichi moet een global brand worden, Rozendael is ervan overtuigd dat de bewustwording en de openheid voor ecologische en ethische mode groeit. “We hebben deuren geopend. Kijk maar naar merken als Levi’s en G-Star, die hebben ook hun ‘groene jeanslijn’ gelanceerd. Er is duidelijk een kentering, zowel bij de consument als bij de producent.”

De denimcollectie bestaat uit huidenge en wijdere modellen voor haar en stoere jeans voor hem. Daarnaast zijn er ook shirts met het logo, jacks in kakitinten en wollen truien. In de toekomst wil Kuyichi nog meer. Niet enkel de uitbreiding naar een kinderlijn en accessoires, maar ook op ecologisch vlak. “Nu bestaan de stukken voor 70 % uit organisch katoen. Dat kunnen we hoogstens optrekken tot 85, er zijn materialen waar we niet omheen kunnen, zoals nylon. We kunnen ook niet het volledige productieproces controleren. Maar er zijn nog mogelijkheden. Biologische verf bijvoorbeeld. Alleen is er wat tijd nodig voor die omschakeling”, besluit Rozendael.

a

www.kuyichi.comGroen geweten

De verkoop van natuurlijke en biologische cosmetica zou dit jaar nog de kaap van een miljard euro overschrijden, meldt Organic Monitor, een onderzoeks- en consultancybedrijf voor de biologische sector. Aanvankelijk zochten vooral mensen met allergieën en huidaandoeningen hun heil in natuur- cosmetica, maar tegenwoordig wordt er steeds meer gekozen voor producten die geen of zo weinig mogelijk synthetische ingrediënten bevatten.

In deze nieuwe tweewekelijkse rubriek vindt u ethisch en ecologisch nieuws uit de lifestylesector. ‘Ethicologie’ wisselt af met de rubriek ‘Evenwicht’, dat aandacht heeft voor welzijn en psychologie.

door Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content