DIE BRUCKE

“Luxemburg, kulturele hoofdstad van Europa 1995” kabbelt als een rustig beekje het kultuurjaar door. Wat zich aandiende als één van de belangrijkste tentoonstellingen tijdens het hele evenement, met name de expositie Wege des Expressionismus, Meesterwerken uit het Berlijnse Brücke Museum, blijkt bij de opening een bescheiden evenement te zijn. “Wege des Expressionismus” telt vijftig schilderijen en tachtig akwarellen, tekeningen en grafiek van de schilders Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rotluff, Erich Heckel, Max Pechstein, Emil Nolde en Otto Müller. De kunstgroep Die Brücke werd opgericht in 1905 en zou de Duitse aansluiting worden op de Europese avant-garde van kubisme, futurisme en konstruktivisme. De tentoonstelling belicht de twee grote periodes van Die Brücke : de jaren in Dresden (1905-1909) met aandacht voor vooral naturalistische tema’s, waar de overgang van het neo-impressionisme naar de nieuwe beeldtaal nog duidelijk te zien is ; en de Berlijnse jaren (1910-1913), toen de tematiek verschoof naar stads- en barscènes en de heldere kleuren van de eerste periode plaats moesten maken voor meer donkerte en zwaarmoedigheid.

“Wege des Expressionismus” biedt een mooi, maar te beperkt overzicht. Wie de Brücke-periode toch van dichtbij wil bekijken zonder daarvoor naar Berlijn te moeten, grijpt best de kans : het Berlijnse Brücke Museum wil voortaan de uitleen van werken drastisch beperken wegens hun toenemende fragiliteit.

– “Wege des Expressionismus” in het Casino, rue Notre Dame 41 Luxemburg, tot 22 oktober. tel. (00-352) 22.50.45.

PRECIEUZE LAK

In de Waregemse galerie Art Box loopt momenteel een mooie tentoonstelling met werk van de Antwerpse lakkunstenaar Jean Lemmens. Lakkunst is traditioneel vooral een oosterse kunst, waarbij het sap van de soemak-boom die in China en Japan groeit, als basis wordt gebruikt. Jean Lemmens (50), die eerder dit jaar al tentoonstelde in de Brusselse Osiris Gallery, heeft zich een wereldreputatie opgebouwd in dit kunstgenre. Lakken is een arbeidsintensieve kunstvorm : Lemmens werkt gemiddeld twee maanden aan één objekt, waarbij de verschillende lagen (vaak een paar tientallen) op uiterst precieze manier op elkaar moeten worden aangebracht. De warme kleuren worden verkregen door toevoeging van minerale stoffen, de subtiele witte vlakken worden bereikt door het inbedden van duizenden stukjes eierschaal in de lakmassa. Lemmens heeft in deze discipline een hoge graad van perfektie bereikt, de artificiële grens tussen kunst en kunstambacht wordt nog maar eens doorbroken.

– Jean Lemmens in Art Box, Westerlaan 17 in Waregem, tot 16 oktober. tel. (056) 60.10.42.

ROND GUSTAVE

De Belgische bankier van Nederlandse afkomst David Van Buuren (1886-1955) vormde samen met zijn vrouw Alice een mecenas-echtpaar van formaat. Hun schitterende art-decohuis aan de Ukkelse Leo Erreralaan is sinds een paar jaar een museum en bevat een kunstkollektie van wereldniveau. Eén van de centrale figuren in die verzameling is de Vlaamse schilder Gustave Van de Woestijne, die tot de eerste Latemse groep gerekend wordt en met wie Van Buuren erg goed bevriend was. David van Buuren bouwde de grootste privé-kollektie met werk van Van de Woestijne op. Meer dan tachtig schilderijen en beeldhouwwerken uit de reserve van het museum worden, met Gustave Van de Woestijne als centrale figuur, momenteel tentoongesteld bij het Antwerpse veilinghuis Stefan Campo. Ze werden nog aangevuld met werk van verwante kunstenaars : Ensor, Permeke, Rik Wouters, de gebroeders De Smet en anderen. Een unieke expositie die na Antwerpen verhuist naar de Bank Degroof aan de Fleurusstraat 2 in Gent (van 16 tot 29 oktober).

– “Rond Gustave Van de Woestijne”, tot 8 oktober bij Stefan Campo, Vlaamse Kaai 30-31 in Antwerpen. Toegang 150 frank. tel. (03) 238.42.02.

ROND JOSEPH

Een tentoonstelling bouwen rond het werk van JosephBeuys (1921-1986) is een hachelijke zaak : deze sjamaan van de hedendaagse kunst beroerde de artistieke geesten veel meer met zijn présence, zijn performances en zijn procesmatige ‘kunst’-denken dan met het nalaten van een toonbaar oeuvre. Overigens is het bewaren van dat werk al geen sinecure : vet wordt ranzig, vilt stoffig. Het Brusselse Atelier Saint-Anne ondernam toch een poging en toont een serie tekeningen van Beuys, waaruit toch maar blijkt dat hij méér was dan een modieuze charlatan. Het intrigerendst zijn de video’s, onder meer van zijn anti-Amerikaanse performance in New York in 1974, toen hij een week samen met een coyote (belangrijk Indiaans symbool) in een kooi verbleef. Nog tot zondag, elke dag van 12 tot 18 uur aan de Huidevetterstraat 75-77 in Brussel (bij het Zuidstation).

BRONZEN BIZON

Er zijn kunstenaars genoeg die niet in het officiële circuit zitten, die dus nauwelijks bekendheid genieten en wier werk toch al door duizenden mensen gezien werd. Zo iemand is Luc Van Haegenborgh : van hem is de bronzen bizon in de Antwerpse Zoo, van zijn hand is het bekende podium “De Vlieger” van de Gentse Feesten, hij was de bezieler van de “schilderschool” van het Gentse Sint-Jacobs… Van Haegenborgh vond nu een vurige supporter in de persoon van gravin Marie de Bousies uit Oosterzele, gemeente waar hij zijn atelier heeft. En zie : de twee volgende weekends mag Luc Van Haegenborgh een selektie van zijn werken tentoonstellen in het koetshuis van het kasteel van Beervelde, hetzelfde kasteel waar dertig jaar geleden Roger Raveel en co voor de beroemde kelderschilderingen zorgden. Park en koetshuis zijn open op vrijdag, zaterdag en zondag tijdens de weekends van 29 september en 6 oktober, telkens van 10 tot 18 uur.

MARC RUYTERS

“Berliner Strassenszene” (1913) van Ernst Ludwig Kirchner : hoogtepunt uit het Duitse expressionisme.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content