ORDE IN DE CHAOS

Het Muhka in Antwerpen prezenteert deze zomer drie tentoonstellingen in één. De eenvoudigste en tegelijk meest verrassende is de nieuwe, uitgebreide keuze uit de eigen verzameling. Dit keer heeft Muhka-direkteur Flor Bex zelf een aantal zalen ‘aangekleed’ en het mag gezegd : hij maakte er een prettige kunstwandeling van. Geen enkele zaal is overladen en onmogelijke kombinaties werden achterwege gelaten, al blijft pijnlijk duidelijk dat met de installaties van bijvoorbeeld Patrick Van Caeckenbergh en Guillaume Bijl zeker geen ’topwerken’ van deze artiesten werden aangekocht. Maar de jongens en meisjes van het kunstblad De Witte Raaf (dat al een tijdje brandhout maakt van alle Vlaamse hedendaagse museumkollekties behalve die van Gent) zouden misschien toch nog eens een keer door deze verzameling moeten neuzen : wie weet, vinden ze toch nog een aantal dingen naar hun gading.

De hoofdtentoonstelling is gewijd aan het oeuvre van de Duitse kunstenaar Felix Droese (1950). Hij wordt opgevoerd als een leerling vanBeuys, maar dat zegt weinig : uit het Muhka-overzicht van werk dat hij de laatste twintig jaar maakte, blijkt vooral dat Droese als zovele andere kunstenaars bezig is met de chaos-idee waaruit ordening en harmonie kunnen opgewekt worden. Droese maakt houtdrukken, collages en skulpturen die alle op een of andere manier verwijzen naar de westerse ikoon van de zeis, die zowel doodt als oogst. Die zeis, maar ook het zwaard en het kruis komen geregeld terug in de verschillende werken. Dertien grote houtsneden (de reeks “Dort”) lijken een variante op de kristelijke kruisweg, een kombinatie van drijfhout met een zeis vormt een dodenschip, elders draagt een levensgrote collagefiguur alle menselijke ziektes op zijn rug, in de vorm van röntgenfoto’s. Een zwaar beladen overzicht, als metafoor voor de levensreis van de mens.

Het werk van de jonge Brusselse kunstenaar Paul Casaer (1967) wordt een beetje vermoord door de terneerdrukkende bovenruimtes in het Muhka. Casaer haalt beelden uit de omgeving die hij door een fotografische of skulpturale ingreep omvormt tot ‘visuele obstakels’. Een banale konifeer is op een grote foto indrukwekkend aanwezig, de klassieke skulptuur van een hert veroorzaakt ongemak omdat de aandoenlijke hertesnuit ontbreekt. Dergelijke ‘stoorzenders’ hebben ruimte nodig, die ze in het Muhka niet krijgen. Recenter werk van Casaer komt beter tot zijn recht in galerie Annick Ketele (Pourbusstraat 5 in Antwerpen).

– Felix Droese, de eigen verzameling en Paul Casaer in het Muhka, Leuvenstraat in Antwerpen, tot 20 augustus. Info : (03) 238.59.60.

FRAC IN BRUSSEL

Onder impuls van de toenmalige Kultuurminister Jack Lang werden in de jaren tachtig in Frankrijk de FRAC’s opgericht, de Fonds Régionaux d’Art Contemporain. Tweeëntwintig van dergelijke regionale kunstinstellingen bouwen sindsdien aan een eigen kunstpolitiek en -kollektie. De Luikse kulturele organizatie Espace 251 Nord nodigde het FRAC Nord-Pas de Calais nu uit om zijn kollektie in Brussel tentoon te stellen onder de poëtische naam Les Fragments du désir. Het FRAC Nord-Pas de Calais toont meer dan 250 werken in de gebouwen van het voormalige warenhuis Old England (Koningsplein), dat het toekomstige Instrumentenmuseum moet worden. Het aanbod in Brussel is zowat een doorsnee van wat de meeste musea van hedendaagse kunst in Europa momenteel te bieden hebben, zowel op het vlak van schilderkunst en skulptuur als op het vlak van de (vooral) konceptuele kunst en installatiekunst : het publiek krijgt werk voorgeschoteld van de belangrijkste kunstenaars in het genre, onder wie de Fransman Daniël Buren, de Amerikanen Andy Warhol, Sol LeWitt en Dan Flavin, de Duitsers Joseph Beuys en Gerhard Richter, de Italianen Mario Merz en Michelangelo Pistoletto, de Belgen Panamarenko en Didier Vermeiren, en vele anderen. Interessant is de extra aandacht die besteed wordt aan de evolutie van de fotografie als kunstmedium : van de reportagefotografie à la Cartier-Bresson en Robert Doisneau tot en met de hedendaagse foto-kunst van Urs Lüthi, Jan Vercruysse of Christian Boltanski.

– “Les Fragments du Désir” in Old England, Koningsplein in Brussel, tot 15 augustus. Alle dagen open behalve maandag. Info : (02) 502.64.65.

BINNEN EN BUITEN

– Qua park- en openluchttentoonstellingen wordt het dit jaar een kalme zomer, behalve in West-Vlaanderen : in het Brugse Sebrechtspark is er “Aspecten”, Jan Fabre gaat prominent aanwezig zijn in het dorpje Watou, en in de Kunsthalle Loppem loopt een internationaal zomerprojekt rond het tema van ‘de drempel’ (over deze laatste volgende week meer). Intussen loopt in het Park Wolfslaar in Breda een buiten-tentoonstelling onder de mooie naam “Infections”, met onder meer werk van de Belgische kunstenaars Michel François, Denmark en Peter Buggenhout. “Infections” loopt nog tot en met zondag.

– In de Gentse Art Gallery 165 (Bagattenstraat 165) loopt tot 14 juli nog een expositie van Tsjechische grafiek, met meer dan 200 werken van vijftien grafici uit Praag. Tsjechische grafiek, en vooral dan de Praagse school onder invloed van Jiri Anderle, is een begrip in de kunstwereld. De Tsjechen maakten ‘aanvaardbare’ kunst onder het kommunistische regime, maar ook toen al sloop er een revolterende dubbelzinnigheid in hun werk, en vóór alles waren het uitstekende vaklui. Sinds de val van het regime worden de Tsjechen gekonfronteerd met de westerse kunst, een nieuwe uitdaging voor een hele generatie grafische artiesten.

MARC RUYTERS

“Athen” (1985) van Gerhard Richter : uit de kollektie van FRAC Nord-Pas de Calais.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content