Je wil nog even nagenieten of bekomen van een avondje opera of theater. Waar kan je terecht voor een kleine of grote warme hap en een portie laatavondplezier ?

Pieter van Doveren / Foto’s Tony Le Duc

ANTWERPEN, BRUSSEL EN GENT : DRIE steden met een opera, een schouwburg en een eigen repertoiregezelschap. Waar is de theaterganger welkom wanneer hij een avondje theaterdivertissement wil afsluiten met een babbel en een knabbel ? Wij geven een aantal suggesties en met wat geluk is de tafelbuur de acteur, zanger of danser die kort voordien onbereikbaar op het podium stond.

Antwerpen

In de Scheldestad ontmoeten toeschouwers, toneelspelers, muzikanten, dansers en verwoede toogplakkers elkaar in de cafés en restaurants rond de Graanmarkt. In de nabije omgeving zijn maar liefst vijf theaters, die ieder hun eigen publiek trekken, dat na de voorstelling uitzwermt over de eethuisjes en cafés waar het licht nog brandt. Het meest voor de hand liggende etablissement is De Markt, een grote en typische Antwerpse taverne, gelegen tegenover de stadsschouwburg en te herkennen aan het vrolijk verlicht zomer- en winterterras. De Markt is als klein cafeetje voor marktkramers in 1938 begonnen en groeide beetje bij beetje uit tot de chique en royale taverne van vandaag. De ruime zalen bieden plaats voor groepen en, voorstelling of niet, de keuken blijft open tot 1 uur ’s nachts. De Markt heeft alle kenmerken van een echte taverne : een ruime keuze bieren, een spijskaart met kleine en grote hapjes, een snelle bediening, verzorgd door doorgewinterde obers met strik onder de kin en bretellen, en een va-et-vient van lieden van uiteenlopend allooi. Aan de muren hangen foto’s van artiesten en toneelgezelschappen, want het theater staat centraal. Ruud De Ridder, Luc Philips en Ivo Pauwels hebben hier hun vaste plaats en ook andere acteurs komen na de repetitie binnenwippen om de innerlijke mens te versterken. In De Markt kan alles : je kan voor de voorstelling in een mum van tijd iets eten of je kan naderhand rustig tafelen of met vrienden iets komen drinken. Hoewel het repertoire op de spijskaart niet vernieuwend is, vindt iedereen wel iets naar zijn goesting. Populair zijn mosselen (vanaf 495 fr.), ribbetjes (450 fr.), witloof met hesp en kaas (375 fr.) en zuurkool op grootmoeders wijze (375 fr.).

Aan de achterkant van de Bourlaschouwburg ligt het Antwerpse quartier latin dat in the golden sixties vooral berucht was voor zijn ?uitzuipkroegen?. Opera Bouffe ligt in het hart ervan en is een Parijs getinte bistro met rode luifels aan de façade en een kleine eetzaal met dicht op elkaar staande tafels. Je moet zelf een plaatsje zoeken en je jas hang je over de rugleuning van je stoel. In het midden staat een grote ronde tafel, waaraan gezelschappen soms uitbundig plezier maken. Vooral op donderdag-uitgaansavond kan het er ?Antwerps? aan toegaan : je bent gewaarschuwd ! Zelfs de gitarist, die Guantanamera staat te zingen alsof het de eerste keer is, kan de loltrappers niet tot zwijgen brengen. In Opera Bouffe wordt veel Frans gesproken, maar dat hoor je meer in dit stadsdeel. Ook Nederlandse artiesten, zoals Jasperina de Jong en Freek de Jonge voelen zich thuis in deze ambiance. Opera Bouffe bestaat 6 jaar en wordt uitgebaat door twee broers die trouwden met twee zusters. De mannen staan in de eetzaal en de vrouwen hebben hun plaats aan het fornuis. De spijskaart draagt een voorwoord van Paul Van Vliet en vermeldt evergreens uit de chique bistrokeuken, zoals gamba’s met look a la plancha (665 fr.), lenderibstuk met mergpijpjes en sjalottensaus (595 fr.) en zeevruchtenplateau (825 fr. met 6 oesters en 1/2 kreeft).

Bistro-restaurant De Varkenspoot met annex De Drie Biggetjes bestaat meer dan tien jaar en afficheert een theatermenu van drie gangen (kalfspastei met zwezeriken en spinaziecoulis, gekookt hammetje met fijne groenten en aardappelnootjes in zuiderse tomatencoulis, en ?marquise fondante au chocolat? voor 895 fr.). Zeevruchten zijn specialiteit. De Varkenspoot heeft een rustiek en huiselijk interieur en in de zomer is het terras een geliefde plaats om buiten te eten. Restaurant De Drie Biggetjes is goedkoper en brengt een ode aan het varken en aan grootmoeders keuken. Het eetzaaltje is van onder tot boven gedecoreerd met prentjes van biggen.

In café-restaurant Kleine Bourla, dat uitgeeft op de gelijknamige schouwburg (niet te verwarren met de Foyer van de schouwburg zelf), is het meestal gezellig druk tot laat in de nacht. Er komen nogal wat medewerkers van het Antwerps Muziektheater en het in moeilijkheden verkerende Koninklijke Jeugdtheater. Er branden kaarsjes, France Gall zingt op de achtergrond en op de houten tafelbladen staan drankjes en borden zo groot als vliegende schotels. Het eetrepertoire is samengesteld uit eenvoudige en modieuze bereidingen, zoals sla met vanille-vinaigrette en gebakken camembert (320 fr.), gegratineerde uiensoep (195 fr.), vegetarische groentenpasta (420 fr.) en gemarineerde kangoeroe met risotto (520 fr.).

Fervente operabezoekers hebben na de voorstelling meestal wat tijd nodig om hun emoties te verwerken. Zij babbelen graag wat na bij een glaasje en een hapje. De Vlaamse opera heeft zijn ingang aan de Frankrijklei, op enkele passen van de eens zo bruisende en chique de Keyserlei, de flaneerlaan die degradeerde tot een ordinaire straat waar je als fatsoenlijk mens niets meer te zoeken hebt. Gelukkig is er aan de achterkant van het theater de Caveau, een aan de Vlaamse Opera verbonden brasserie in prachtige grand-caféstijl. Sinjoren op leeftijd kennen de plaats als het biljartcafé De Boerinnekes, dat in de volksmond ook wel ?oude-zakken-café? werd genoemd. De zaak kreeg recentelijk een gedegen opknapbeurt, waarbij het biljart werd vervangen door een vleugelpiano en het linoleum door de onderliggende oude parketvloer. Centraal in de grote zaal staan verlichte zuilen in namaakmarmer, die het indrukwekkende gewelfde plafond ondersteunen. Orkest- en koorleden zijn regelmatige bezoekers van de gelagzaal. Specialiteiten zijn : pastabereidingen (vanaf 250 fr.), roergebakken zeebanket (485 fr.) en lenderibstuk (550 fr.). Tijdens de pauze kan men in de Caveau terecht aan de champagne- en oesterbar.

Gent

Het leukste eethuis van Gent om na de voorstelling iets te eten, is ongetwijfeld Koningshuis. Dit schitterende kitschtheater, vol objecten die door hun hartverscheurende lelijkheid vertederend mooi zijn, is het levenswerk van twee vrienden. Honderden ingelijste foto’s van koningen en koninginnen, driedimensionale bidprentjes, fantasielampjes in weeïge kleuren : de hele privé-verzameling van Johan en Michel verhuisde van thuis naar de eetzaal van het restaurant. Johan is de chef-kok, die in zijn open keuken de plak zwaait boven grote borden deegwaren. Hij is van Zuid-Afrikaanse oorsprong en presenteert zowel traditionele als gedurfde bereidingen waarin vlees en vis worden gecombineerd. Het wereld-repertoire gaat van struisvogelfilet met mangosaus (795 fr.) tot haantje in wijn (395 fr.). Vegetariërs kunnen hun hart ophalen aan tofukroket met dragonsaus, warme groenten, volle rijst en slaatje (395 fr.). De nagerechten zijn opgedragen aan vorsten en vorstinnen : er is keuze uit onder meer fruitsla Fabiola (250 fr.), chocomousse Baudouin (195 fr.) en dame blanche Christina (185 fr.).

Het magische Blauwe Huis is een juweeltje van een restaurant. Als basis voor dit kleurige kunstproject diende een 18de-eeuwse herenwoning. De gevel werd geornamenteerd met kegels en halve bollen en geschilderd in ultramarijne pigmentverf. Muren en plafond zijn beschilderd met exotische flora met bloemen en bladstructuren die vervloeien in de bestaande moulures. Het opzienbarend geheel is zorgvuldig uitgelicht met halogeenspots en replica’s van Fortuny-lampen : het Blauwe Huis is ongetwijfeld een van de mooiste brasserieën van Vlaanderen. De keuken is gevarieerd en vriendelijk geprijsd. De kok is van Portugese origine en zijn succesnummers zijn onder andere : gebakken kabeljauwrug met aardappelen in olijfolie (475 fr.), gebakken lenderibstuk met choronsaus (675 fr.) en zuurkool uit de Elzas (595 fr.). Indien men van plan is om het Blauwe Huis na 22 u. te bezoeken, doet men er goed aan om op voorhand te reserveren. Zo blijft de deur zeker open.

Auberge de Fonteyne heeft een nostalgisch retro-interieur dat je terugvoert naar de ambiance en de spiegelpaleizen uit de belle époque. Het hout met krulmotieven, de met gouden randen afgezette spiegels, de gekleurde glas-in-lood-ramen en muurbanken bedekt met wijnrode pluche : het ziet er allemaal uit alsof dit stukje Parijs-van-vroeger hier al een eeuw staat. Geen wonder dat toeristen in drommen toestromen. In werkelijkheid is Auberge de Fonteyne slechts vijf jaar oud. Obers in brasserie-outfit kunnen het ritme nauwelijks bijhouden en slepen koperen pannen met waterzooi van kip (425 fr.) en geëmailleerde pannen vol mossels aan. Op de met wit papier en oud tafelzilver gedekte tafels dampen uitgesproken Belgische bereidingen, zoals konijn op zijn Vlaams (435 fr.), paling in het groen (680 fr.) en Gentse stoverij (385 fr.).

De monumentale brasserie Pakhuis wordt door het gebruik van nobele materialen, zoals hout, koper en brons, alleen maar mooier met de tijd. Het oude stapelhuis, verborgen tussen de Predikherenlei en de Veldstraat, werd leeggehaald en door designer-kok Antoine Pinto heraangekleed. Loopbruggen leiden naar tussenverdiepingen die zijn omlijst door sierlijk smeedwerk en die worden ondersteund door op maat gegoten ijzeren pilaren. Bronzen lamparmaturen, Pak-fauteuils, en het motief in de met koperen biesjes afgezette granieten vloer werden allemaal eigenhandig door meester Pinto ontworpen. In deze fascinerende eetkathedraal moeten al heel wat mensen over de vloer komen voordat men de indruk heeft dat het druk is. Omdat er altijd plaats is, en door het intrigerende decor, is het Pakhuis een van de vaste adresjes waar mensen na het theater naartoe gaan. Voor het slapen gaan wordt er meestal iets lichtverteerbaars gegeten, zoals carpaccio van rundvlees met gekonfijte tomaten, notensla en parmezaankaas (460 fr.) of een aardappel Moscoviet met Coregan Gold zalmeitjes (625 fr.). Er is een écailler die verleidelijke schotels met schaal- en schelpdieren samenstelt (950 fr. of 1250 fr. met kreeft).

Brussel

De Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel ligt in een verpauperde volksbuurt die wordt getransformeerd door nieuwbouw. Op het programma van de KVS staan toneel- en dansevenementen en er is mogelijkheid om elke vrijdag een koude theatermaaltijd te gebruiken in de Foyer. Elke eerste zondag na de première van een nieuwe productie organiseert de KVS een theaterbrunch met inleidend panelgesprek, waarbij de moderator praat met de regisseur, acteurs en decorontwerpers. Dit ontbijtbuffet is vanaf 11 uur geopend. Willen theaterbezoekers na de voorstelling iets warms eten in de directe omgeving, dan zijn zij aangewezen op het Marokkaanse eethuis dat de Franse naam Restaurant de Flandres draagt. Het exotische restaurant ligt juist tegenover de schouwburg en is de kantine van heel wat KVS-medewerkers. Mohammed Abarkan is de baas : niet alleen in zijn restaurant, maar ook op straat waar hij toeslaande voyous eigenhandig bij de lurven pakt. De Rambo van de Lakenstraat houdt zijn couscouspaleisje open tot de laatste klant de deur uit is, en soms is het dan reeds een stuk in de morgen. Mohammed houdt van de acteurs en zij houden van hem. In dit ?tankstation? worden couscous royal en tajine aangevuld met spaghetti bolognese en steak archiduc. Met zo’n repertoire kan je’s nachts een heel eind ver komen.

Restaurant Roma is voor liefhebbers van de Italiaanse keuken een vertrouwd begrip. Roma begon in de Sint-Lazarusstraat, aan de achterkant van het Albert I-hotel en bouwde een gedegen reputatie op met zelfgemaakte deegwaren en ander Italiaans lekkers. Het eethuis moest wijken voor de bouwwoede die er in de jaren ’70 in de noordwijk heerste en verhuisde naar het straatje naast de Muntschouwburg. Daar verrasten de eigenaars Aldo en Pierina Teston met een sobere maar aristocratische art-deco-inrichting, compleet met uit kleurrijke vlakken opgebouwde glas-in-lood-lichtarmatuur aan het hoge plafond en een vloer uit roze graniet. Aan de muur voor de garderobe hangen foto’s van de artiesten die hier in de loop der tijden hun honger kwamen stillen. Roma geeft medewerkers en theaterbezoekers voor en na de voorstelling te eten in een Fellini-achtige ambiance en herbergt buitenlandse zangers in de appartementen boven het restaurant. Na een opera-première is het altijd een drukte van belang en wordt er tussen de tafels uitgebreid over en weer gediscussieerd over de kwaliteiten en de gebreken van de opvoering. Populaire gerechten zijn : in huis gemaakt pasta’s, zoals agnolotti di ricotta al mascarpone, carpaccio van rundvlees of tonijn met truffelolie (495 fr.) en vis van de grill (750 of 1200 fr.).

L’Ogenblik was een kwart eeuw geleden in het Ilot Sacré de eerste brasserie naar Parijse formule. Het drukbezochte restaurant wist al die jaren de kwaliteit van het eten en de gezelligheid te vrijwaren, terwijl de meeste omliggende eethuizen vervielen tot toeristenvallen. In L’Ogenblik voelt iederen zich thuis, ook artiesten en theaterbezoekers. Op de brasserietafels met marmeren blad staat keukenzout in kiloverpakking en vanuit het lagere gedeelte van de eetzaal, dat aan de straatkant is gelegen, heeft men zicht op de bedrijvigheid in de keuken. Commis met lange schorten voor hun koksbroeken passeren met succesnummers als : krulsalade met spekjes en roquefort (545 fr.), gamba’s met knoflook (770 fr.), tarbot met groenten en kreeftenboter (930 fr.), zwezerik van de grill ?Café de Paris? (930 fr.) en runderhaas met béarnaise of groene peper (890 fr.). Gezien de grote toeloop is reserveren aan te raden.

Het hoekje om belandt men bij Aux Armes de Bruxelles. Dit burgerbastion in het Ilot Sacré bestaat sinds 1921, het jaar dat Calixte Veulemans besloot om een wijktaverne in de Beenhouwersstraat over te nemen en te veranderen in een restaurant. Mosselen kwamen toen met de trekschuit naar Brussel en waren lang niet altijd vers. Calixte liet als eerste mosselen per vrachtauto aanvoeren en serveerde de schelpdieren in individuele pannetjes. Calixte vond ook de bereiding moules à l’escargot uit. Hij trouwde met een 35 jaar jongere vrouw, wier kinderen vandaag de leiding hebben. Het oude gedeelte van Aux Armes is een onvervalste Brusselse brasserie. De rest van de aanpalende eetzalen is recenter en moderner. De keuken brengt hulde aan smakelijke, Belgische bereidingen, die in royale hoeveelheden op het bord verschijnen.

In het café-restaurant Kleine Bourla dat uitgeeft op de schouwburg is het gezellig druk tot laat in de nacht.

Opera Bouffe : chique bistrokeuken in een vaak uitbundige ambiance.

Caveau : nagenieten van de opera in grand-caféstijl.

De Varkenspoot : smakelijk eten in een huiselijke sfeer.

Kleine Bourla : modieus en gemoedelijk.

Taverne De Markt : zoete inval voor theatermakers én -bezoekers.

Koningshuis : wereldkeuken geserveerd in een schitterend kitschtheater.

Het Blauwe Huis : gevarieerd tafelen te midden van een kleurig kunstproject.

Het monumentale Gentse Pakhuis : ingericht door designer-kok Antoine Pinto.

Auberge de Fonteyne : terug naar de belle-epoque.

Aux Armes de Bruxelles : gerenommeerd om zijn degelijke Belgische keuken.

Roma : Italiaans lekkers in een Fellini-achtige ambiance.

L’Ogenblik : kwaliteitskeuken in Parijse bistrosfeer.

Marokkaans Restaurant de Flandres : geliefde pleisterplaats van KVS-medewerkers en -bezoekers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content