Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Ze maken de showstukken voor Dries Van Noten, Galliano en Givenchy. En ze hebben hun eigen collectie. Met de terugkeer van de romantiek en de hernieuwde belangstelling voor accessoires zou dit voor Marc en Vicki wel eens een erg goed Erickson en Beamon-jaar kunnen worden.

Lene Kemps

Ze zucht diep, want ze heeft het vast al honderd keer uitgelegd. ?Ik heet Vicki Sarge Beamon en werk vanuit Londen. Mijn zakenpartner is Karen Erickson, maar zij zit in New York. Samen zijn we de stichtende leden van Erickson Beamon, maar er zijn ondertussen al heel wat andere mensen, zoals Marc, bijgekomen en Karen en ik werken eigenlijk niet meer samen, maar nog wel onder dezelfde naam.?

Het begon met een modeshow van een vriend in New York, zo’n veertien jaar geleden. De vriend is de vergeetput van de mode ingesukkeld, maar de accessoires van Vicki en haar vriendin Karen trokken de aandacht. ?Het waren erg opvallende stukken. Grote oorbellen met brokken kristal aan en dat soort dingen. Helemaal anders dan wat we nu maken. De eighties weet je wel.? De department stores begonnen te bellen en Vicki en Karen realiseerden zich dat hun vrijblijvende huisvlijt wel eens erg groot zou kunnen worden. ?Ik heb nog nooit iets geforçeerd in mijn leven?, zegt Vicki. ?Mijn filosofie is er een van de minste weerstand : als het vanzelf gaat, dan moet het zo zijn. Als je moet wringen en wroeten om iets aanvaard te krijgen, dan laat je het beter schieten.?

In 1985 besloot Vicki naar Londen te verhuizen, maar Karen bleef in New York. Ze verdeelden de markt en de productie in twee. ?We bellen elkaar elke dag. Zij vertellen ons hun nieuwe ideeën en wij geven onze voorstellen door. We wisselen stukken uit, maar uiteindelijk verkopen zij wat ze geschikt achten. De Amerikaanse markt is compleet verschillend van de Europese en Japanse.?

De New Yorkse helft van het duo verzorgt onder andere de accessoires van Anna Sui en Ghost. Vicki en haar team leverden verleden seizoen de juwelen voor maar liefst dertien shows. ?Het was gekkenwerk, maar wel heerlijk om te doen. We werkten voor Anna Molinari, Dries Van Noten, Dior, Givenchy, Katharine Hamnett, Rifat Ozbek, Bella Freud, Clements Ribeiro, Antonio Berardi en… god ik vergeet er telkens weer.?

Naomi Campbell, Helena Christensen, Jerry Hall en Joan Collins zijn vaste klanten. Zowat alle stylisten van alle mogelijke tijdschriften komen in de winkel in Londen regelmatig over de vloer. De stijlen die Erickson Beamon levert zijn erg uiteenlopend. Als hun stukken herkenbaar zijn, is het door een voorliefde voor kleur, kralen en verfijning. Het is makkelijker te zeggen wat ze niet maken. Ze leveren geen fluo dingen in plexi. Geen gestroomlijnde stukken à la Gucci. Geen ruwe etnisch-primitieve zaken. Het zijn veeleer Victoriaanse stukken met een antieke uitstraling. Dramatische ontwerpen zoals de Hollywood kostuumjuwelen uit de fifties. Of speelse, flirterige vormen.

Vicki : ?Ik heb inderdaad de neiging om de licht nostalgische toer op te gaan, dat is de sfeer waar ik erg van hou. Marc moet maar voor de moderne toets zorgen.?

Marc Ketteringham waaide toevallig binnen om te helpen in de winkel. ?Ik was zeker niet van plan om lang te blijven, juwelen zeiden me helemaal niets. Maar toen ik af en toe in het atelier werkte, begon het me steeds meer te fascineren. En ondertussen zit ik hier al vier jaar.? Het is Marc die de stuks voor Dries Van Noten maakt. ?Dat is echt heerlijk om te doen. Dries vertelt me over de collectie, hij laat me de stoffen zien en beschrijft de sfeer. Dan mag ik me helemaal uitleven. Soms werk ik een week aan een prototype : elementjes verzamelen, draad plooien en solderen… Ik ben euforisch als het ontwerp af is, maar meteen daarna denk ik : stel je nu voor dat er bijbestellingen komen.?

Het modebeeld is lang streng minimalistisch geweest : geen accessoire in zicht. Een strekking die Vicki en Marc that New York feeling noemen. ?Wij hebben het effect van die opgelegde soberheid zeker gevoeld, vooral omdat de persbelangstelling erg afnam. Nu komen er zo’n drie stylisten per dag langs om stukken te lenen, toen was dat misschien één per week. Aan de verkoop hebben we het echter niet zo gemerkt. Onze afdeling in Amerika heeft meer last gehad van het less is more-dogma : je moest volledig in het zwart gekleed lopen en er mocht geen enkele vorm van versiering bij, hoogstens een groot designhorloge.? Maar het tij is gekeerd en de toekomst is aan verfijnde en opvallende juwelen.

?Wij verwachten veel van haarversiering, zoals de juwelen die je bij Dries zag. Voor Agent Provocateur hebben we een volledige pruik in kralen gemaakt, uitsluitend bedoeld voor de etalage. Maar daar hebben we zulke goede reacties op gekregen dat we er nu echt zeker van zijn : dat is de trend voor de toekomst. Het gaat niet meer om colliers en oorringen, maar om een meer ingewikkelde en individuele vorm van decoratie : iets om in je kapsel te verwerken. De tiara’s hebben tenslotte al een comeback gemaakt, en de hoeden zijn al jaren aan een heropleving bezig. Zo uit de lucht gegrepen is de trend dus niet.?

Ook juwelen voor mannen zijn erg in trek. Marc doet niets anders dan zijn persoonlijke stuks doorverkopen of weggeven. ?Een jaar geleden heb ik een collier voor mezelf gemaakt. Een vriend was er zo weg van, dat ik het hem maar meteen cadeau heb gedaan, ik zou wel een ander voor mezelf maken. Sindsdien ben ik er nog steeds niet in geslaagd om het langer dan een week aan te houden. Er is altijd wel iemand die zegt : oh, wat mooi, kan ik dat kopen ? En dan sta ik het altijd weer af.?

Vicki Sarge Beamon en Marc Ketteringham : antieke uitstraling en een moderne toets.

Een voorliefde voor kleur, kralen en verfijning.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content