Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Chrysler verraste het publiek met de Intrepid ESX waarvan de lijn van de motorkap in de voorruit en het dak doorloopt. De sportieve familie-sedan trok veel kijkers omwille van zijn uiterlijk, maar het meest interessante aspekt zat onderhuids. De wagen wordt immers ook al aangedreven door twee elektrische wielmotoren, één voor elk achterwiel. Die ontvangen hun energie van een driecilinder-turbodiesel (1,8 liter), die een krachtige alternator aandrijft. Is er bij acceleraties extra energie vandoen, dan zorgen loodzuurbatterijen voor de nodige pit. Dank zij een aluminium koetswerk kon het gewicht van deze vijfzitter tot 1450 kg worden beperkt. Een tweede concept car, de LHX, werd als classic fortomorrow omschreven, houdt het bij een klassieke V6-motor en is allicht de voorloper van de komende generatie full size luxury cars. Voor amateurs van buitenbeentjes was er een hartverwarmende mededeling : de Prowler-roadster wordt vanaf 1997 in produktie genomen, kompleet met een aanhangwagentje dat dezelfde buitensporige lijn aanhoudt.

De verrassing kwam echter van General Motors, dat op het salon zowaar een produktiemodel van haar geheel elektrisch aangedreven tweezitter voorstelde, die vanaf de herfst bij 25 dealers in Los Angeles, San Diego, Phoenix en Tucson te koop zal staan. Daarmee brengt ’s werelds grootste automobielproducent de technologie van de toekomst voor een prijs van ongeveer 35.000 dollar (1,05 miljoen fr.) binnen handbereik. De EV 1 is niet alleen de eerste wagen die het GM-label draagt en daarmee de samenwerking tussen de verschillende divisies onderstreept, hij is met een luchtweerstandskoëfficiënt van 0.19 ook de meest aërodynamische gecommercializeerde auto ter wereld. Maar de technologische innovaties betreffen niet alleen de stroomlijn : de EV 1, die 4,31 meter lang is, krijgt ook een aluminium frame mee waarop de koetswerkplaten uit komposietmateriaal worden vastgeklonken. Door die technologie kon het gewicht beperkt worden tot 1350 kg, waarvan ongeveer 600 kg voor de batterijen. De topsnelheid van de EV 1 bedraagt een brave 125 km/uur, maar de acceleraties (een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/uur duurt amper negen sekonden) komen beter overeen met wat we gewend zijn. Het tere punt blijft natuurlijk de autonomie die in de stad tot 100 km, op de snelweg tot 134 km beperkt blijft. Voor het heropladen van de batterijen zijn in het beste geval drie uren nodig.

General Motors’ grote baas, Jack Smith, leek in Detroit vast in het projekt te geloven, al hoedde hij zich ervoor om produktie-aantallen voorop te stellen of om op andere prognoses in te gaan. Zeker is dat GM met de EV 1 automobielgeschiedenis schrijft. Al zijn de meesten allicht vergeten dat het bedrijf tussen 1912 en 1916 al 682 elektrische vrachtwagens bouwde, en dat andere konstrukteurs op verschillende tijdstippen van de geschiedenis met elektrische aandrijving geëxperimenteerd hebben. En wie weet nog dat de eerste wagen die het uurrekord boven de 100 kilometer bracht de Jamais Contente was : een elektrisch aangedreven, zetpilvormige vierwieler waarmee onze landgenoot Camille Jenatzy in april 1899 een snelheid van 105,8 km haalde.

Elegantie en elektrische wielmotoren : de Dodge Intrepid van Chrysler.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content