Elektrische realiteit

Op het salon van Genève viel naast de doorbraak van elektrische voertuigen ook wat esthetisch geweld te bekijken, met Belgische designers als vedetten.

Op het autosalon van Genève leek alle twijfel over de nabije toekomst van de propere mobiliteit weggenomen. Niet alleen verschenen her en der steeds meer elektrisch aangedreven voertuigen, ook de benodigde infrastructuur was er present. De Protoscar Lampo2 is een Zwitserse tweezitter die door twee elektrische motoren (één voor elke as) wordt aangedreven, goed voor een totaal vermogen van 408 pk en een topsnelheid van 200 km/uur. De autonomie bedraagt 200 km maar dankzij de snelle oplaadpalen van het type coffee&charge die tegelijk werden voorgesteld, volstaan 20 minuten oplaadtijd. Goed nieuws voor de eventuele klant die verlamd wordt door range anxiety – de angst om droog te vallen.

Die angst is geheel ongegrond bij de Opel Flextreme GT/E, een briljante stijloefening gebouwd rond de techniek van de Ampera, die erin bestaat een elektrische motor te voeden dankzij een kleine ontploffingsmotor. Geheel elektrisch komt de gebruiker zo’n 60 km ver, geholpen door de ontploffingsmotor wordt voldoende elektriciteit opgewekt om een bijkomende 450 km af te leggen. Dat zal heel wat kopers over de streep trekken.

Frank M. Rinderknecht, de man achter Rinspeed, wil de elektrische auto niet per se uit zijn rol van stadsauto halen. Hij stelde daarom een origineel mobiliteitsconcept voor. Daarin wordt de UC, een kleine speedster van 2,60 meter lang, gecombineerd met een systeem dat het mogelijk maakt de auto’s snel op een treinstel te laden. Voor grotere afstanden stapt de reiziger mét auto op de trein, een werkwijze die op zichzelf niet nieuw is. Rinderknecht wil vooral dat zijn klant ontspannen reist, en de reistijd efficiënt gebruikt terwijl de batterijen aan boord worden opgeladen.

Giugiaro wil de kleine auto uit zijn isolement en uit zijn rol van underdog halen. De Emas is slechts 3,55 meter lang maar biedt binnenin toch het comfort van een zeer ruime middenklasser met vier business class-zitjes. Dat alleen al is een krachttoer. Maar de Italiaan slaagt er ook nog in om voorin een 1.2-literdriecilinderbenzinemotor te monteren en achterin een elektrische motor. Zowel batterijen als benzinetank vinden een plaats onder de vloer, waardoor de inzittenden aangenaam hoog zitten. Bij dat alles houdt de koper nog 320 liter laadvolume over.

Honda toonde de 3R-C, een driewielerscooter die geheel elektrisch wordt aangedreven. Het pakket batterijen werd in de vloer gemonteerd, waardoor het zwaartepunt werd verlaagd. Het windscherm kan naar achteren worden dichtgeklapt, zodat het interieur bij het parkeren droog en beveiligd blijft.

Mercedes speelt met de F-800 op veilig. Het platform maakt de inbouw van twee technologieën mogelijk. Er kan gekozen worden voor een hybride aandrijving waarbij een V6-benzinemotor met een vermogen van 272 pk gecombineerd wordt met een elektromotor die 109 pk levert. De autonomie van de elektrische aandrijving bedraagt slechts 30 km, maar het samenspel van de twee technologieën moet een gemiddeld verbruik van 2,9 liter/100 km garanderen. In het andere geval kan ook brandstofceltechnologie gemonteerd worden.

Maar het was niet allemaal functionaliteit in Genève. Een handvol ontwerpers hield vast aan elegante lijnen, op het spectaculaire af. Bertone toonde in Genève de Pandion, waarbij de vloeiende lijnen samengaan met een behoorlijke dosis gebrek aan politieke correctheid. De 4,62 meter lange tweezitter kreeg een potente 4,7-liter V8-motor mee die liefst 450 pk aan vermogen aflevert en daarmee 320 km/uur haalt. De twee zijdeuren zijn zowat 3,50 meter breed, omarmen een ruim deel van de voorpartij en kantelen in hun geheel naar achteren, wat de auto geheel ongeschikt maakt voor de klassieke garage want ze reiken zo’n 3,64 meter hoog. Het interieur bestaat uit een geheel van organische, wild om zich heen groeiende lijnen waarin geen enkel geometrisch patroon te herkennen valt. Daarin zweven de opvallend dunne koolstofstoelen die bedekt werden met Technogel, een materiaal dat het lichaam perfect steunt en in dit geval ook verlicht wordt.

Onze eigenste Lowie Vermeersch, designdirecteur bij Pininfarina, stelde in Genève de Alfa Romeo Duettotanta voor, die de spirit van de legendarische spyder wil laten herleven zonder in nostalgie te vervallen. Een fraaie stijloefening die via de achterwielen aangedreven wordt door een 1750cc-benzinemotor met turbo. Het geheel, dat zeer pure lijnen laat zien, wil ook een hommage zijn aan een eeuw Alfa Romeo en aan tachtig jaar Pininfarina. Maar het was een andere Belg die de show stal : Louis de Fabribeckers, designchef van CarrozzeriaTouring Superleggera, liet met zijn twee ontwerpen de tijd van de GT’s herleven. Hij toonde er een strikte tweezitter in de lijn van de sportwagens uit de jaren ’60, de A8 GCS Berlinette, waarvan slechts één exemplaar zal worden gebouwd. Daarnaast werkte hij een elaborazione uit van de Bentley GTC, die de naam Flying Star by Touring meekreeg en aanknoopt bij de traditie van de shootingbreak, de chique auto voor de jacht. Twee stijlstudies die de heersende CO2-obsessie links laten liggen en alleen maar de uitdrukking willen zijn van pure schoonheid.

Door Pierre Darge – Foto’sPPI

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content