PIERRE DARGE

In het zogenaamde S-segment, waar de berlines van de hogere middenklasse thuis zijn en waar jaarlijks in Europa zo’n 12,6 miljoen auto’s worden verkocht, heerst een zeker conservatisme. Tegelijkertijd wordt dat deel van de markt hoofdzakelijk door de Duitse kwaliteitsmerken beheerst, met enkele Zweedse smaakmakers. Bij Renault was het altijd de bedoeling om met de Vel Satis die Duitse concurrentie niet rechtstreeks uit te dagen, maar veeleer een nieuwe invalshoek te kiezen: de minder conformistische cliëntèle. Die zou volgens Renault groeiend en “geleidelijk afstand nemen van de klassieke berline (met zijn drie duidelijke volumes)”.

Bij de eerste aanblik oogt de Vel Satis dan ook anders en met zijn aflopende achterruit zet hij zich duidelijk af tegen de heersende drievolumenormen. Voorts is hij dertien centimeter hoger dan de klassieke broers, waardoor het in- en uitstappen vlotter en natuurlijker verloopt. Bij Renault spreekt men zelfs onomwonden over “waardig instappen”.

Binnen heerst een herkenbaarder sfeer van luxe en de ontwerpers verwijzen niet ten onrechte naar de diverse elementen als naar meubelstukken. Zeker is dat de gekozen materialen (een streep hout met inlegwerk, leer, aluminium) van een doordachte, verfijnde smaak getuigen. Het kleurengamma is bewust tot een minimum beperkt, de verlichting oogt bijna intiem. De elegantie van het interieur kan ons meer bekoren dan de lijnen aan de buitenzijde.

Ook met zijn comfort scoort de Vel Satis hoog: voorin zitten stevige fauteuils gemonteerd, die vallen behoorlijk massief uit. Hun rugleuning loopt aan de buitenzijde omhoog om plaats te bieden aan de geïntegreerde gordels. Eigenlijk is dit een merkwaardig conformistische keuze, want onwillekeurig denk je aan de zeer dunne, elegante zitjes van de Talisman concept car, die zo ruimtebesparend uitvallen. Of slaat het non-conformisme alleen op de lijnen? Achterin krijgen de benen en knieën heerlijk veel ruimte en geniet men zo mogelijk nog meer van de luxueuze sfeer.

Een interessant idee, dat bovendien voor extra interieurruimte zorgt, is de introductie van de automatische parkeerrem. Die activeert zich als de rijder zijn motor afzet en lost zijn greep als het motorkoppel de wielen bereikt. Dat manoeuvre kan ook manueel worden uitgevoerd door een klepje op te lichten op het dashboard. Niettemin vinden wij een intelligente snelheidsregelaar, die op een bepaald niveau stilaan gemeengoed wordt, minstens zo interessant. Eigenlijk gaat het om een radar met een bereik van 130 meter en een hoek van vier graden, die tast de horizon af naar andere weggebruikers die een obstakel kunnen vormen voor de geprogrammeerde snelheid. De radar voedt een computer die de elektronische gasklep of de brandstofpomp (bij diesels) stuurt, de snelheid aanpast aan die bewegende obstakels. Desgewenst kan ook op de remmen en op de automatische versnellingsbak worden ingegrepen.

Zoals gebruikelijk bij geavanceerde Renault-modellen krijgt men toegang tot de wagen door middel van de contactkaart. Voor de goede werking wordt die verder in een sleuf op het dashboard bewaard. Starten gebeurt met een druk op de knop.

In tegenstelling tot de conformistische concurrentie gebruikt de Vel Satis ook viercilindermotoren: aan de basis staan een 2 liter turbo (165 pk) en een 2.2 turbodiesel met directe injectie, afgeleid van de krachtbron uit de Espace. Bovenaan de ladder staan twee V6-motoren: een 3 liter turbodiesel die geleend werd bij Isuzu en een 3,5 liter V6-benzinemotor van bij Nissan, die straks ook de nieuwe Nissan Z-sportwagen zal aandrijven. Die laatste V6 hebben we onder de kap bij de eerste kennismaking. Met 245 pk onder de voet, gekoppeld aan een automatische vijfbak komen we uiteraard niets te kort, al klinkt de geheel aluminium krachtbron wel wat rauw bij het optrekken. Met een piek van 330 Nm bij 3600 toeren/minuut (waarvan 85 procent beschikbaar vanaf 1200 toeren/minuut) is er volop overschot aan motorkoppel.

Ook het rijcomfort mag er zijn: dankzij een wieltrein van het driehoekstype die de bewegingen in de diverse richtingen van elkaar koppelt en een grote stabiliteit oplevert – ondanks het hoge zwaartepunt – én de oneffenheden goed opvangt.

Bovendien is het systeem plaatsbesparend, waardoor een koffervolume van 460 liter vrij blijft. Jammer dat de leuningen van de achterstoelen neergeklapt niet echt voor een vlakke vloer zorgen.

Of de viercilinders opgewassen zijn tegen het gewicht van de Vel Satis (afhankelijk van de versie, 1790 tot 1885 kg) moet de toekomst uitwijzen.

Echt verwonderlijk is dit stevig gewicht niet: comfort en geluidsdemping, evenals een verfijnd veiligheidsarsenaal (standaard frontale, zijdelings en gordijnairbags, ESP en een veiligheidskooi) laten uiteraard hun sporen op de weegschaal.

VEL SATIS

MOTOR:

voorin gemonteerde V6 benzinemotor met een slagvolume van 3498 cm3, die via een vijftrapsautomaat de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 245 pk/177 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 330 Nm bij 3600 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

486 cm (l), 186 cm (br), 157,7 cm (h), 284 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

460 liter.

VERBRUIK IN LITER/ 100 KM:

16,8 (stad), 8,5 (weg), 11,5 (mix).

CO2-UITSTOOT:

275 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

36.400 euro, vermeerderd met 4957,87 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

1156,07 euro.

ANDERE VERSIES:

2.0 turbo, 2.2 turbodiesel, 3.0 turbodiesel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content