Eeuwenoud en gloednieuw

De nieuwe vleugel, ontworpen door Koplamp Architecten, is opgevat als een transparante staalconstructie voorzien van een houten gevel (afrormosia) met ruwe details van lavasteen. © Jan Verlinde

Net naast de kerk van Rumbeke staat de hedendaagse interieurzaak met de archaïsche naam ’t Casteelken. Die naam verwijst naar het eeuwenoude gebouw daarachter dat onlangs verrijkt werd met een opvallend nieuwe vleugel.

’t Casteelken bestaat dus echt, het oude landhuis ligt ietwat verscholen, net achter de gelijknamige interieurzaak. Die is in Vlaanderen alom bekend als toonaangevende designzaak, niet als associatie met een historisch gebouw.

Om een en ander duidelijk te maken, herinnert zaakvoerster Anne Decruy aan het prille begin. De zaak die ze samen met haar dochter Tine Neyrinck runt, ontkiemde hier in een voormalige conservenfabriek. Die ruimte werd meubelatelier en groeide in de jaren zeventig uit tot een interieurzaak. Anne studeerde interieur- architectuur en was altijd tuk op modern design, vanaf 1976 gaf zij de interieurzaak richting. Intussen zijn er ook bijhuizen bijgekomen. Het voormalige fabriekspand werd enkele jaren geleden verrijkt met een uitgesproken hedendaagse gevel, ontworpen door het architectenteam Coussée & Goris, een blikvanger waar architecten uit binnen- en buitenland naar komen kijken.

Onlangs werd ook de renovatie en restauratie aangepakt van het eigenlijke Casteelken, dat achter de zaak ligt. Het betreft een historisch monument, waarvan de oudste delen teruggaan tot de zestiende eeuw. Het Roeselaarse ontwerpbureau Koplamp Architecten, gespecialiseerd in herbestemmingsprojecten, restaureerde de historische vleugel en liet enkele bouwvallige bijgebouwen slopen om ze te vervangen door een vrij monumentaal volume met een duidelijke, hedendaagse lijn. “Daarbij kozen we voor een strakke staalconstructie, deels bekleed met lamellen van afrormosia en met een plint van ruwe lavasteen”, legt architect Guido Vancoppenolle van Koplamp Architecten uit.

Het nieuwe volume kreeg ook een tuin met vijver, ontworpen door de landschapsarchitecten van het Bureau voor Vrije Ruimte uit Gent. Het nieuwe volume heeft een open karakter, met veel glaspartijen. Ook het grondplan is open opgevat, met ruime doorzichten. De interieurontwerpers van ’t Casteelken richtten het gebouw in voor een familielid. “Wij richten in, maar verbouwen niet. Maar we houden uiteraard steeds rekening met de architectuur. Bij de aankleding van dit interieur speelt de transparantie de hoofdrol, waardoor je kiest voor meubelen en objecten die het perspectief laten vloeien en zelfs ietwat versterken”, aldus Anne Decruy.

De nieuwe vleugel omvat vooral de woonruimte, met verschillende zithoeken en centraal een grote kook- en eetruimte waarin je ook gasten kunt ontvangen. Ook hier zorgen verticale lamellen voor transparantie. Het hedendaagse gebouw sluit aan op het oude gebouw, maar behoudt een discrete afstand. “Er zit bewust een cesuur tussen oud en nieuw, waarbij we de oude, ruwe en historische zijgevel helemaal vrij en zichtbaar hebben gemaakt”, aldus architect Guido Vancoppenolle.

Ook in het oude gebouw betreden we enkele zithoeken, een eetkamer en enkele slaapkamers. Deze ruimten hebben een wat meer afgesloten en intiem karakter. In deze realisatie werkt het contrast tussen openheid en geslotenheid optimaal. De nieuwe vleugel, eerder opgevat als een loft, lijkt daardoor meer een opgewekt zomerhuis en de ruimten in het oude pand versterken dan meer de winterse intimiteit. Warme stoffen, rijke materialen en vrij veel hout zorgen er voor een huiselijke gevoel en veel intimiteit. Zo krijgt ’t Casteelken een beetje zijn landhuisallure terug.

Info : www.casteelken.be

Door Piet Swimberghe & foto’s Jan Verlinde

Contrasten tussen ruw en glad, tussen open en gesloten, tussen oud en nieuw spelen voluit

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content