Schoonheid wordt tegenwoordig van de ontbijttafel geplukt. Koffie, groene thee, suiker en nu ook melk zitten in cosmetica verwerkt. Een stuk fruit kan er altijd nog bij.

Trui Moerkerke / Foto Diane Hendrikx

C leopatra nam geregeld een bad in ezelinnenmelk. In het oude Rome bestond een antirimpelcrème uit honing, wijndroesem en fijngemalen narcisbollen. Schijfjes komkommer staan al lang bekend als een uitstekend antirimpelmasker. Zo zijn er wel honderden voorbeelden van natuurlijke middeltjes om gezicht en lichaam te verzorgen. Ook in de moderne cosmetica wordt teruggegrepen naar natuurlijke of daarvan afgeleide ingrediënten.

Na de golf van fruitzuren in crèmes, gevolgd door de vitamines, wordt nu steeds meer de nadruk gelegd op het gebruik van koffie en thee als mooimakende elementen. Het naar voren schuiven van steeds ?nieuwe? ingrediënten heeft niet alleen met evoluerende wetenschappelijke inzichten te maken. Het is evenzeer een kwestie van marketing. Nieuwe schoonheidsproducten worden steeds met een verhaal aan de vrouw gebracht. Een mooi verhaal dat past in het tijdskader.

Neem groene thee. De belangstelling voor thee in het algemeen was de afgelopen jaren toegenomen. Westerlingen ontdekten de eeuwenoude oosterse theecultuur. En meteen de weldadige eigenschappen van groene thee : die bevat magnesium, kalium, calcium, mangaan, ijzer en fluoride. In droge vorm bevat groene thee ook een hoog percentage anti-oxidanten, die onze cellen beschermen tegen de desastreuze werking van vrije radicalen (groene thee zou hiervoor doeltreffender zijn dan de vitamines C en E samen).

Het was de Italiaanse juwelier Bulgari die groene thee in 1992 in het Westen binnenhaalde in de cosmeticabranche. Binnenshuis was lang gediscussieerd over de lancering van een parfum. Bulgari wilde als gereputeerd huis niet onderdoen voor de Cartiers en de Boucherons van deze wereld. Hun eerste parfum moest prestigieus zijn en opvallen : het werd Eau Parfumée, een uniseks geur eer er sprake was van cK one met groene thee als basisnoot. In de bijhorende badlijn wordt de thee niet alleen gebruikt voor de frisse, aparte geur, maar ook voor de anti-oxidatie en de kalmerende en verzachtende werking. Ondertussen zit groene thee in tal van producten : Estée Lauder is een grote fan en gebruikt hem vaak (onder meer in Vérité, de verzorgingslijn voor een gevoelige huid en in de antipollutiecrème Daywear) ; in Shiseido’s lichaamslijn Essential Energy Body Care wordt groene thee gebruikt om de huid te verzachten en te hydrateren, in Age Management van La Prairie om de wat agressieve werking van fruitzuren te verzachten.

Bij koffie denkt men in de cosmeticabranche aan afslankcrèmes. Elancyl bracht in 1978 de eerste afslankcrème met cafeïne uit, een ingrediënt dat makkelijk in de huid dringt en inwerkt op het metabolisme van de vetten. In de nieuwe Dior Svelte Perfect wordt met een soort decafeïne gewerkt : cafeïnevrij kola-extract. Maar het gebruik van cafeïne bleef niet beperkt tot afslankcrèmes : bij Clinique zit ze in de gezichtscrème Moisture On-Call en in de oogcrème Daily Eye Saver. Want in kleine concentraties gebruikt, activeert cafeïne enzymen die een rol spelen bij de bescherming van de huid.

Suiker, of derivaten daarvan, wordt al lang gebruikt omwille van de hydraterende kracht. De ?tweede generatie?-suikers zoals polysachariden zouden garant staan voor een hydratatie van lange duur. Dat is althans het opzet van het gamma Sequissimo van Lierac. Ook een zeer zoete crème : Force C van Helena Rubinstein, waarin met veel vitamine C en verschillende suikers een vermoeide huid weer opgepept wordt.

Het nieuwste ingrediënt dat naar voren wordt geschoven, is melk. Estée Lauder bracht in de States Nutritious uit vanaf september te koop in België , een vloeibare crème op basis van melk, origineel verpakt in een yoghurtpotje van wit melkglas. Een mooi te brengen verhaal, melk is immers een symbool van gezonde voeding. ?We besloten melk als ingrediënt te gebruiken omdat het een oeroude bron van vitaliteit voor het menselijk lichaam is?, vertelt Dr. Maes, vice-president van R & D bij Estée Lauder Worldwide. ?We hebben dus onderzocht of melk inderdaad in staat is om de huid te beschermen en beschadiging te voorkomen.? Dat bleek het geval te zijn. ?We ontdekten in de melk een ingrediënt het Wei Proteïne Melk Peptide Complex dat de natuurlijke productie van collageen aanvult en verzachtend werkt.?

Van linksaf : Textureshine, een gel en vochtregulerende crème uit Textureline, het naar kiwi geurende haarverzorgingsgamma van Artec. Eau Parfumée van Bulgari, Nutritious van Estée Lauder en Dior Svelte Perfect. Tafellaken en servies : Habitat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content