Stoffenfabrikant en mannenlabel ‘Ermenegildo Zegna’ waagt zich opnieuw op de parfummarkt : met de lancering van ‘Z Zegna’ bewijst het bijna honderdjarige, Italiaanse familiebedrijf zijn slagkracht.

:: Info : Z Zegna, vanaf 15 april in de parfumerie.

We zijn ze langzamerhand moe, die nieuwe mannen. De laatste jaren duiken ze steeds vaker op en onder verschillende noemers. Ook het Italiaanse luxebedrijf Ermenegildo Zegna komt met de zoveelste nieuwe man aandragen. Met het parfum Z Zegna (spreek het uit als Zeta Zegna), een geur met een link naar de trendy, jonge én chique kledinglijn met dezelfde naam, wil het mannenmerk de Z Zegna-man bereiken. “Een tijdje geleden dook hij in onze maatschappij op. Die man hecht veel belang aan zijn uiterlijk en kledingstijl. Hij is modern, jong, houdt van sport, reist vaak en heeft een actief sociaal leven vol passie”, zegt Anna Zegna, kleindochter van stichter Ermenegildo en woordvoerster van het familiebedrijf. “De Z Zegna-kledinglijn sluit perfect aan bij die nieuwe man. We voelden dat er ook ruimte was voor een nieuw parfum. En waarom een andere naam kiezen ?”

Het parfum is in België in slechts 152 winkels te koop. Daarnaast vind je hem ook terug in de Ermenegildo Zegna-kledingzaken. Consistentie is voor het familiebedrijf erg belangrijk. “De Z Zegna-klant is de eerste man die het parfum zal proberen. Het is belangrijk dat de kledinglijn, de geur én de fles de stemming van Z Zegna weergeven, want pas dan krijg je meer kans op succes.”

De geur werd samengesteld op basis van de ca-soarvrucht, een blauwe bes uit Nieuw-Guinea, irissen en kasjmierhout. “Het parfum is heel fris. Maar Zegna blijft in de eerste plaats een Italiaans merk. De zuiderse en mediterrane toets creëerden we door kruiden zoals muskaat, witte peper en aardnoten toe te voegen”, vervolgt ze.

Volledige marktcontrole

Het parfum Z Zegna is niet de eerste parfumlancering van het kledingmerk. Twee jaar geleden bracht Ermenegildo Zegna de geur Essenza di Zegna op de markt. Sindsdien richt het bedrijf zich niet langer exclusief op de modewereld. Bijna een eeuw geleden, in 1910, stichtte de Italiaan Ermenegildo Zegna een stoffenfabriek in Trivero aan de voet van de Italiaanse Alpen. Vele jaren later volgt een naar hem vernoemd mannenlabel en groeit het familiebedrijf uit tot een wereldwijd imperium : 379 Zegna-winkels, waarvan 135 in eigen beheer, verspreid over 64 landen, met een jaarlijkse omzet van ongeveer 66 miljoen euro en meer dan vijfduizend werknemers. Als stoffenfabrikant ging het bedrijf ook talloze joint ventures aan : ze leveren de stoffen voor ontwerpen van grote modenamen als Armani en Gucci.

Met hun textielafdeling, de verschillende Ermenegildo Zegna-kledingcollecties en de distributie wereldwijd in eigen winkels, beheerst deze familie de markt verticaal. “Uiteraard is dit een grote troef. We controleren de markt volledig : van het ruwe materiaal tot het eindproduct. We hebben alles zelf in huis, dat doet een ander luxemerk ons niet na. Hierdoor kunnen we aandacht geven aan kwaliteit én we hebben de mogelijkheid om sneller te reageren op de marktbehoeften. We kunnen ook flexibel werken, want we zijn niet afhankelijk van anderen”, legt Anna Zegna uit.

In de jaren zestig volgden de twee zonen Aldo en Angelo hun vader op. Intussen staat de derde generatie aan het roer : Gildo, Anna, Benedetti en Paolo, vier kleinkinderen van de oprichter. En ook nichtje Laura engageert zich. “Italië heeft een sterke traditie van familiebedrijven, dat zit in onze cultuur ingebakken. Zo’n familiebedrijf is zeker een voordeel want je deelt allemaal dezelfde visie, dezelfde achtergrond en hetzelfde respect voor de zaak. Ieder lid van de familie heeft binnen het bedrijf ook zijn eigen taak, doel en specialisatie en daar houden we ons aan”, zegt Anna Zegna. Dat kinderen en kleinkinderen keer op keer in de familiezaak terechtkomen en zo de traditie van het bedrijf voortzetten is volgens haar niet zo vreemd. “De passie van ouders slaat altijd een beetje over op de kinderen, of je nu een dokter, pianist of ingenieur bent. Als je je job graag doet, dan praat je daarover met diegenen van wie je houdt, dan wil je die liefde delen. Natuurlijk hoop ik dat mijn twee kinderen ooit beslissen mee in het bedrijf te stappen, zodat Zegna als familiebedrijf blijft bestaan, maar ik zal hen nooit verplichten. Net zomin ik daar zelf toe verplicht werd.”

Voordat de kleinkinderen bij Zegna aan de slag gingen, werkten ze alle vier eerst bij een ander bedrijf, vaak in het buitenland. Anna kwam terecht bij Versace. “Ervaring opdoen in een ander bedrijf geeft je een open geest. Dan pas besef je dat niet alleen Zegna op de wereld bestaat, maar dat er ook bedrijven zijn met een andere aanpak of visie, en die het ook goed doen.”

Een half miljoen bomen

Zus Benedetti en nichtje Laura zijn samen met Anna drie sterke vrouwen aan de top van de luxegigant, lange tijd een echt mannenimperium. De mannelijke Zegna’s hadden er de leiding en ook binnen het bedrijf draait alles rond mannen : kledinglijnen, accessoires en nu ook de parfums. “Vandaag zijn er al heel wat meer vrouwen in ons bedrijf, ook aan de top. Het hoofd Human Resources bijvoorbeeld is een vrouw. En ook in China, een belangrijke markt voor Zegna, heeft een vrouw de leiding. Vrouwen kunnen zeker waardevolle zaken aan het bedrijf toevoegen, intuïtie bijvoorbeeld. Een vrouw is ook veelzijdig én soepeler dan een man : sterke eigenschappen binnen een groot bedrijf.”

Dat het Italiaanse bedrijf niet alleen cijfers voor ogen heeft, maar ook belang hecht aan menselijke waarden en de natuur bewijzen talrijke projecten. Jaren geleden bouwde grootvader Ermenegildo infrastructuren uit zoals scholen, ziekenhuizen, wegen en zelfs huizen voor de inwoners van Trivero. “Mijn grootvader creëerde voor zijn werknemers en de mensen die rond het bedrijf woonden een aangename omgeving. Niet alleen gezondheidsfaciliteiten en onderwijs, maar ook een groene omgeving vond hij erg belangrijk.” Rond het bedrijf plantte hij een half miljoen naaldbomen en rododendrons, dwars erdoor loopt nog steeds de Panoramica Zegna, een pittoreske weg. Zijn filosofie leeft tot op vandaag verder in de huidige generatie. “Mijn grootvaders liefde voor de natuur zit ons in de genen. We vinden het vanzelfsprekend dat ook wij er aandacht voor hebben. In 1993 legden we aan beide kanten van de weg een natuurpark aan, de Oasi Zegna. In het natuurdomein van honderd vierkante kilometer beschermen we de fauna en flora van de Alpen. Het park is voor iedereen toegankelijk”, zegt Anna Zegna. Een recent project ging in oktober 2004 van start : het Panda Conservation Project in China in samenwerking met het World Wide Fund for Nature (WWF). “China is voor Zegna een sterke groeimarkt. We voelden aan dat het belangrijk was om er niet alleen met onze winkels, collecties en mensen te zijn, maar ook met onze visie over de natuur. Samen met WWF engageren we ons daarom om voor minstens drie jaar de reuzenpanda in de Qinling-regio te beschermen. Die streek is sterk toeristisch, daarom staat in dit project niet alleen de reuzenpanda centraal, we leren de lokale bevolking ook hoe ze de natuur ecologisch verantwoord kunnen uitbouwen in functie van dat toerisme.”

Tekst Annelies Ryckaert

“Waarom zouden we een nieuwe naam kiezen ? Het is belangrijk dat de kledinglijn, de geur én de fles dezelfde stemming weergeven, dat verhoogt de kansen op succes.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content