De ARTec Colorist Collection is een reeks shampoos en conditioners voor het onderhoud van gekleurde haren. Een bezoek aan het Amerikaanse megakapsalon Nubest & Co, de thuisbasis van ARTec.

TRUI MOERKERKE FOTO’S : ETIENNE TORDOIR

Een oppervlakte van 6400 m², een 100-tal personeelsleden, 1500 klanten en 800 haarkleuringen per week, een parking voor 250 auto’s : met deze cijfers moet het kapsalon Nubest & Co op Long Island, op een goed halfuur rijden van New York, kunnen meedingen naar de titel ?grootste kapsalon ter wereld”. Hoewel, kapsalon is misschien een te beperkt woord. Klanten kunnen er ook terecht voor andere schoonheidsbehandelingen : manicure, massage en make-up-advies. En er is zelfs een grote fitnessruimte met de modernste apparatuur. Een personal trainer behoort tot de mogelijkheden.

?Dit gebouw was vroeger een grootwarenhuis”, zegt mede-eigenaar Leland Hirsch tijdens de rondleiding. Leland is de Director of Haircolor van Nubest & Co, en dat verklaart waarschijnlijk zijn obsessie voor de lichtinval en de verlichting in het salon. Het plafond van het kleuratelier bestaat uit stalen balken met daartussen speciaal geslepen glas dat een diffuus daglicht verspreidt. Ook de verlichting is uitgekiend, en zelfs de spiegels zijn niet zomaar spiegels. ?De spiegels werden bewerkt met een laagje zilver. Op die manier vermijd je groene reflecties in het glas. We besteden er veel aandacht aan, want als je iemands haar kleurt, moet je precies weten hoe het er zal uitzien als de klant buitenstapt.” Leland vertelt met een enorme gedrevenheid. Hij zit al jaren in het vak en bouwde een internationale reputatie op als haarkleurexpert. Hij werkte onder meer mee aan de ontwikkeling van haarkleurproducten voor groten als Schwarzkopf, Redken en Clairol, en organiseert geregeld trainingen voor kappers.

Bij Nubest heeft iedereen zijn specialiteit : je hebt de kappers en hun assistenten, de coulorists en hun assistenten, en zelfs shampooists. ?Onze mensen knippen alleen, of kleuren alleen. Ze worden in hun domein voortdurend bijgeschoold”, aldus Leland. ?De meesten die hier beginnen, komen recht van school, bijna nooit van een ander salon. Op die manier kunnen ze in onze filosofie opgeleid worden.”

Knippen of hairstyling (dat klinkt beter) is het domein van de andere eigenaar en de oprichter van Nubest & Co, Michael Mazzei. Michael is de verpersoonlijking van de American Dream : de zoon van Italiaanse immigranten die het bracht tot kapper van een trits modellen, van actrices als Meg Ryan, Brooke Shields en Andie McDowell, een kapper ook wiens werk al te zien was in onder meer Vogue, Harper’s Bazaar en Mademoiselle. Tegen de muur hangt al het tijdschriftenwerk netjes ingekaderd.

Voor de sterren onder de klanten is er een aparte hoek, zodat ze in alle privacy geknipt of gekleurd kunnen worden. Een andere hoek is voorzien voor doe-het-zelvers. Wie alleen het haar laat wassen en knippen, kan het daar zelf brushen. Een leuk idee : het haalt de prijs van een kappersbezoek naar beneden, en sommige vrouwen brushen hun haar liever zelf.

Michaels zoon James zit ook in de zaak en wordt wel eens de hippest hairstylist in town genoemd. Michael richtte Nubest & Co op in 1973, en breidde het salon in verschillende etappes uit. Tevoren bezat hij zes kapsalons in New York, maar hij trok weg uit de drukke stad met de parkeerproblemen en nam z’n beste krachten mee naar een rustiger plek op Long Island.

We zijn die zondag niet alleen naar Long Island gekomen om het kapsalon te bezoeken (ja, Nubest & co is ook op zondag open : drukbezette dames vinden dat zalig). Michael en Leland hebben een aantal kapselmannequins in huis gehaald om de werking van ARTec (art & technique, hun gamma kleuronderhoudende shampoos) uit te leggen. In 1991 brachten Michael en Leland vanuit hun jarenlange praktijkervaring en Lelands wetenschappelijke kennis als adviseur bij de ontwikkeling van haarkleurproducten een eigen reeks shampoos en conditioners uit op basis van bloemen en plantenextracten, voor verkoop in kapsalons.

?Het probleem dat we met deze shampoos aanpakken, is de kleurvervaging”, vertelt Leland. ?Gekleurde haren zien er door de gebruikte producten na een tijdje vaak dof, vaal en droog uit. Met onze shampoos en conditioners kunnen we de klant tevreden houden : ze zal de kleur en de glans van haar haar behouden tot de dag dat ze terugkomt voor een nieuwe kleurbeurt. ARTec kan de periodes tussen de kleurbeurten niet rekken, de uitgroei is immers niet te vermijden. We kunnen wel de kleur versterken en ervoor zorgen dat het haar glanzend en soepel blijft.”

Met flair past Leland de waspoeder-fabrikantentruc toe : het haar van de mannequin wordt langs de ene kant verschillende keren met een gewone shampoo en langs de andere kant met een kleurondersteunende shampoo van ARTec gewassen. Het verschil is zichtbaar.

De ARTec-collectie omvat 9 shampoos (3 voor blonde, 3 voor rode en 3 voor bruine haren). Komt uw haarkleur niet helemaal overeen met een van de voorgestelde kleuren, dan maakt de kapper een mengeling (noem het een gepersonaliseerde shampoo). Naast deze Color Enhancing Shampoos bevat het gamma nog een kiwishampoo en -conditioner. Kiwi, met veel vitamine E, zorgt ervoor dat de kleur niet aangetast wordt. Leland raadt aan de shampoos afwisselend te gebruiken. Nieuw is de Color Moisturizer, in dezelfde 9 kleuren of gepersonaliseerd, een aangepaste conditioner om de kans op pigmentverlies en dus kleurvervaging nog te verminderen.

In de Verenigde Staten is de ARTec Systems Group een snelgroeiend bedrijf. ARTec is sinds twee jaar ook in Belgische kapperszaken te koop. Elbe Belgium, een import/exportzaak in kappersbenodigdheden, doet de verdeling voor Europa. Eigenaar Bob Wouters ontmoette Leland op een Amerikaanse beurs. ?Ik vond het meteen een knap systeem”, vertelt Bob. ?Ik wilde ARTec absoluut naar Europa halen omdat ik erin geloof. Voor de kappers is het een aanvullend product. Ze moeten er geen van hun producten voor laten vallen. En hun klanten zijn enthousiast.” ARTec heeft momenteel al een 1000-tal verkooppunten in Europa. Jacques Dessanges verkoopt het met een speciaal etiket, en Elbe Belgium onderhandelt nog over verkooppunten in Groot-Brittannië, Zweden en Finland.

Bij het afscheid van Nubest & Co krijg ik een gepersonaliseerde shampoo mee, een bruin goedje, als ik me niet vergis een mix van Sunflower (uit de blonde groep) en Walnut (uit de bruine groep). Ze moeten de koperblonde mèches in m’n haar de volgende maanden glanzend en in topvorm houden. Het heeft wel wat : een shampoo helemaal van mij alleen. En nu, enkele maanden later, kan ik zeggen dat het gewerkt heeft. Het gaat om subtiele, maar duidelijk zichtbare kleurnuances.

Elbe Belgium : (03) 272.21.61.Nubest & Co, 1482 Northern Boulevard, Manhasset, Long Island.

Leland Hirsch (links) en Michael Mazzei : Met onze shampoos en conditioners blijft de kleur van het haar behouden tot de nieuwe kleurbeurt.

Het ARTec-gamma heeft ook gepersonaliseerde shampoos.

Een van de grootste kapsalons ter wereld, met veel aandacht voor de lichtinval.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content