EEN STOEL OM TE BEWEGEN

Jay Osgerby en Edward Barber. © GF

Designbureau Barber Osgerby uit Londen bestaat vijftien jaar en viert dat met een boek. Het zijn opwindende tijden, ze bedenken niet alleen hedendaagse schommelstoelen, maar ook de fakkel voor de Olympische Spelen 2012.

It is very exciting, I can’t even pretend to be cool about it”, mailt ontwerper Jay Osgerby. Met it bedoelt hij de opdracht die ze die dag binnenhaalden : hun studio mag de fakkel ontwerpen waarmee achtduizend lopers de olympische vlam naar Londen zullen brengen in 2012. En als er nu iets is wat zijn collega Edward Barber en hem intrigeert, is het wel beweging. Dat had hij me enkele dagen eerder uitgelegd in de Londense studio. De sfeer was er ontspannen. De kat van de buren kwam langs en nestelde zich aan onze zijde, we kregen een kop koffie en schoven de voeten onder tafel. En daarna weer onder de stoel. En weer onder tafel. En weer onder de stoel. Want Jay liet me tijdens het interview op een prototype zitten van de nieuwe stoel die Vitra in april voorstelt op de Internationale Meubelbeurs in Milaan. De Tip Ton is een schommelstoel, maar dan omgekeerd : ofwel zit je rechtop zoals op een gewone stoel, ofwel lichtjes voorover geleund. Dat is ergonomisch interessant voor wie aan een tafel zit.

“Tien procent van de schoolstoelen is binnen het jaar kapot, dat kan toch niet ? Als ontwerper moeten we hard nadenken over wat we aan deze aarde toevoegen. Honestly, de wereld heeft geen nieuwe stoel nodig. Maar wél een goede schoolstoel. Zowel Edward als ik zijn benoemd als Royal Designers for Industry hier in the UK. Dat houdt in dat we af en toe opdrachten krijgen. Een daarvan was een nieuwe stoel voor de leerlingen van een school in Tipton, nabij Birmingham. We wisten weinig over schoolmeubilair, maar ontdekten al snel dat er weinig boeiends bestaat : er zijn natuurlijk duizenden polyprop-stoelen van Robin Day in omloop, daar heb ik zelf nog op gezeten. En je hebt die andere archetypische modellen uit multiplex met afgeronde zitting. Onze richtlijnen waren duidelijk : goedkoop, licht maar sterk en ergonomisch. Een stoel uit één stuk gemaakt, met mooie kleuren, stapelbaar en toch ook verwijzend naar die archetypes. Kinderen bewegen veel meer in de klas dan vroeger en dat zien we graag gebeuren. Want het zit in onze menselijke natuur om te bewegen. Het is aangetoond dat er dan zuurstof in ons lichaam circuleert waardoor onze hersenen letterlijk ook bewegen en we dus beter en geconcentreerder werken. Dus leek het ons essentieel om die dynamiek voorop te zetten.”

Bewegende stoelen zijn niet nieuw, maar ik denk dat wij de typologie van de schommelstoel toch weer relevant maken. We zijn met ons idee naar Vitra gestapt. En als ze daar in iets geloven, dan gaan ze ervoor. Honderd prototypes hebben we gemaakt om te zien welke positie echt de beste was. Uiteindelijk leek een 6,5 graden de beste hoek. Het is een kleine en subtiele, bijna argeloze beweging, geen grote zwaai. De stoel is van één stuk plastic gemaakt. Er wordt polypropyleen met lucht in een mal gespoten, de meest ingewikkelde mal die Vitra ooit heeft laten maken, zeiden ze ons. Onderaan zitten versterkingen van polyethyleen. Het zal wellicht een van de goedkoopste stoelen uit hun gamma worden.”

Craft is een woord dat we hier op kantoor veel gebruiken, omdat het verwijst naar handwerk en ambachtslui en traditionele technieken. Maar het verwijst ook naar een bewegend voertuig. En dat vinden wij interessant : aerodynamica, vliegtuigen, boten en raketten, en vooral spaceshuttles. Hun vormgeving wordt bepaald door lucht- en waterweerstand. Die techniek én die esthetiek fascineert ons en dat is te zien in veel van onze producten. Maar ook weer niet altijd. De Bottle table bijvoorbeeld, voor Cappellini, is wel zeer statisch, daar hebben we een oude marmerbewerkingstechniek gebruikt, waarbij het tafelblad puur door de zwaartekracht op de poot blijft staan.”

“Zelf zitten we geen twee minuten stil. Het is belangrijk om iets letterlijk vanuit een ander perspectief te zien. Alleen daarom ook is reizen zo nodig voor elke ontwerper. Hoe verder en hoe vreemder, hoe beter. Azië inspireert ons meest en dan vooral Tokio. Dat ongewone geeft ons energie. Voor de Tip Ton hebben we een stop-motionfilmpje gemaakt. We hebben er vier dagen aan gewerkt samen met onze vrienden John Kelly van Nexus Productions en Andy en Jez Williams van Doves. That was very cool.”

DOOR LEEN CREVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content