een redelijk alternatief

PIERRE DARGE

Het autobeeld is de jongste jaren vooral in de hoogte fors gewijzigd: monovolumes en SUV’s steken soms wat agressief boven de rest uit. Vooral de Sport Utility Vehicles van Amerikaanse inspiratie ogen stoer in het dagelijkse verkeer, maar de vraag ernaar blijft niettemin toenemen. Mercedes met de M-klasse, BMW met de X5 en straks Porsche met de Cayenne lonken naar een publiek dat zich niet graag iets ontzegt en functionaliteit op en naast de weg weet te appreciëren.

Met zijn XC90 springt Volvo wat later op de kar, maar die doet zijn voordeel met lessen te trekken uit de ervaringen van de pioniers. De XC90, die niet op de salon in Brussel maar wel in Detroit te zien was, wil “mannelijk zijn maar niet macho. Gespierd maar niet agressief”, aldus designchef Peter Horbury. Volvo’s XC90-specialist Pierre Fontaine spreekt in Brussel al van een next generation SUV. “De eerste SUV-generatie had haar eigen problemen en die interesseren ons omdat ze vooral met veiligheid te maken hebben. Met hun gewicht van meer dan twee ton en hun omvangrijke volume zijn ze bij ongevallen met kleinere wagens vaak een probleem gebleken. Om nog niet van de zwakke weggebruikers te spreken. Bovendien vormt hun hoge zwaartepunt vaak een extra handicap en zijn ze meer dan andere types gevoelig voor de koprol.”

Om de gevolgen van botsingen met kleinere voertuigen te minimaliseren, zit een tweede, lagere dwarsbalk gemonteerd, die zich op de hoogte van de bumpers van kleine auto’s bevindt. Dat heeft onder meer het voordeel dat de veiligheidssystemen van de kleine auto bij een botsing sneller worden geactiveerd en dat het volume van de XC90 niet bovenop de motorkap van kleinere wagens inrijdt.

Doordat uitgegaan wordt van het onderstel van de 60/70-serie, krijgt de nieuwste Volvo wel een hoge zit en een hoog koetswerk mee, maar is er een grote afstand ontstaan tussen motorkap en motor. Bij een aanrijding met een zwakke weggebruiker wordt de schok voor een deel door de flexibele motorkap opgevangen, die kan over een grotere afstand meebuigen.

De nieuwe Volvo die standaard met drie rijen stoelen wordt geleverd, krijgt achteraan een bijzonder genereuze kreukelzone mee, die de passagiers op de achterste bank veel extra bescherming biedt. In geval van zijdelingse aanrijdingen profiteren alle inzittenden van de gordijnbags die zich over de volledige lengte van de wagen ontplooien. Bovendien gaan die gordijnbags bij een buiteling tijdig open, daar zorgt een detector voor die de zijdelingse hellingshoek meet. Zo’n roll-over blijft niettemin een uiterst onwaarschijnlijke aangelegenheid, want de Roll Stability Control reageert alert: bij een destabilisering remt die één of meerdere wielen af en snoert de inzittenden steviger in hun gordels in. Gebeurt het onvermijdelijke toch, dan moet een kooi van stalen balken (die 100 procent steviger uitvalt dan de strengste Amerikaanse normen vragen) de passagierscel intact houden. Terwijl de gordijnbags over de hoofden van de inzittenden waken.

Bij dat indrukwekkende veiligheidsarsenaal zouden we bijna vergeten dat de XC90, die 4,80 meter lang is (slechts 8,7 cm méér dan de V70) dankzij zijn dwars gemonteerde motor extra interieurlengte biedt, wat de montage van een derde bank (voor passagiers tot 1,60 meter) mogelijk maakt. De zitjes van de derde bank kunnen in de vloer verdwijnen, waardoor na het terugklappen van de rugleuningen van de middelste stoelenrij een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Een operatie die minder dan een halve minuut vergt. Door die unieke constructie ligt de vloer wel een stukje hoger dan normaal, waardoor wat laadvolume verloren gaat.

De stoelen van de middelste rij kunnen in de lengte 30 centimeter worden versteld, terwijl de middenste ervan ook nog voorwaarts kan worden bewogen. Als een deel van de middenconsole wordt verwijderd, ontstaat extra voetruimte voor die inzittende in het midden. Ook aan het auditief comfort werd gedacht: op de C-stijl zitten vier aansluitingen voor bijvoorbeeld walkmans, zodat iedereen zijn eigen programma kan beluisteren.

De achterdeur gaat in twee delen open. De onderste klep kan 200 kilo dragen, zodat die zelfs als opstap kan worden gebruikt voor het laden van het dak.

De XC90 die tegen de herfst wordt gecommercialiseerd, wordt permanent op de vier wielen aangedreven volgens een elektronisch gestuurd systeem dat de krachten over de assen verdeelt, afhankelijk van de omstandigheden. De XC90 is verkrijgbaar met een vijfcilinder-turbodieselmotor die 163 pk levert, of met een zescilinder-bi-turbobenzinemotor, die al een indrukwekkende 272 pk in petto heeft. De turbodiesel zal 43.000 euro kosten, de benzineversie 48.000 euro. De makers voorspellen voor de turbodiesel een gemiddeld verbruik van 8 liter/100km.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content