Een portie plastic

© Morten Bentzon for Sweet Sneak Studio

Hoewel het bewustzijn rond onze plasticconsumptie de voorbije jaren opvallend groeide, zorgde de coronacrisis ervoor dat klanten opnieuw massaal naar plastic verpakkingen grepen uit angst voor besmetting. Groente- en fruitveilingen zagen verpakkingen stijgen tot het vijfvoudige en ook de supermarkten noteerden significante dalingen in de verkoop van losse producten. Is die voorzichtigheid terecht? “De belangrijkste mogelijke ‘hotspots’ van virusdeeltjes bij een winkelbezoek zijn wellicht niet de onverpakte groenten en fruit, maar andere contactoppervlakken zoals de winkelkarren, deuren van koelkasten en de toetsen van betaalautomaten”, weerlegt professor Chris Michiels van het departement Levensmiddelen- en Microbiële Technologie aan de KULeuven. “De algemene consensus onder wetenschappers is dat transmissie van Covid-19 via voeding heel erg onwaarschijnlijk is. Sinds de start van de pandemie is er nog geen enkel bewijs gekend van infectie opgelopen via voeding. Ik begrijp de bezorgdheid, maar de tendens is te betreuren. De omslag naar het reduceren van plastic verpakkingen was nog maar net voorzichtig ingezet en dreigt nu stil te vallen.” Voor mensen die desondanks toch niet bijzonder happig zijn om losse producten in drukke supermarkten in te slaan, noteerden de universiteitsonderzoekers van de Corona Cooking Survey een positievere tensens. Dankzij de aandacht voor de korte keten gaven verschillende hoeveverkopen aan dat hun omzet tot vier keer hoger lag dan gewoonlijk. Bij lokale verkopen vermijd je immers zowel plastic als gekneusde producten. Om in het achterhoofd te houden?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content