Zuiver economisch lijkt het dé ultieme win-winoperatie : de klant koopt cosmetica en helpt zo een (klein) stukje ellende de wereld uit, de liefdadigheidsorganisatie krijgt financiële steun en het merk een filantropisch imago.

Geef toe : uzelf verwennen om mensen in nood te helpen, het kan een ambigu gevoel scheppen. En dat is niet het enige scherpe randje aan dit hippe fenomeen : zelfs bij goede doelen kunnen bitse acties gevoerd worden. In de Verenigde Staten verloopt de strijd om de aandacht van supersterren en het grote publiek niet altijd even netjes. Ieder doel claimt zijn ster of merk, en laat de uitverkorene het dan maar niet wagen om een aantal charities te combineren ! Tot voor kort stond vooral de strijd tegen aids vooraan, en wilde iedereen er zich graag voor inzetten. Sinds onder meer Al Gore en de zijnen de strijd tegen de opwarming van de aarde aanbonden, wordt het milieu, om er maar één te noemen, een ferme concurrent. Anderzijds groeit de liefdadigheidsmarkt. Steeds meer bedrijven koppelen hun kar aan een goed doel om hun imago op te poetsen en tegemoet te komen aan de eisen van de consument die almaar bewuster wordt en enig engagement van zijn lijfmerken verwacht. Ook de cosmeticasector draagt zijn steentje bij. Een overzicht van de initiatieven op de Belgische markt.

Aids

Sommige blijven loyaal tegen aids vechten. Het make-upmerk M.A. C. doet dat bijvoorbeeld al jaren met de Viva Glam lipsticks ,waarvan de winst integraal naar het M.A.C. Aids Fund gaat. Vanaf november is de nieuwste versie er : Viva Glamourous : 3 lips, een set (twee versies, 36 euro) met lipstick, gloss en een brush. In één moeite door kan u bij M.A.C. ook een set wenskaarten, geschenkkaarten of inpakpapier (8 euro) kopen, ontworpen door kinderen, en waarvan de opbrengst volledig ten goede komt aan Kids helping kids, de kinderafdeling van datzelfde aidsfonds.

Ook modehuis Paco Rabanne wil zijn steentje bijdragen om tegen het virus op te boksen. Naar aanleiding van de lancering van het parfum Black XS for Her (30 ml : 36 euro) stampte het de Black XS Aids Fund Raising uit de grond, dat zal samenwerken met Sidaction. Die Franse organisatie heeft in 27 landen anti-aidsprogramma’s lopen. Om het fonds te bevoorraden, waren op de lancering van Black XS for Her heel wat bekende gezichten uitgenodigd. Niet voor hun centen, of althans niet rechtstreeks. Fotograaf Matthew Brookes maakte tijdens het diner mooie kiekjes, en die worden binnenkort in gelimiteerde edities geveild op de website van het parfum (www.blackxs.com). Daar zullen trouwens ook vintagejurken uit de persoonlijke collectie van Rabanne onder de hamer gaan. Maar omdat veilingen voor gewone stervelingen meestal wat hoog gegrepen zijn, zal het hele Black XS-gamma tussen 24 november en 8 december, de twee weken rond World Aids Day, verkocht worden met een ‘missie’. Per product gaat één euro rechtstreeks naar Sidaction.

Ook bekend in de strijd tegen aids, en dan specifiek in Afrika, is het (Product) RED-programma, waarachter onder meer zanger Bono van U2 de drijvende kracht is. Naast bedrijven als American Express, Apple en Motorola, lanceerde Emporio Armani – dat in het RED-gamma al onder meer horloges en een zonnebril had – nu ook het parfum Emporio Armani Red Elle (30 ml : 42 euro) en Il (30 ml : 41 euro). Een percentage van de winst gaat naar het Global Fund ter bestrijding an aid, malaria en tbc.

M.A.C., Schrijnwerkersstraat 21-23, 2000 Antwerpen. Paco Rabanne Black XS en Emporio Armani Red in de parfumerie.

Borstkanker

Maar zoals vermeld krijgt het gevecht tegen aids concurrentie van andere prangende doelen. Borstkanker staat daarbij stevig op één genoteerd. Het origineelste initiatief zien we bij Clinique. Dat merk sponsort de tentoonstelling To paint a perfume van drie Belgische kunstenaressen die zich door bekende parfums lieten inspireren. Twee van hen, Monika Macken en Cloo Potloot, maakten elk een schilderij rond Cliniques klassieker Aromatics Elixir, dat op 12 oktober wordt geveild. Elke cent daarvan gaat naar het Centrum voor Borstdiagnostiek van het Universitair Ziekenhuis van Brussel. Van de andere werken wordt tien procent afgestaan.

Wie geen geld in kunst wil of kan investeren, kan de strijd tegen borstkanker ook steunen door een handcrème te kopen. Voor elke verkochte tube Hand Relief (150 ml : 30,47 euro) stort Aveda 4 euro aan de Breast Cancer Research Foundation. Met de tube zelf wil Aveda trouwens iedereen wakker schudden : daarop wordt vermeld dat een jaarlijks borstonderzoek echt wel nodig is. Net als Clinique behoort Aveda tot de Estée Laudergroep, waar wel meer merken borstkankeronderzoek ondersteunen. De schoondochter van Estée Lauder, Evelyn, kreeg zelf te kampen met de ziekte en stichtte in 1993 de voornoemde Foundation. Maar ook buiten de Laudergroep wordt een steentje bijgedragen. Zo biedt Gianna Rose Atelier u bijvoorbeeld drie zachtroze zeepjes (34 euro) met een pink ribbon erop, het symbool van hoop in de strijd tegen de ziekte. Een percentage van de opbrengst gaat naar nóg een ander fonds : Triple Negative Breast Cancer Foundation.

‘To paint a perfume’ opent op 12 oktober in cultureel centrum ’t Moment van Meise (Brusselsesteenweg 40, 1860 Meise) en loopt tot 28 oktober (woe, za en zo : 14-18u). Veiling op vrijdagavond 12 oktober om 20.30 u. Aveda : 03 226 50 74. Gianna Rose Atelier : +39 289 78 69 22.

Milieu & Mensen

Naast levensbedreigende ziektes zijn er ook andere ernstige wereldproblemen die uw aandacht én steun verdienen. Het Amerikaanse Kiehl’s, dat binnenkort een boetiek opent in Antwerpen, richt zijn aandacht bijvoorbeeld op People for Earth, een vzw ten voordele van Moeder Aarde. En ten slotte – het zou niet fair zijn hier dé pionier van de sociaalbewuste cosmetica te vergeten – is er nog The Body Shop. De recent overleden oprichtster Anita Roddick stelde zich bijvoorbeeld strijdbaar op tegen dierproeven. En de beautyketen werkt intussen al 20 jaar volgens fair-tradeprincipes. Het laatste initiatief is de campagne Stop huiselijk geweld. Die kunt u steunen door de Hi-Shine Lip Treatment (14 euro) aan te schaffen, een zoetroze lipgloss. Meer dan de helft van de prijs gaat naar de campagne, en met die schenkingen worden begeleidingsgroepen opgestart : Let op de kleintjes. Deze zullen kinderen ondersteunen die getuige of slachtoffer waren van huiselijk geweld.

Genoeg excuses dus om heerlijk genereus de winkelstraten in te trekken.

Kiehl’s, Lombardenvest 80, 2000 Antwerpen

(opening op 18 oktober).

The Body Shop, www.thebodyshop.com.

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content