Wat begon als een traditionele apotheek in New York, is na meer dan 150 jaar een hip beautymerk met een zending geworden, zowel ecologisch als filantropisch. Binnenkort opent het Amerikaanse Kiehl’s een eigen winkel in Antwerpen.

Onze opdracht, die 35 jaar geleden werd neergeschreven, is heel duidelijk : een bedrijf moet meer doen dan alleen winst maken. Wij willen de gemeenschap helpen”, zegt Rob Robillard, general manager van Kiehl’s, voor de gelegenheid overgekomen naar België. “Dat doen wij enerzijds via liefdadigheid op drie domeinen : milieu, kinderen en aids- en hiv-bewustzijn. In de Antwerpse winkel komt een bord waarop mensen berichtjes kunnen hangen. We proberen ook een gemeenschapsgevoel te creëren tussen de winkels in de buurt. Het tweede deel van onze opdracht is dat het product altijd op de eerste plaats komt. Want goede producten zorgen voor loyale klanten.”

Hoe natuurlijk zijn de producten ?

Rob Robillard : Kiehl’s is nooit honderd procent natuurlijk geweest, we zijn begonnen als apotheek. Onze filosofie is dat we het zachtste, veiligste en efficiëntste product willen afleveren. Dat vereist een combinatie van natuurlijke ingrediënten en wetenschap. We gebruiken ook gerecycleerde materialen en willen dat ecologische aspect in de toekomst nog uitbreiden.

Er staat heel wat productinformatie op de verpakkingen. Dat is vrij uniek.

Alles wat je zou moeten weten over een product staat op de verpakking. Sommigen vinden dat te veel tekst, maar ga eens kijken in een van onze winkels : mensen lezen elk woord, ze vinden het fijn dat we niets proberen te verbergen.

Wat zijn de bestsellers ?

De Lip Balm #1 (tube 15 ml : 9,50 euro) is een echte klassieker die al gelanceerd werd in de jaren vijftig. Hij deelt de eerste plaats met Crème de Corps (125 ml : 19,50 euro), een rijke lichaamscrème. Ooit kloeg een beautyjournaliste dat de crème aan haar kleren bleef kleven en niet snel genoeg droogde. Het antwoord was heel simpel : we hebben die crème ontwikkeld voor de huid, niet voor je kleren. Een andere topper is de Blue Astringent Herbal Lotion (125 ml : 14,50 euro) voor een vette huid. Dé grote favoriet van Andy Warhol, hij kwam er destijds massa’s van kopen in onze winkel.

Vinden mannen de weg naar Kiehl’s ?

Wereldwijd bestaat ongeveer een derde van onze klanten uit mannen. Het is dan ook een uniseks merk, comfortabel en doeltreffend, zonder intimiderende verpakkingen of geurtjes die mannen afschrikken. Daarnaast hebben we een speciaal verzorgingsgamma voor mannen : de Facial Fuel.

Kiehl’s, Lombardenvest 80, 2000 Antwerpen, opening 18 oktober, www.kiehls.com

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content