Sensuele texturen die de huid beschermen en zelfs herstellen, die ze verstevigen, laten glanzen en sneller laten bruinen. Dankzij zonneproducten met cosmetische ambities en hightechsnufjes worden de obligate smeerbeurten puur plezier.

Waarschuwen voor de zon haalt evenveel uit als antirookcampagnes : bitter weinig, tot mijn grote frustratie. Vriendinnen en collega’s gaan achter mijn rug nog altijd onder de zonnebank, de crèmes met hoge factoren moet niemand hebben, mijn zussen liggen urenlang te bakken om zo bruin mogelijk te worden in een week. De grote merken hebben het alleszins beter door dan ik : geen preken over huidkanker en krokodillenvel, maar een positief discours over sneller, veiliger en mooier bruinen, over absolute bescherming en zelfs herstelcomplexen. Zonneproducten hebben steeds aangenamer texturen die makkelijker aan te brengen zijn : frisse gels, smeltende crèmes of de steeds populairder wordende sprays maken van het verplicht smeren om de twee uur een plezier. En dat is uiteindelijk de essentie : regelmatig, maar vooral goed smeren.

Daar wringt vaak het schoentje, volgens professor Nayaert van het UZ Gent. “Zonnecrèmes, en dan vooral hogere factoren, worden vaak pervers gebruikt”, zegt hij. “Men denkt dat men daarmee langer in de zon kan blijven.” Maar een zonnefilter werkt maar 120 minuten en moet dus om de twee uur opnieuw worden aangebracht. De hoogte van de factor wordt bepaald door testen : men brengt 2,5 milligram crème per vierkante centimeter aan en vergelijkt de irritatie op de huid na bestraling met een stukje onbeschermde huid. “Iemand die goed smeert, gebruikt gemiddeld vijf keer minder product dan in zo’n test en is dus eigenlijk minder goed beschermd dan hij denkt. Wie zich consequent beschermt, jaagt er een hele tube door op een week”, aldus Patricia Pineau, directeur communicatie onderzoek L’Oréal, die het Solar Expertise-gamma ontwikkelde. Om mensen ertoe aan te zetten zich zo regelmatig in te smeren is een aangename textuur essentieel, beseft Pineau. “Crèmes dekken beter dan sprays, melk is een goed compromis.” Welke formule je ook verkiest, belangrijk is dat je een product met uvb- én uva-bescherming koopt. Vroeger dacht men dat alleen uvb-stralen gevaarlijk waren, omdat zij de bovenste huidlaag irriteren en kunnen verbranden. Uva-stralen verbranden misschien minder, maar gaan dieper tot in de lederhuid, waar ze de fibroblasten beschadigen. Vroegtijdige huidveroudering en een verzwakt immuniteitssysteem, wat op termijn tot huidkankers kan leiden, zijn het trieste gevolg.

En dat stelt meteen ook het nut van zonnebankvoorbereiding in vraag. Een dergelijke kleur geeft inderdaad een bescherming, te vergelijken met een factor 4 à 6. De huid zal minder gevoelig reageren en niet zo snel verbranden, maar heeft in totaal eigenlijk meer schade opgelopen dan wanneer je niet onder de zonnebank zou gaan. Ook bij andere voorbereidingen horen kanttekeningen. De beruchte zonnepillen mogen eigenlijk niet verkocht worden in België. Deze supplementen bevatten voornamelijk bètacaroteen, dat ons lichaam omzet in vitamine A dat zonnebrandreactie zou kunnen verminderen. Voor een effectieve bescherming zou je dan al tien weken op voorhand moeten beginnen slikken. De kleur die je krijgt van zelfbruiners ten slotte, biedt geen bescherming, maar is wel een veilige manier om een mooie kleur te krijgen zonder schade.

APOTHEEK

Liérac koppelt zijn geloofwaardigheid als apotheekmerk aan de sex-appeal van een bruine huid, die vooral in de parfumerie wordt gepromoot. Exotische kruiden zijn de hoofdrolspelers : saffraan zorgt voor kleur door zijn hoge gehalte bètacaroteen, vanille hydrateert en kaneel verzacht. Aangename texturen en parfums en aantrekkelijke verpakkingen zorgen voor de nodige glamour op de anders zo serieuze apothekersplanken. Het gamma telt zeven zonneproducten (factor 6 tot 60, gemiddeld 16 euro), drie aftersuns en twee zelfbruiners. Blikvangers zijn Bronzage Extême, die de huid dieper zou laten bruinen en tegelijk intens hydrateert, en de performante aftersuns.

Vichy pakt uit met twee nieuwe formules die de huid afschermen met een film van polymeren en meteen een frisse applicatie garanderen : een spray (factor 40, 13,95 euro) en een olievrije gel (factor 15, 13,35 euro). Het standaardgamma gaat van factor 10 tot 60, verkrijgbaar in spray, melk of gel.

GROOTDISTRIBUTIE

Ambre Solaire kreeg een nieuwe verpakking die de categorieën van bescherming aanduidt, en is voorzien van de actueelste formules en filters en hydraterende cactusextracten als toemaatje. Vijftien producten (factor 2 tot 60, tussen 8 en 14,59 euro) in melk of spray. Blikvanger is de zelfbruiner in een spray die vanuit elke positie werkt, handig voor moeilijk bereikbare plekjes.

L’Oréal Expertise is een gloednieuw, compleet gamma met lichte texturen en de actueelste filters (factor 8 tot 60, vanaf 10,76 euro). Het herstellende Activa-cell-complex beschermt het zelfverdedigingssysteem en stimuleert het herstelvermogen van de huid.

Nivea Sun concentreert zich deze zomer vooral op cosmetische effecten, getuigen de nieuwigheden : een verstevigende zonnemelk (factor 25, 12,99 euro), één met glanseffect (factor 15, 12,59 euro) en één voor diepe bruining (factor 5, 8,79 euro). Opvallend is ook het aftersunmasker in monodosis (1,59 euro).

PARFUMERIE

Dior herformuleert na drie jaar het volledige gamma, en benadrukt nog meer het glamouraspect. Troeven zijn de luxueuze verpakking en het nieuwe Bronze Stimulator System, dat natuurlijke bruining stimuleert en een antiverouderingscomplex bevat. Het gamma telt negen zonneproducten (factor 4 tot 30, tussen 25,97 en 29,73 euro), waarin vooral de gekleurde compactcrèmes (factor 4 en 25) en de droge olie in spray opvallen.

Lancôme Sôleil (factor 6 tot 20, 24,44 euro) heeft dezelfde Soft Skin-technologie als de dagcrèmes. De texturen smelten in de huid en leggen een fluweelzachte film zonder de huid vet te maken of te doen glimmen. Fotostabiele breedbandfilters, antioxidanten, een hydraterend complex en vernieuwde verpakkingen met klapdop moeten ons verleiden.

Biotherm Sunfitness is een nagelnieuw gamma dat de zelfverdedigingscapaciteit van de huid beschermt, met hulp van thermaal plankton en een herstellend complex van minerale zouten, oligo-elementen en antioxidanten. Zestien smeltende crèmes, frisse gels en praktische sprays geven een brede bescherming (factor 4 tot 50, vanaf 20,77 euro), de vier aftersuns werken herstellend, bruinverlengend of geven een paarlemoerglans, tussen de vijf zelfbruiners zit een modellerende gel voor de benen.

Lancaster is al langer gekend voor zijn bruinversnellende complexen en heeft sinds vorig jaar het Free Radical Defense System, dat vrije radicalen neutraliseert. Nieuwkomer is de factor 35 (33 euro).

Clinique voorzag vorig jaar vijf producten (factor 15 en 30, vanaf 17,40 euro) met de UV Response-technologie, en combineert breedband uva- en uvb-filters met antioxidanten. n

Sofie Albrecht / Illustratie oeyenenwinters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content