Een jonge zestiger

Het cosmeticamerk Vichy bestaat meer dan 60 jaar. Een mooie gelegenheid om achterom te kijken. Toch staan ze bij Vichy niet stil : de verjaardag is meteen aanleiding om ook vooruit

te kijken. De nieuwe crème “Thermale S” wijst de weg voor de toekomst.

LINDA RAATS

De ontmoeting tussen Georges Guérin, een kleine industrieel met visie en dokter Haller, een dermatoloog met een praktijk in Vichy, betekende het begin van het cosmeticamerk Vichy. De produkten van Vichy worden in 1931 op de Franse markt gebracht. In die tijd is er maar weinig kant-en-klare cosmetica verkrijgbaar. Apotekers bereiden doktersvoorschriften en de schoonheidssmeersels die in de parfumerie of via catalogi verkocht worden, treden de vereisten van de dermatologie vaak met de voeten. Dokter Haller oriënteert zich met Vichy van in de beginperiode naar een wetenschappelijke benadering van de huid en past de principes van de moderne kosmetologie toe. Hij beperkt zich daarbij niet tot het voeden van de huid, maar denkt ook aan komfort en verzorging. Hij stelt de fameuze “Secrets de Vichy” met het logo van de vrouw aan de bron op punt. Hij maakt er acht versies van en Vichy is dan ook een van de eerste merken die crèmes uitbrengt, aangepast aan de verschillende huidtypes. Meer dan zestig jaar later maken sommige formules nog altijd deel uit van het produktaanbod. In de jaren dertig wordt al gewerkt aan een make-upgamma, met lippenstiften en lippotloden. Het groeiende produktaanbod speelt in op nieuwe gewoonten. In de jaren ’40 lanceert Vichy zijn eerste zonneolie, “Peau Brune” en een crème tegen cellulitis. Wanneer de cosmetica in de jaren ’50 resoluut de technische toer opgaat, profileert Vichy zich als een toonaangevend merk met een gedegen wetenschappelijke onderbouw.

Toch komt de grote doorbraak er pas in 1955, wanneer de L’Oréal-groep Vichy overneemt. Werd Vichy tot dan toe zowat overal verkocht, na de overname beperkt men de verdeling van de produkten tot één distributiekanaal : de apoteek, en dat is nog zo tot vandaag. François Dalle en Eugène Schueller, verantwoordelijken van L’Oréal ten tijde van de overname, waren van mening dat vrouwen behoefte hadden aan degelijk advies en dat ze dat in de eerste plaats konden vinden in de apoteken nieuwe stijl.

Vichy wordt mede daarom in de reklameboodschappen nooit als magisch voorgesteld en wonderen worden niet beloofd. Het aksent ligt op de begrippen wetenschappelijk en medisch verantwoord. In Frankrijk openen acht instituten de deuren, waar vrouwen gratis terechtkunnen voor persoonlijk advies en waar ze zich tegen een geringe vergoeding kunnen laten verzorgen. Die strategie legt het bedrijf geen windeieren. In 10 jaar tijd verdubbelt het omzetcijfer van 2 miljoen naar 5 miljoen FF. Ondertussen breidt het aanbod geleidelijk uit, zodat Vichy nu het ruimste schoonheidsgamma in de apoteek is. Toppers zijn een deodorantlijn en de verzorgingscrème “Emulsions Essentielles” (uit 1966), met een voor die tijd unieke vederlichte textuur. Pas in de jaren ’70 gaat Vichy internationaal.

In 1974 komt “Equalia” uit en in de jaren ’80 wordt het gamma uitgebreid met verzorgingsprodukten voor het lichaam. Het suksesprodukt van de jaren ’90 is “Capital Soleil”, een gamma zonneprodukten met speciale breedspektrumfilter.

Volgens Jean-Pierre Beaujean, verantwoordelijke voor public relations en kommunikatie bij Vichy, zullen de jaren ’90 in het teken staan van “gezondheidscosmetica”. “Vrouwen zijn er zich van bewust dat de schoonheid van de huid gedeeltelijk van binnenuit komt en dat cosmeticaprodukten in de eerste plaats dienen om de huid gezond te houden”, aldus Jean-Pierre Beaujean. “Bovendien merken wij dat vrouwen werken aan hun konditie, met zachte gymnastiek, een verantwoord dieet en termale kuren. Wat dat laatste betreft, hebben we natuurlijk veel troeven in handen. “

Ondanks het feit dat het merk de naam Vichy kreeg en in de stad Vichy ontstond, werd het termaal bronwater van Vichy niet in de formules gebruikt. Dat gaat nu wel gebeuren. Jean-Pierre Beaujean : “Het water van Vichy heeft een interessante samenstelling. Het is een natriumbicarbonaathoudend water, zeer rijk aan mineralen. Het wordt in de medische wereld gebruikt om jeuk, ekseem, rosacea en netelroos te behandelen. Het bronwater bezit ook verzachtende eigenschappen die irritaties kalmeren. Het water stimuleert eveneens de enzymenaktiviteit die voor de hoornlaag van wezenlijk belang is. “

Vichy ziet voor haar produktengamma drie grote opdrachten : de huidtolerantie verbeteren Vichy is voor alles een hypo-allergeen merk , de huidveroudering en haar symptomen bestrijden en de huid beschermen. De huidtolerantie verbeteren, houdt in dat de ingrediënten veilig zijn ; het termaal water van Vichy speelt hier een belangrijke rol. De huidveroudering tegengaan kan met een anti-radikalen-complex met polyvitamine E. Beschermen wordt optimaal met de nieuwe zonnefilter, Mexoryl SX, een breedspektrumfilter die ook korte UVA-stralen blokkeert en in alle dagverzorgingsprodukten wordt ingebouwd.

Jean-Pierre Beaujean benadrukt dat Vichy blijft samenwerken met dermatologen en een permanente relatie wil onderhouden met de universiteiten en de medische wereld. De produkten worden gefabriceerd met toepassing van farmaceutische normen en worden systematisch gekontroleerd in elk stadium van de produktie. “Nu wordt ook de samenstelling op de verpakking vermeld, zodat het produkt veilig kan worden aangeraden, door dermatoloog of apoteker, aan mensen met een gevoelige huid”, zegt Jean-Pierre Beaujean. “De apoteek blijft het geprivilegieerde distributiekanaal voor Vichy. Het nieuwste produkt uit ons gamma, “Thermal S”, wijst de richting die Vichy in de toekomst zal bewandelen. Het is een sterk hydraterend produkt samengesteld uit termaal bronwater, een hypo-allergene formule met een zonnefilter en een vrije-radikalenval. De formule is niet comedogeen en op de verpakking staan de ingrediënten en een uiterste gebruiksdatum vermeld. De prijs van “Thermal S” werd bewust redelijk gehouden (445 fr.), omdat Vichy zich positioneert als een kwaliteitsmerk in het bereik van veel vrouwen. Een realistische prijzenpolitiek is de komende jaren zeker een prioriteit. “

Reklamefoto’s uit de jaren ’50 en ’60 met, onder meer, de fameuze “Secret de Vichy”-crèmes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content