IN DE FILMZALEN ZET HIJ BINNENKORT EEN DROEFGEESTIGE DUKE OF BUCKINGHAM NEER. IN WERKELIJKHEID HEEFT DE 34-JARIGE ORLANDO BLOOM EEN HELDER HOOFD EN DRAAGT HIJ HET HART OP DE JUISTE PLAATS. PERFECT GECAST ALS NIEUW GEZICHT VOOR HET PARFUM BOSS ORANGE MAN.

Het is bijna anachronistisch om hem zo losjes op de designbank in zijn hotelsuite te zien zitten. Gewoon in een jeans, T-shirt en sneakers. Is dit de man die we zagen galopperen door Nieuw-Zeelandse landschappen, pijl en boog in de hand ? De man die bij vele duizenden kinderen bekendstaat als Legolas, de coole elf met de spitse oren en de onwaarschijnlijke gouden lokken in The Lord of the Rings ? “Ik heb alles aan hem te danken,” zegt Orlando Bloom onomwonden, “het was een unieke rol, die mijn leven een nieuwe wending gaf.”

Legolas was de eerste in een lange reeks. Daarna kwamen Paris, de prins in Troy, Balian de kruisvaarder in Kingdom of Heaven en natuurlijk Will Turner in Pirates of the Caribbean. De 34-jarige acteur koestert zijn rollen uit het verleden. Hij liet zelfs het cijfer 9 op zijn rechterpols tatoeëren, een verwijzing naar “het gezelschap van de negen” in The Lord of the Rings.

“Ik heb altijd een boon gehad voor de klassiekers, waarschijnlijk omdat ik in het theater begonnen ben. Soms heb ik het gevoel dat ik niet thuishoor in deze eeuw. Misschien verklaart dat wel waarom ik me zo goed voel in die historische spektakelfilms.” Hij is de kaplaarzen en de degens blijkbaar nog lang niet beu want binnenkort zien we hem als de Hertog van Buckingham in de nieuwe verfilming van de Drie Musketiers. “Ik hield wel van het idee eens een personage te spelen dat de mensen niet van mij verwachten”, verduidelijkt de acteur. “Nu mag ik eindelijk eens de slechterik spelen. Eindelijk iets anders dan de nobele, lieve jongen. Geweldig !”

Bloom, sinds 6 januari vader van de kleine Flynn (een knipoog naar de legendarische Errol Flynn ?), is die ochtend niet in Barcelona om de volgende film van Paul W.S. Anderson te promoten, want die zal pas eind dit jaar klaar zijn. En de schaal met groene appelen op de tafel voor hem staat daar ook niet om de acteur tussen twee interviews door wat vitamines te bezorgen. Nee, de appelen zijn een directe verwijzing naar de frisse, rinse noten van de nieuwe geur van Boss Orange Man, het parfum waarvan Orlando Bloom sinds kort het gezicht is. Een geruststellende geur, met hints van vanille, hout en wierook. Of in de woorden van Bloom zelf : “Relax en toch gesofistikeerd.”

Hij voegt er meteen aan toe dat hij zich op dat vlak nooit veel vragen heeft gesteld. Parfum… was gewoon parfum. “Ik heb nooit veel aandacht besteed aan mijn persoonlijke verzorging, als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn aanpak was altijd vrij routineus : gewoon pssjt-pssjt… en klaar ! Ik ben gewoon een acteur. Tot dusver had ik mezelf niet gezien als een model, iemand die commercials doet voor parfums of kleding.” Wat trok hem dan over de streep ? “De beschrijving van de Boss Orange-man die ik moest belichamen”, luidt het antwoord. “Iemand met een vrije geest, spontaan, goed in zijn vel, met een klare kijk op zichzelf en zijn omgeving. Ik was wel gevleid toen ik besefte dat ik dat allemaal uitstraalde. Het was een onweerstaanbaar compliment.”

De beelden voor deze no-nonsense campagne werden gemaakt in een filmstudio in Los Angeles zonder script of storyboard. “Er werd me niet gevraagd om iemand te zijn die ik niet ben”, benadrukt hij. “Er werd niets opgesmukt, noch qua styling ( de typische Boss Orange-look is niettemin onmiskenbaar… ), noch qua houding. Ik ben gewoon mezelf. In het dagelijkse leven wil ik me graag op mijn gemak voelen, ik wil mijn zin doen, ook in mijn kleding. Ik wil kunnen doen wat ik graag doe. Begrijp je ? Het decor kwam me ook niet onbekend voor. Regisseur Jonas Äkerlund zei alleen maar : ‘We zetten de camera hier en draaien alsof we backstage op een filmset staan.’ Er was dus niets ingestudeerd. Ik zag die flacon staan. Ik nam hem in mijn handen en draaide hem wat rond. Zo begon het. Heel natuurlijk. Ik heb eigenlijk geen seconde geacteerd. Aan het eind van de dag had Jonas alles wat hij nodig had. Onvoorstelbaar wat er allemaal komt kijken bij de lancering van een nieuw parfum ! Er wordt aan zo’n promofilm bijna even hard gewerkt als aan een groots opgezette kaskraker.”

Wat de kaskrakers betreft, mag Orlando Bloom alvast niet klagen. Zonder een spier te vertrekken rijgt hij niet alleen de films, maar ook de interviews en de persvisies met bijbehorende persontmoetingen aan elkaar. Hij was de avond tevoren in Barcelona gearriveerd en was meteen op verkenning gegaan. Elke minuut van zijn vrije tijd wilde bij gebruiken om zich te verdiepen in die onbekende, bruisende stad. Orlando Bloom wil met volle teugen genieten van het leven, vooral sinds hij op 21-jarige leeftijd tijdens een feestje bij vrienden van het dak viel. Een verschrikkelijke val waarbij hij ternauwernood ontkwam aan een levenslange verlamming. “Ja hoor, als ze me de een of andere gevaarlijke stunt voorschotelen, ben ik meteen laaiend enthousiast”, gekscheert hij. Toch doet de acteur bijna al zijn stunts zelf. “Ik doe alles met passie. En dat wil ik ook voelen.”

Als je hem mag geloven, gaat hij nog liever parachutespringen dan shoppen. Ook al geeft hij toe dat hij een zwak heeft voor mooie materialen – zijn vrouw Miranda Kerr is overigens een topmodel. “Ik ben dol op de creaties van Martin Margiela. Ik draag ook al jaren Neil Barrett, maar ook Dior. En Uniqlo natuurlijk.” Vorige winter was Bloom het gezicht van deze Japanse collectie. “Als ik vandaag accepteer om te fungeren als de ambassadeur van een groot merk, dan is dat omdat ik rijper ben geworden”, verduidelijkt hij. “Ik doe mijn werk zo goed mogelijk met een maximum aan beroepsernst. Zonder dat ik me daarom al te ernstig neem.”

Precies daarom wellicht hecht Orlando Bloom zoveel belang aan de aandacht en de waardering van kinderen. Want “die zijn eerlijk, en dat weet hij”, voegt een van zijn getrouwen er nog aan toe. Orlando Bloom heeft iets met kinderen. En dan gaat het niet alleen om de fans van Legolas. Er is ook de elfjarige Ria in Nepal, de kleine waterdraagster die hij vergezelde tijdens haar tochten van de bron naar haar woning, met als doel de aandacht te vestigen op haar harde leven en zo de mensen aan te sporen donaties te doen ten voordele van Unicef. Sinds 2009 is Bloom een van de rondreizende Unicef-ambassadeurs. “Ik heb zoveel geluk in het leven”, zegt hij bijna verontschuldigend. “Dus vind ik het maar normaal dat ik alles doe wat in mijn macht ligt om aandacht te vragen voor hen die minder geluk hebben.” Orlando Bloom : niet alleen een helder hoofd, maar ook het hart op de juiste plaats.

DOOR ISABELLE WILLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content