Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Opel Agila is niet echt nieuw, maar veeleer een op Europa gerichte evolutie van de Suzuki Wagon R, die verfijnder en degelijker overkomt. Het zal velen verrassen te vernemen dat hij noch in Duitsland, noch in Japan wordt gebouwd, maar in Polen.

Opvallend is alvast zijn relatief ruime interieur, vooral als je weet dat hij met zijn 3,50 m zo’n 24 cm korter uitvalt dan de compacte Corsa. Wel is hij 28 cm hoger. De Agila is zeer handig en bovendien bijzonder aantrekkelijk geprijsd. Dat zal allicht een belangrijke rol spelen bij kopers die niet op status uit zijn, maar oog hebben voor praktisch comfort tegen een betaalbare prijs. Over de samenwerking met Suzuki (dat dezelfde wagen op de markt brengt onder de naam New Wagon R, maar dan met een 1,3 litermotor) heerst veel onduidelijkheid. Zeker is dat de Agila vertrouwder overkomt dan zijn voorganger en niet langer dat hoekige en fragiele heeft van de Wagon R.

De Opel Agila biedt plaats aan vier inzittenden. Achterin zit je 10 cm hoger en relatief ruim. Door die aandacht voor de passagiersruimte valt de koffer wat klein uit: 240 liter. Een onoverkomelijk probleem is dat niet echt, doordat de rugleuning van de achterbank zich in twee gelijke delen laat neerklappen, kan een volume van 1250 liter ontstaan. Jammer dat de zitjes niet kunnen worden uitgenomen, dan was er nog meer laadvolume gecreëerd.

De Agila is verkrijgbaar met een 1 liter- of een 1,2 litermotor. Ditmaal kozen we voor de geringste cilinderinhoud. Toch doet die het met zijn bescheiden 58 pk niet onaardig onderweg. Je moet wel tweemaal nadenken bij een inhaalmanoeuvre, want echt pittig is hij niet. Daar staat tegenover dat de Agila je met 6,3 liter benzine 100 km ver brengt.

De lezer heeft al begrepen dat het hier gaat om een louter functioneel vervoermiddel en niet om een modieuze fun car. Toch wekt de kleine motor nooit de indruk dat je met iets ondermaats te maken hebt.

Zelfs de basisversie wordt uitgerust met een dubbele airbag, gordelspanners, zijdelingse verstevigingsbalken en het zogenaamde pedal release system, dat ervoor zorgt dat de pedalen bij een ernstige botsing loslaten, zodat voetblessures worden vermeden. Een efficiënte maar weinig elegante oplossing die de nadelen van een al te krappe voetruimte moet proberen te neutraliseren. Op de Elegance-versie wordt zelfs standaard een ABS bijgeleverd. Bovendien zijn alle modellen uitgerust met de Opel Fix-verankeringspunten voor kinderzitjes, terwijl een stuurbekrachtiging zorgt voor wat extra hulp bij het parkeren.

Wie de mogelijkheden van de Agila bekijkt, moet toegeven dat de MPC (Mini People Mover) met zijn verkoopprijs van 359.000 fr. waar voor zijn geld biedt. Tenslotte kost de instapversie van de Smart ook al 325.000 fr. Al zal die keuze zich in de praktijk nauwelijks stellen: de trendsetter zal voor de Smart kiezen, terwijl de nuchtere huisvader allicht voor de Agila opteert.

OPEL AGILA 1.0

MOTOR:

voorin ingebouwde driecilinder twaalf kleppen benzinemotor met een slagvolume van 973 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 58 pk/43 kW bij 5600 toeren/minuut en max. koppel van 85 Nm bij 3800 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

350 cm (l), 162 cm (br), 169,5 cm (h) en 236 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

240 liter.

VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:

7,5 (stad), 5,6 (buiten stad), 6,3 (mix).

CO2-EMISSIE:

151 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

359.000 fr., vermeerderd met 2500 fr. BIV.

AUTOBELASTING:

4224 fr.

ANDERE MODELLEN:

1,2 liter (377.000 fr.) en Suzuki New Wagon R 1,3 liter (379.000 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content