Een flat vol goed humeur

De warm-witte epoxy vloer, het vintage meubilair en de industriële verwarmingselementen creëren verfrissende contrasten. Het wandrek is van Poul Cadovius, de stoelen zijn authentieke Corbusiers, blikvanger aan de wand is de Lucebert. © JAN VERLINDE

Cobra, vintage, mode : een flat vol creatieve sporen, met een schilderij van Lucebert uit de familieverzameling en wat uitgelezen meubilair. Samen zorgt dat voor een artistiek, optimistisch getint interieur.

Mijn flat bevat behoorlijk wat zwart-witcontrasten, met een zwarte keuken en een zwarte badkamer”, zegt Lizbeth Nowé. “Dat heb ik uit Amsterdam. Dat is mijn ‘zielsstad’. Een plek waar ik echt van houd. Je ziet er veel van die huizen met zwarte ramen, zwarte gevels en witte interieurs. Die vind ik prachtig. Bovendien heeft Amsterdam zo’n leuke drive, een beetje zoals Gent.”

Lizbeths eigen flat ligt in het hartje van de Arteveldestad, bijna naast Sint-Baafs. “Het is hier heel rustig, maar als je buitenkomt zit je meteen om de hoek in het stadsleven. Gent is een heerlijke stad vol dynamiek.” Haar negentig vierkante meter grote appartement bevindt zich in een oud herenhuis waarvan het interieur bijna volledig werd gestript. “Maar alle binnendeuren werden hergebruikt en de ruimtes hebben ongeveer de proporties van vroeger, met hoge plafonds. Dat vind ik belangrijk. Ze brengen ruimte en licht.”

VERTICALE KOOKPLEK

Dat Lizbeth van ruimte houdt, blijkt ook in de minikeuken. “Het is geen echte keuken, eerder een klein, handig lab. In een stadsflat hoef je geen grote keuken, omdat je in de buurt overal kunt eten. Anderzijds vind ik zo’n keukenblok leuk om te zien en praktisch om in de leefruimte te integreren. De kookplek is verticaal ontworpen, speciaal om ruimte te sparen en omdat ik van die plafondhoogte hou. Ik vind ladders trouwens mooi in een interieur en hier kan ik ze best gebruiken !”

Voor Lizbeth is de eettafel de centrale plek van haar woonst. “Dat heeft zijn reden. Mijn grootmoeder was van Russische afkomst en kon heerlijk koken, heel anders dan bij ons. De maaltijden waren belangrijk. De tafel werd gedekt met allerlei gerechtjes en stond vol. Voor mij is het bovendien de plek waar ik gasten ontvang en op mijn laptop werk. Ik zit dus graag en veel aan tafel.” Lizbeth koos voor een tafel van ruw hout, omdat ze vindt dat zo’n ruw element verrijkend is in een interieur met strakke lijnen.

ARTISTIEKE ERFENIS

Lizbeth stamt uit een artistiek milieu. Een van haar grootvaders verzamelde Cobrakunst en liet haar een schitterend schilderij van Lucebert na. Haar andere grootvader was beeldhouwer Herman De Somer. “Bij hem ben ik voor een deel opgegroeid. Hij was de man van mijn Russische grootmoeder. In hun huis heerste vrijheid, het leven verliep er prettig geïmproviseerd. Ik hing altijd rond in het atelier. Zulke ervaringen geven je als kind een surplus mee.” Bovendien groeide Lizbeth op in een designinterieur. “Maar daar sta je als kind natuurlijk niet bij stil, design was ‘gewoon’. Nu is dat voor mij van meer betekenis, ook al omdat ik met mijn partner Hans Soete vintage design ga zoeken. Hans is collectioneur en handelaar in die spullen. Dat is op zich erg boeiend, want tijdens die speurtochten ontmoet je allerlei mensen en kom je op onwaarschijnlijke plaatsen.”

DOOR PIET SWIMBERGHE – FOTO’S JAN VERLINDE

De zwarte badkamer herinnert Liz aan de zwarte badkamer van haar artistieke grootouders

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content