een eigenzinnig baasje

PIERRE DARGE

Jeep heeft altijd al een heel aparte plaats ingenomen in het autolandschap. Als een van de grote pioniers van de vierwielaandrijving, bleef het koppig een eigen weg bewandelen met als beloning een trouw publiek. Jeeps zijn van huize uit altijd echte offroaders gebleven, maar nu de softroaders almaar populairder worden, werden enkele toegevingen gedaan.

De vorige Cherokee, met zijn opvallende, vierkante lijn en zelfdragend koetswerk, werd achttien (18!) jaar geleden gelanceerd. Zijn zeer persoonlijke verschijning missen we eerlijk gezegd een beetje. De opvolger oogt ronder en lieflijker, waagt zich voorzichtig op het pad van de softroaders, zonder de klassieke kwaliteiten overboord te gooien. Toch is zijn evolutie opmerkelijk. Zo beschikt de nieuweling vooraan over een onafhankelijke ophanging met schroefveren, in de plaats van een starre as. Achteraan werd die behouden, maar verdwenen de bladveren en dat scheelt een stuk in het comfort en op onverharde paden. Verder krijgt de klant de keuze tussen een turbodiesel met directe inspuiting en twee benzinemotoren, een viercilinder 2.4 liter en een potige V6 van 3.7 liter.

Voor de test laten we de turbodiesel voorrijden. Achter het stuur valt meteen een niet te loochenen classicisme op: zoals het een echte terreinwagen betaamt, beschikt de Cherokee, een geboren achterwielaandrijver, over een inschakelbare vierwielaandrijving en een stel hoge en lage versnellingen. In de praktijk is er dus een extra pook om van de twee hoge (de normale situatie) naar de vier hoge en uiteindelijk naar vier lage versnellingen te evolueren. Een schakeltechniek die de zorgeloze aventurier de l’avenue Louise wat minder zal aanspreken. Vandaag is het haast evident dat elektronica de krachten tussen voor- en achteras spelenderwijs verdeelt. De Cherokee eist juist extra aandacht van de rijder, want door het ontbreken van een tussendifferentieel is het absoluut af te raden om op vierwielaandrijving over te schakelen op droog wegdek.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Cherokee is een auto voor mensen die van het echte rijden houden, en daar de tijd voor nemen. Overigens is dat schakelen geen kinderspel, want de bak laat zich wat stroef bedienen. De Jeep Cherokee mikt dan ook in de eerste plaats op efficiëntie, niet op gemakzucht. Die efficiëntie komt het best tot uiting in het veld: de wagen gaat geen moeilijkheid uit de weg gaat en verwijst met zijn capaciteiten naar een rijke geschiedenis. Bovendien maakt de korte eerste versnelling het mogelijk om van elke helling af te dalen, voor wie tenminste met de voeten van de pedalen kan afblijven.

Op de weg overtuigt de Cherokee iets minder, want hij mist het comfort van de softroaders en is iets minder vlot in het verkeer dan wenselijk. In de praktijk moet je de niet zo stille motor hoog in de toeren houden om efficiënt vooruit te komen, het is dan ook vaak schakelen geblazen. Ook op de ergonomie valt wel wat aan te merken. Zo is er geen steun voor de linkervoet en bij het ontkoppelen schraapt het scheenbeen tegen het dashboard. We vinden dat een beetje jammer omdat de afwerking dan weer prima uitvalt en de lijn velen zal weten te bekoren.

De Cherokee CRD beschikt over behoorlijk wat binnenruimte en verstelmogelijkheden, en straalt bepaald karakter uit. Maar met een gewicht van bijna twee ton en een slechte stroomlijn (Cd van 0.42) moet hij ook tegen de natuurwetten opboksen en dat laat zich voelen aan de pomp. De behoorlijk moderne turbodiesel verbruikt moeiteloos 12 liter/100 km.

We proberen ook even de ‘kleine’ benzinemotor uit en die bekoort ons minder dan de turbodiesel. De hernemingen in de lage toeren zijn allesbehalve overtuigend en wie een beetje wil doorrijden, komt spelenderwijs aan 13 tot 14 liter/100 km. En dat is eerlijk gezegd niet meer van deze tijd.

JEEP CHEROKEE 2.5 CRD

MOTOR: voorin gemonteerde viercilinder turbodiesel met directe inspuiting en een cilinderinhoud van 2499 cmü, die via een handgeschakelde vijfbak met twee verhoudingen de achterwielen of de vier wielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 143 pk/105 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 343 Nm bij 2000 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 449,6 cm (l), 181,9 cm (b), 186,6 cm (h), 264,9 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 821 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 11,7 (stad), 7,5 (buiten stad), 9 (mix).

CO2-UITSTOOT: 250 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 28.919 euro, vermeerderd met 867,63 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 461,60 euro.

ANDERE VERSIES: 2.4 benzine (29.666 euro), 3.7 benzine (32.186 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content